Dimensions

PlumX

How to Cite
Villa Holguín, E. (2011). The approach to the popular and the consolidation of formative experiences in contexts of urban conflict: the Medellín case. Ágora USB, 11(2), 381–401. https://doi.org/10.21500/16578031.399
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

In this current text, a descriptive-analytical exercise in the construction process of a popular training proposal is addressed. It is a thoughtful approach enabled by the perspective of systematization of experiences developed from the affinity with some Latin American currents (Castro Gómez Mendieta, 1998), seeking to describe intentions, uncertainties, challenges, questions, and findings which have emerged along the way of a formative accompaniment to community groups located in the urban-popular context in the city of Medellin, Colombia, where an organizational articulation strategy known as a "Popular Training Node" (PTN) is carried out.

Keywords:

References

Castro Gómez, S., & Mendieta, E. (1998). Teorías sin disciplina (latinoamericanismo, poscolonialidad y globalización del debate). México: Miguél Ángel Purrúa.

Colmenares, E., Mercedes , A., & Piñero, M. (2008). La investigación Accción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas. Madrid: LAURUS.

Elliott, J. (2000). La investigación Acción en Educación. Madrid: MORATA.

Fals Borda, O. (1991). Acción y Conocimiento. Como romper el monopolio con la investigación-acción-participativa. Bogotá: CINEP.

Freire, P. (1997). Pedagogía de la Autonomía. Madrid: Siglo XXI.

Ghiso, A. (1998). De la práctica singular al diálogo con lo plural. Aproximaciones a otros tránsitos y sentidos de la sistematización en épocas de globalización. Medellín: FUNLAM.

Gramsci, A. (2000). Los intelectuales y la organización de la cultura. Buenos Aires: Nueva Visión.

Jara, O. (Abril de 2011). www.grupochorlavi.org. Recuperado el 9 de julio de 2012, de Dilemas y desafíos de la sistematización de experiencias. Ponencia: http://www.grupochorlavi.org/webchorlavi/sistematizacion/oscarjara.PDF

Lewin, K. (1952). Grupo de Decisión y cambio social. Revista de Psicología Social.

Lewin, K. (1988). Acción de investigación y problemas de minorías. Revista de Psicología social, 229-240.

Mártinez González, R. A. (2007). La investigación en la práctica educativa: Guía metodológica de investigación para el diagnóstico para el diagnostico y la evaluación en los centros docentes. Madrid: CIDE.MEC.

Marx, K. (1888). www.marxists.org. Recuperado el 9 de julio de 2012, de Tesis Sobre Feuerbach: http://www.marxists.org/espanol/m-e/1840s/45-feuer.htm

Oliveira de Vasconcelos, V., & Waldenez de Oliveira, M. (2012). Trayectorias de investigacion Acción: concepciones, objetivos y planteamientos. Iberoamericana de Educación , 1-13.

Paulo, F. (2005). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.

Red Juvenil de Medellín. (2012). Experiencias, saberes y aprendizajes. ¿Qué entendemos por lo popular?. Proceso de Formación popular 2006-2010. Medellín: Periferia Prensa.

Torres Carrillo, A. (Enero - Abril de 2011). La interpretación en la sistematización de experiencias. Decisio(28), 28-50.

Torres Restrepo, C. (2006). Un nuevo paso en la sociología latinoamericana. Historia plíticosocial, movimiento popular. 2003-2006. Bogotá: CEME.

Vega Cantor, R. (2009). La crisis capitalista, mucho más que una cuestión Económica. CEPA, IV(9), 47.

Ruiz Botero, Enfoques de la sistematiación.2001.

Villa Holguín Edison. Narrativas movilizadoras y construcción de las éticas y estéticas de la resistencia España, Revista Pueblos. vol.: 45 fasc.: 1 pág. 26. 2011.

Vega Cantor Renán. La crisis Capitalista, mucho más que una cuestión Económica. Revista CEPA. Año IV, número 9. Pág. 46. Agosto de 2009.

Freire Paulo. Pedagogía del oprimido. Capítulo I. Siglo XXI editores. Pág. 45 México. 2005.

Freire Paulo. Pedagogía del oprimido. Capítulo I. pág. 32 1972.

Fiori Ernani María. Pedagogía del oprimido. Prologo. Siglo XXI editores. Pág. 13. México. 2005

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by