The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
This study shows how in Mexico the implementation of educational reforms, linked to a policy of State as a matter of international cooperation, is incipient. Even more, it is clearly stated that still there is no awareness in the groups of power at universities regarding their importance, in order to advance in internationalization processes of Higher Education. Therefore, the strategic and fundamental role it has to play for the institutional development is paramount, nevertheless that the National Association of Universities and Higher Educational Institutions, have pointed out its importance since the year 2000.
References
ANUIES (1999). Cooperación, movilidad estudiantil e intercambio académico. Líneas estratégicas para su desarrollo. Colima. ANUIES. 140 pp.
ANUIES. (2000). La Educación Superior en el Siglo XXI. Líneas estratégicas de Desarrollo. Una propuesta de la ANUIES México, D.F. ANUIES.
ANUIES. (2010). Programa de Educación Continua. Consultado en: http://www.anuies.mx. Braslavsky, C. Cosse, G. (1996). Las Actuales Reformas Educativas en América Latina: Cuatro Actores, Tres Lógicas y Ocho Tensiones. Buenos Aires. PREAL. No. 5. 23 pp.
CUMEX. (2010). http://www.cumex.org.mx/consorcio/index.php.
Gacel, A.J. (2003). La internacionalización de la educación superior. Paradigma para la ciudadanía global. Guadalajara. UdeG. 390 pp.
Gajardo, M. (2000). Obstáculos políticos en la implementación de las reformas. Santiago. PREAL. Formas y Reformas de la Educación. Serie Políticas.
Knight, J. (1999). Internacionalización de la Educación Superior. En ANUIES. Calidad e Internacionalización de la Educación Superior. México, D.F. ANUIES/UNAM. Colección Biblioteca de la Educación Superior. Serie Investigaciones. p.19-35
Krawczyk, N. (2002). La reforma educativa en América Latina vista desde los organismos multilaterales. Revista Mexicana de Investigación Educativa. Vol 7 No. 16, Consejo Mexicano de Investigación Educativa. México. p. 27-66
Latapí, P. (2004). La política educativa del Estado mexicano desde 2002. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6 (2). Consultado el 29 de agosto de 2011 en: http://redie.uabc.mx/vol6no2/contenido-latapi.html
Navarro, J.C. (2006) Dos Clases de Políticas Educativas. La Política de las Políticas públicas. Santiago. PREAL 36. p.1-22
Sebastian, J. (2002). Informe de Evaluación. Documento Interno entregado a la Universidad de Colima, como base para elaborar su plan de internacionalización.
SEP. (2007). Programa Sectorial de Educación 2007-2012. México, D.F.: SEP. S.R.E. (2011) Ley de Cooperación para el desarrollo. D.F. Publicada el Miércoles 6 de Abril de 2011 en el Diario Oficial de la Federación.
Vásquez M.,C.R (2011). Reformas y Políticas Educativas. Guadalajara. CEUBC. 23 pp.
Woodhouse, D. (2001). Calidad y Aseguramiento de la Calidad. En ANUIES. Calidad e Internacionalización de la Educación Superior. México, D.F. ANUIES/UNAM. Colección Biblioteca de la Educación Superior. Serie Investigaciones. p. 37-54