The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
This article proposes the sociology of experience as a theoretical and conceptual instrument to understand the process of building professional identity. This sociological approach makes it possible to analyze any contemporary profession, and it offers another perspective to those who wish to take it on as a subject of study. Professional identity today thus obeys a complex, non-linear, differentiated, and subjective process, as it is based on personal biographies in order to consolidate itself.
Keywords:
References
Beck, U. (2000). Un Nuevo Mundo Feliz, la Precariedad del trabajo en la era de la Globalización. Editorial Paidós.
Berger, Peter; Luckmann, T. (1995). La construcción social de la realidad. AMORRORTU.
Bolívar, A; Gallego, M; León, MJ; Pérez, P. (2005). Políticas Educativas de Reforma e Identidades Profesionales: El Caso de la Educación Secundaria en España Education. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 13(45), 1–51. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=275020513045
Boltansky, Luc; Chiapello, È. (2002). El Nuevo Espíritu del Capitalismo. Ediciones Akal S.A.
Casullo, M. M. (2006). Proyecto de vida y decisión vocacional. Paidós.
Cattonar, B. (2001). Les identit ´es professionnelles enseignantes . Ebauche d ’ un cadre d ’ analyse. Cahier de Recherche Du GIRSEF, 4–31. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00603566/document
Dubar, C. (2001). El Trabajo y las identidades profesionales y personales. Revista Latinoamericana de Estudios Del Trabajo, 13(7), 5–16. https://es.scribd.com/document/229259509/Dubar-2001-El-Trabajo-y-Las-Identidades-Profesionales-y-
Personales
Dubar, C. (2002). La crisis de las identidades. La interpretación de una mutación. Ediciones Bellaterra.
Dubar, C. (2015). La socialisation Construction des identités sociales et professionnelles (A. Colin (ed.); No. 5).
Dubet, François; Martucelli, D. (1998). En la escuela: sociología de la experiencia escolar. Editorial Losada.
Dubet, F. (1989). De la sociología de la identidad a la sociología del Sujeto. Revista de Estudios Sociológicos, 7(21), 519–545.
Dubet, F. (2006). El declive de la institución: profesiones, sujetos e individuos en la modernidad. Editorial Gedisa.
Durkheim, E. (2014). La división del trabajo social. Ediciones Lea S.A
Evetts, J. (2003). Identidad, diversidad y segmentación profesional: el caso de la ingeniería. In Sociología de las profesiones:
pasado, presente y futuro (pp. 141–154).
Foucault, M. (1990). Tecnologías del yo y otros textos afines. Ediciones Paidós Ibérica.
Gimenez, G. (1997). Materiales para una teoría de las identidades sociales. Frontera Norte, 9(11), 9–28. https://fronteranorte.colef.mx/index.php/fronteranorte/article/viewFile/1441/891
Gimenez, G. (2005). Teoría y análisis de la cultura. Colección Intersecciones.
Gouldner, A. W. (1985). El futuro de los intelectuales y el ascenso de la nueva clase. Editorial Alianza.
Granovetter, M. (1973). The strength of weak ties. American Journal of Sociology, 78(6). https://www.jstor.org/stable/2776392?seq=1
Harrsch, C. (2005). La identidad del psicólogo. Pearson Educación de México, S.A.
Hortal, A. (2004). Ética general de las profesiones (2Ed ed.). Desclée de Brouwer, S.A. http://fliphtml5.com/kkzq/zzfl/basic/
Longo, M. E. (2005). Un tiempo incierto: la socialización en el trabajo en un contexto de transformaciones. VII Congreso Nacional de Estudios Del Trabajo. https://xdoc.mx/documents/un-tiempo-incierto-la-socializacion-en-el-trabajo-en-un-
5e8f856d8996b
Martucelli, D. (2007). Lecciones de sociología del individuo. Pontificia Universidad Católica del Perú.
Marx, K. (2017). El capital. Plutón Ediciones.
Parsons, T. (1968). Professions. International Encyclopedia of the Social Sciences, 12(1), 536–547.
Portal, M. A. (1991). La identidad como objeto de estudio de la antropología. Alteridades, 1(2), 3–5.
Rodríguez, J. A. (1987). Estructura de la profesión médica española. Reis, 141–166. http://ih-vm-cisreis.c.mad.interhost.com/REIS/PDF/REIS_039_06.pdf
Spencer, H. (1992). Origen de las profesiones. In Reis (Issue 59, p. 313). https://doi.org/10.2307/40183828
Taylor, C. (1996). Identidad y reconocimiento. Revista Internacional de Filosofía Política, 7(7), 10–19. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:filopoli-1996-7-414B70DC-E97A-AF16-847B-
FC24A3A32058/identidad_reconocimiento.pdf
Urteaga, E. (2011). Las profesiones en cuestión. Azkoaga, 14, 111–138. https://core.ac.uk/download/pdf/11503448.pdf
Veenman, S. (1984). Perceived Problems of Beginning Teachers. Review of Educational Research, 54(2), 143–178. https://doi.org/10.3102/00346543054002143
Wilensky, H. L. (1964). ¿The Professionalization of Everyone? American Journal of Sociology, 70(2), 137–158. https://www.jstor.org/stable/2775206?seq=1