Dimensions

PlumX

How to Cite
Milena Jaramillo, C. (2011). Possibilities and limits of the latin american university from a historical perspective. Ágora USB, 11(1), 153–171. https://doi.org/10.21500/16578031.387
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

The Latin American University, throughout history, was shaped under the influence of diverse forces which outlined it in a particular manner, given the specific contexts where it appeared, in relation with colonial powers, the church, the State, and the impact of the different models which were established based on the purposes it had to fulfill, which were defined by the English, the French, the German, and the American people. Despite the interests which hang over the Latin American university, from diverse glances (the experiences of Mexico, Peru, Guatemala, Argentina, Chile, and Colombia) appear possibilities of considering the idea of restructuring an individual thinking which could recount a different identity that separates it from the Euro-centered discourse and places it in a perspective of analysis concerning the realities it has to deal with. In the configuration of the Latin American University, the following can stand out: Andrés Bello's thought, José Vasconcellos' ideas, and the implications of the Movement of Cordoba, as for the social and student movements with similar characteristics, which are directed toward the reflection about the need of making a decolonized change, not just as a matter of resistance, but of selfawareness of who we are and how to strengthen a common future. This is especially done in this epoch when the Latin American University is facing the attacks of globalization and the application of macroeconomic policies that blur its social and academic being, undermining it.

Keywords:

References

Atcon, R. (2005, marzo). La Universidad Latinoamericana. Clave para un enfoque conjunto del desarrollo coordinado social, económico y educativo en América Latina , Bogotá, Rectoría de la Universidad Nacional de Colombia, Documento de Trabajo N° 4. p,7.

Bello, A. (1843). “Discurso en la Instalación de la Universidad de Chile”, en “La Universidad de Chile 1842-1992: Cuatro Textos de su Historia”, Editorial Universitaria, Santiago, 1993.

Borrero, A. SJ (2008). La Universidad. Estudios sobre sus orígenes, dinámicas y tendencias. Tomo II. La Universidad desde 1800 hasta 1945. Los modelos Universitarios. Compañía de Jesús. Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, p. 229-503.

Borrero, A. SJ (2008). La Universidad. Estudios sobre sus orígenes, dinámicas y tendencias. Tomo I. La Universidad en Europa desde sus orígenes hasta la revolución francesa. Compañía de Jesús. Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá. p. 441-463.

Equipo Editorial Explorando México (2010). La UNAM, historia y actualidad de la Máxima Casa de Estudios. Recuperado el 03 de septiembre de 2011, de http://www.explorandomexico.com.mx/about-mexico/6/131/

Ferreira, F. (2010, marzo). Cuadernos Americanos 133. México. pp. 105-116.

Galeano, E. (1998). Las palabras andantes. Editorial Siglo XXI. México, 316 p.

Lander, E. (2000). ¿Conocimiento para qué?¿Conocimiento para quién?. Reflexiones sobre la universidad y la geopolítica de los saberes hegemónicos (documento virtual). Revista de la Facultad de Ciencias Jurídicas y políticas. XII Congreso de estudiantes y graduados de ciencias políticas. Universidad Central de Venezuela. Recuperado el 05 de octubre de 2011, de http://www.ulpiano.org.ve/revistas/bases/artic/texto/RDUCV/124/rucv_2002_124_99-126.pdf

Múnera, L. (2005). ¿Hacia dónde va la universidad pública? Tendencias globales en política pública para la Educación Superior. Recuperado el 19 de mayo de 2011, de http://firgoa.usc.es/drupal/node/20705/print

Ocampo, J. (2005). José Vasconcelos y la educación mexicana. Rhela. Vol 7. pp 137-157.

Rama, C. (2004). Las Universidades religiosas en América Latina, Caracas. Recuperado el 18 de agosto de 2011, de http://oducal.uc.cl/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=109&lang=es&limitstart=10

Riveros, L. (2000, noviembre). Andrés Bello y la Universidad de Chile. Conferencia leída en la Fundación “La Casa de Bello” Caracas. Recuperado el 10 de junio de 2011, de http://www.revistas.uchile.cl/index.php/ANUC/article/viewArticle/3387/3294.

Serrano, S. (1994). Universidad y Nación. Chile en el siglo XIX. Editorial Universitaria San Francisco, Santiago de Chile, pág.75.

Soto, D. (2005). Aproximación histórica a la universidad Colombiana. En Revista Historia de la Educación Latinoamericana. No. 7. Tunja, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. RUDECOLOMBIA, pp. 99-136.

Türnnernann, Carlos. (1999). Evolución histórica de la Universidad en América Latina. En: historia de las Universidades de América Latina. Unión de Universidades de América Latina. UDUAL, México, p.535

Uribe de Hincapie, M. (1998) Universidad de Antioquia historia y presencia. Editorial Universidad de Antioquia, Medellín, pág 8.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by