The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
The objective of the document is to “propose a methodology for the measurement of the Social Appropriation of Science, Technology, and Innovation (ASCTI) in rural organizations.” For this purpose, methodological triangulation was used, which allowed the construction of two instruments for its measurement. In this respect, it was found that the measurement of the ASCTI is a path under construction, for which there are no certainties, but on the contrary, some approximations. However, complementarity in the use of quantitative and qualitative instruments is necessary for a better understanding of the processes occurring in rural organizations.
References
Armijo, M. (2011). Planificación estratégica e indicadores de desempeño en el sector público. In Publicación de las Naciones Unidas (No. 69; Manuales). https://www.cepal.org/ilpes/publicaciones/xml/8/44008/SM_69_MA.pdf
Autor. (2014). Informe final proyecto comunicación transaccional para el análisis de la pertinencia de la apropiación social del conocimiento en la innovación abierta para la asociación de productores rurales de pequeña escala APROPESCA.
CEPAL. (2007). Un sistema de indicadores para el seguimiento de la cohesión social en América Latina. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/2862/1/S2007004_es.pdf
COLCIENCIAS. (2005). Política de apropiación social de la ciencia, la tecnología y la innovación. Documento, 06, 16. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/ckeditor_files/Politicaascyt.pdf
COLCIENCIAS. (2010). Estrategia nacional de apropiación social de la ciencia, la tecnología y la innovación. Documento, 27. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/ckeditor_files/estrategia-nacional-apropiacionsocial.pdf
COTEC. (2018). Métrica de Indicadores de Innovación No-Tecnológica (MINT): propuesta desde la innovación de servicio, la innovación abierta y la innovación social. Programa de Innovación Abierta, 67. https://www.researchgate.net/publication/327449119_Metrica_de_Indicadores_de_Innovacion_No-Tecnologica_MINT_propuesta_desde_la_innovacion_de_servicio_la_innovacion_abierta_y_la_innovacion_social_Programa_de_Innovacion_Abierta_PIA/citation/download
DNP. (n.d.). Guía para elaboración de indicadores. SINERGIA, 20.
DNP. (2018). Guía para la construcción y análisis de indicadores. SINERGIA, 33. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Sinergia/Documentos/Guia_para_elaborar_Indicadores.pdf
Drucker, P. (1998). The Discipline of Innovation. Harvard Business Review, 149–157.
Galina, E. (2007). Medir: Origen de muchos conceptos matemáticos. Revista de Educación Matemática, 24, 12. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/REM/article/view/10283/10982
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf
Pérez, T., Franco, M., Lozano, M., Falla, S., & Papagayo, D. (2012). Iniciativas de Apropiación Social de la Ciencia y la Tecnología en Colombia: Tendencias y retos para una comprensión más amplia de estas dinámicas. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 19, 115–137. https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-59702012000100007&script=sci_abstract&tlng=es
Perrin, B. (2001). Cómo evaluar – y no evaluar – la innovación. Publicado En Evaluation, 21. http://preval.org/files/00419.pdf
Schuschny, A. & Soto, H. (2009). Guía metodológica diseño de indicadores compuestos de desarrollo sostenible. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/3661/1/S2009230_es.pdf
Solis, F. (2010, November). El debate: Medir el impacto social de la ciencia y la tecnología: ¿viable o utópico? Revista Iberocamericana de Ciencia, 1. http://www.revistacts.net/index.php?option=com_content&view=article&id=376:el-debate-medir-el-impacto-social-de-la-ciencia-y-la-tecnologia-iviable-o-utopico-&catid=19:debates&Itemid=38