The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
The article exposes historical elements that have influenced the configuration of educational research in Colombia in recent decades to show how this context has influenced the educational researcher. In the first place, it describes gaps present in educational research works. From there, the analysis focuses on the contemporary university and the effects that cognitive capitalism and commodification have had on these institutions, which are one of the scenarios where educational research is conducted. Thirdly, it shows the incidence of mercantile logic in the training of educational researchers. Finally, the article proposes elements to stress the field and influence the training of future researchers and the practices of current researchers, so as to achieve a reorientation of the parameters, which determine the educational field.
Keywords:
References
Bachelard, G. (2000). La formación del espíritu científico. Siglo XXI
Berstein, B. (1998). Pedagogía, Control Simbólico e Identidad (239 ed.). Madrid [es]: Morata
Bourdieu, P. (2003). El oficio de científico. Barcelona: Anagrama
Cabra-Torres, F.; Marín-Díaz, D. L. et ál. (2013). La investigación e innovación en la formación inicial de docentes. Aportes para la reflexión y el debate. Bogotá: Javegraf.Castro-Gómez, Santiago (2011). Desafíos de la inter y transdisciplinariedad para la universidad en Colombia.
Pedagogía y Saberes, 35, 45-52.
Cuesta Moreno, Óscar J. (2018). Reconocimiento social del docente universitario: subjetividad agobiada, puja por el prestigio académico y reivindicación del acto educativo. El Ágora USB, 18(1), 55–72. https://doi.org/10.21500/16578031.3292
Cuesta, O. (2009). Consideraciones sobre la educación en el capitalismo global contemporáneo. Revista de investigaciones UNAD, 8(2), 225-231.
Cuesta, O. (2011). Debate, reflexión pedagógica y reformas educativas. Educación y Desarrollo Social, 5(1), 185-191.
Cuesta, O. (2017). Formación de maestros, campo pedagógico y deseo de saber. Horizontes Pedagógicos, 19(2), 77-84.
Delanty, G. (2001). Challenging Knowledge. The University in the Knowledge Society. Buckingham, Philadelphia: Society for Research into Higher Education Open University Press.
Díaz, M. (1993): El campo intelectual de la educación en Colombia. Cali: Textos universitarios, Universidad del Valle.
Echeverry, J. y Zuluaga, O. (1998). Campo intelectual de la educación y campo pedagógico. Posibilidades, complementos y diferencias. Educación y Ciudad, 4, 12-23.
Elliot, J. (1993). La Investigación-acción en educación. Madrid: Ediciones Morata.
Galcerán-Huguet, Montserrat (2010). La mercantilización de la educación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, Monográfico, la mercantilización de la Universidad, 13 (2), 89-107.
Gama Tejeda, F.A. (2017). Mercadización de la Educación Superior. Marcos de análisis para la educación superior privada en México. México: Anuies.
Guzmán, I. (2016) Mercantilización en la educación superior. Revista OIKONOMOS 6, (2), pp.150-168 Recuperado (Fecha de acceso), de http://oikonomos.unlar.edu.ar
Hoyos Vásquez, G. (2011) La educación es un derecho no una mercancía. Periódico Desde abajo, 168 (abril 15-mayo 15) , separata Educación y Economía Nº 0. Reforma universitaria, debate y lucha. .Recuperado (junio 10 de 2019) de
https://www.desdeabajo.info/sumplementos/item/17628-%E2%80%9Cla-educaci%C3%B3n-es-un-derecho-no-una-
mercanc%C3%ADa%E2%80%9D.html
Lazzarato, Maurizio. (2001). Trabajo inmaterial. Río de Janeiro: DP&A editora.
Marín-Díaz, D.L. (2011) Formación de pedagogos infantiles: Sobre las posibles relaciones entre prácticas formativas y prácticas investigativas. Conferencia en Encuentro Interinstitucional de Prácticas en la formación de docentes para la infancia. Pontificia Universidad Javeriana, 3 de
noviembre.
Mesina, G. (2011) ¿Qué es esto del maestro investigador en América Latina? Actualidades pedagógicas, 57, pp. 15-32.
Naidorf, Judith (2002). En torno a la vinculación científico-tecnológica de la universidad, la empresa y el Estado. Desarrollos teóricos de una agenda crítica. Fundamentos en Humanidades, Universidad Nacional de San Luis, 3 (1-2, 5-6), 7-22.
Naidorf, J. y Perrotta, D. (2015) La ciencia social politizada y móvil de una nueva agenda latinoamericana. Revista de la Educación Superior 45 (2); No. 174, p. 19-46).
Noguera, C. (2002). Movimiento Pedagógico, investigación y políticas educativas. En: Hernán Suárez (Comp.) Veinte años del Movimiento
Pedagógico (1982-2002): entre mitos y realidades (pp. 249-279). Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio y Corporación Tercer Milenio.
Olssen, M. y Peters, M.A.(2005) Neoliberalism, higher education and the knowledge economy: from the free market to knowledge capitalism. Journal of Education Policy, 20: 3, 313 — 345
Rubiano-Aldana, D. A. y Beltrán-Jiménez, H. (2016). La educación en Colombia: dinámica del mercado y la globalización. Cooperativismo & Desarrollo, 24 (109), xx-xx.
Readings, B. (1993). The University in Ruins. Cambridge, Massachusetts, London: Harvard University Press.
Sousa-Santos, Boaventura de (2005). La universidad del siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipadora de la universidad. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, Unam/Ceiich Disponible en: http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/universidad_siglo_xxi-.pdf
Stenhouse, L. (1993). La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Ediciones Morata.
Suárez, H. (Comp.) Veinte años del Movimiento Pedagógico (1982-2002): entre mitos y realidades. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio y Corporación Tercer Milenio.
Suárez, J. P., y Ortiz, R. (2010) El maestro como sujeto de saber pedagógico: ¿Es un maestro investigador? (pp. 321-334). En: A. Martínez Boom y A. Álvarez Gallego (Comp.) Figuras contemporáneas del maestro en América Latina. 30 años del Grupo de Historia de la Práctica Pedagógica. Bogotá: Editorial Magisterio.
Tedesco, Juan Carlos (2000). Educar en la sociedad del conocimiento. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, FCE.
Verger, A. (2013). Políticas de mercado, Estado y universidad: hacia una conceptualización y explicación del fenómeno de la mercantilización de la educación superior. Revista de Educación 360, pp. 268-291.
Zemelman, H. (1992). Los Horizontes de la Razón. Barcelona: Anthropos. El Colegio de México.
Zemelman, H. (2005). Voluntad de Conocer. Barcelona: Anthropos.