Dimensions

PlumX

How to Cite
Muñoz Arroyave, E. A. (2018). Territorialization Processes of Globalization through Tourism. Analyses of Global and Local Relations, Which Promote This Phenomenon. Ágora USB, 18(2), 557–572. https://doi.org/10.21500/16578031.3835
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

Globalization is a social, economic, and political process that influences spaces, social relations and territories in contemporary terms. Flows and mobility are characteristics of this process, which are reflected in capital flows, information, migrants and tourists. All of them have consequences at the local level and are at the same time modified by this and other scales. The objective of this article is to analyze the ways in the intermediate tourism between the global and local scales, in a process that we could call of territorialization of globalization. It is concluded that tourism is one of the flows that best represents the multidimensionality of globalization and transforms territories, which reflect inequality and banality of the global consumerist, but that obtain local responses either from conflict, adaptation, or acceptance, so we could say that this is about a territorialization of global forces through tourism.

Keywords:

References

Alcaldía de Santa Fe de Antioquia. (2012). Plan de Desarrollo Municipal 2012-2015. Santa Fe de Antioquia, Ciudad de Oportunidades. Santa Fe de Antioquia: Alcaldía de Santa Fe de Antioquia.

Allweil, Y., & Kallus, R. (2008). Public-space heterotopias. Heterotopias of masculinity along the Tel Aviv shoreline. In M. Dehaene & L. De Cauter (Eds.), Heterotopia and the city. Public space in a postcivil society (pp. 191–201). Routledge.

Balastreri Rodrigues, A. (2006). Turismo e territorialidades plurais– lógicas excludentes ou solidariedade organizacional. In A. I. Geraiges de Lemos, M. Arroyo, & M. L. Silveira (Eds.), América Latina: cidade, campo e turismo (pp. 297–315). San Pablo: CLACSO.

Baudrillard, J. (1978). Cultura y Simulacro. Barcelona: Editorial Kairós.

Bauman, Z. (2005). La Globalización. Consecuencias humanas. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina.

Bauman, Z. (2007). Vida de consumo. México: Fondo de Cultura Económica.

Benko, G. (2002). Mundialização da economia, metropolização do mundo. Revista Do Departamento de Geografia, (15), 45–54.

Borja, J. (2005). Revolución y contrarevolución en la ciudad global. In Capital financiero, propiedad inmobiliaria y cultura (pp. 9–27). Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

Ciccolella, P. (2005). ¿Ciudades del capitalismo global: terra incognitae? Nuevas relaciones económico-territoriales, nuevos territorios metropolitanos: reflexiones partiendo de casos iberoamericanos. In Globalización y Territorio. Ajustes periféricos (pp. 89–110). Rio de Janeiro: Red Iberoamericana de Investigadores sobre Globalización y Territorio.

Dachary, A. C. (2006). De la sociedad del espectáculo a la globalización. México: Universidad de Guadalajara.

Dematteis, G., & Governa, F. (2005). Territorio y territorialidad en el desarrollo local. La contribución del modelo SLOT. Boletín de La A.G.E, (39), 31–58.

Enríquez, J. (2011). Imaginarios y paisajes urbanos. Los enclaves turísticos de Puerto Peñasco, México y Roses, Cataluña. In Séptimo Congreso Ciudades y Territorios Virtuales (pp. 295–297).

Espada Gutiérrez, C. (2015). El conflicto en Siria (2011-2014) a la luz del derecho internacional y de la (geo)política. Revista UNISCI, (15), 99–131.

Fernández Cadavid, J. L. (2016). La crisis de migrantes y la UE: Turquía, el eterno candidato, ¿problema o solución? (Documento Opinión No. 49). Retrieved from http://www.ieee.es/Galerias/fichero/docs_opinion/2016/DIEEEO49-2016_CrisisMigrantes_UE_Fdez.Cadavid.pdf

Harvey, D. (2005). El arte de la renta: la globalización y la mercantilización de la cultura. In Capital financiero, propiedad inmobiliaria y cultura (pp. 29–57). Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

Hiernaux, D. (2006). Geografía del Turismo. In Tratado de Geografía Humana (pp. 401–432).

Jackson, P. (2004). Local consumption cultures in a globalizing world. Transactions of the Institute of British Geographers, (29), 165–178.

MacCannell, D. (1973). Staged Authenticity: Arrangements of Social Space in Tourist Settings. American Journal of Sociology, 79(3), 589–603. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/2776259

MacCannell, D. (2003). El turista. Una nueva teoría de la clase ociosa. España: Editorial Melusina.

Marín, G. (2005). Reseña de “Tourism in global society. Place, culture, consumption” de Kevin Meethan. Relaciones. Estudios de Historia Y Sociedad, XXVI(103), 270–277.

Massey, D. (1993). Power-geometry and a progressive sense of place. In Mapping the futures: local cultures, global change. (pp. 59–69).

Monnet, J. (1999). Las escalas de la representación y el manejo del territorio. In Territorio y Cultura: del campo a la ciudad. Últimas tendencias en teoría y método (pp. 63–70). Manizales: Ediciones Abya-Yala.

Muñoz, E. (2017). Territorio de postal: la dualidad del turismo en Santa Fe de Antioquia (Colombia). Cuadernos de Geografía: Revista Colombiana de Geografía, 26(2), 153–174. https://doi.org/10.15446/rcdg.v26n2.59237

Salva, P. (2005). Procesos, pautas y tendencias del turismo residencial en las Islas Baleares: ¿inmigrantes de lujo o turistas de larga estancia? In Turismo residencial y cambio social. Nuevas perspectivas teóricas y empíricas (pp. 281–301). España: Universidad de Alicante.

Sassen, S. (1991). The Global City. New York, London, Tokyo. Princeton: Prmceton University Press.

Zúñiga Bravo, F. (2014). Nuevos usos del patrimonio arqueológico de El Tajín, a través de los procesos de turistificación, mercantilización y espectacularización. Anales de Antropología, 48(II), 151–182.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by