The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
The present research consists of identifying the teaching challenges of a rural teacher in Caldono, Cauca, Colombia, in the midst of COVID-19. For this purpose, we interviewed a 29-year-old teacher, resident of the rural area of Caldono, Cauca, Colombia, member of the Nasa indigenous reservation, who has been teaching a Bachelor's Degree in Popular Education for 9 years at the “El Nazareno” school. Through the teacher's discourse, it is evident that she has developed skills, through which the children learned to value their process, by allowing the personalization of the process, which generated greater attention, and at the same time, it delayed the thematic development, by causing disinterest and intellectual laziness. This is why the teacher expresses that the work from the contextual pedagogy with social approach allows the reinforcement of skills in the students, by using the resources available to them for the development of the classes. The conclusion of this process highlights the need to implement public policies, which address the particularities of rural education, by guaranteeing access to adequate technological resources and materials, as well as strengthening teacher training in specific contexts.
Keywords:
References
Annessi, G. J., & Acosta, J. I. (2021). La educación rural en tiempos de COVID-19. Experiencias de continuidad pedagógica en las escuelas primarias de Maipú, provincia de Buenos Aires, Argentina. Revista Iberoamericana De Educación, 86(1), 43-59. https://doi.org/10.35362/rie8614145
Argandoña, E., Byron, E., García, R., Zambran, Y., y Barcia, M. (2020). La educación en tiempo de pandemia. Un reto Psicopedagógico para el docente. Polo del conocimiento, 5(7), 819-848. https://doi.org/10.21676/23897856.3040
Arias, F. (2012) Técnicas E Instrumentos De Recolección De Datos. En Arias, F (Eds.) El Proyecto de Investigación Introducción a la metodología científica. 67-74. Episteme. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf-1.pdf
Bautista, M. y González, G. (2019). Docencia rural en Colombia: Educar para la paz en medio del conflicto armado. Bogotá: Fundación Compartir. https://www.compartirpalabramaestra.org/documentos/invescompartir/resumen-ejecutivo-docencia-rural-en-colombia-educar-para-la-paz-en-medio-del-conflicto-armado.pdf
Colás-Bravo, P. (2021). Retos de la Investigación Educativa tras la pandemia COVID-19. Revista de Investigación Educativa, 39(2), 319-333.DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.469871
Congreso de Colombia (2006). Ley 1090 de 2006. “Por la cual se reglamenta el ejercicio de la profesión de Psicología, se dicta el Código Deontológico y Bioético y otras disposiciones.” https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=66205
Cortés-López, E. M. (2020). La investigación etnográfica en diseño. Revista Legado de Arquitectura y Diseño, 15(28), 92-101. https://legadodearquitecturaydiseno.uaemex.mx/article/view/15994/11725
Departamento Administrativo Nacional de Estadística —DANE—(2020). Boletín técnico. Educación formal. Bogotá: DANE. https://img.lalr.co/cms/2021/09/03041930/boletin_tec_pobreza_multidimensional_20.pdf
Dias, M., Almodóvar, M., Atiles, J., Chavarría, A., y Zúñiga, I. (2020). Rising to the Challenge: Innovative early childhood teachers adapt to the COVID-19 era. Childhood Education, 96(6), 38- 45, https://doi.org/10.1080/00094056.2020.1846385
Díaz Villa, M. (2019). ¿Qué es eso que se llama pedagogía? Pedagogía y Saberes, 50, 11–28. https://doi.org/10.17227/pys.num50-9485
Duarte, J. (2007). Formación permanente de docentes en servicio, alternativa para la enseñanza y el aprendizaje de la lengua escrita en la educación básica integral. [Tesis de doctorado, Universitat Rovira i Virgili]. Repositorio URV. https://repositori.urv.cat/estatic/TDX0011/es_TDX709.html
Elacqua, G., Hincapie, D., Vegas, E. y Alfonso, M. (2018). Profesión docente en América Latina ¿por qué se perdió el prestigio docente y cómo recuperarlo? Washington: Banco Interamericano de Desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0001172
Expósito, C. D., & Marsollier, R. G. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina: Virtuality and education in the time of COVID-19. An empirical study in Argentina. Educación Y Humanismo, 22(39). https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4214
García, M. (2020). La docencia desde el hogar: Una alternativa necesaria en tiempos del Covid 19. Polo del conocimiento, 5 (4), 304-324. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/download/1386/2519
González Alba, B., Cortés González, P., & Leite Méndez, A. (2020). Las aulas multigrado en el medio rural en Andalucía. Visiones docentes. IE Revista De Investigación Educativa De La REDIECH, 11, e860. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.860
Hernández Barbosa, R. (2014). Algunas consideraciones sobre la formación docente para el sector rural. Actualidades Pedagógicas, 63(1), 15-38. doi: https://doi.org/10.19052/ap.2716
Hernández, R., Fernández, C. Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación, México: Mcgraw-Hill Education.
Mallart, J. (2001). Didáctica general para psicopedagogos. Universidad Nacional de Educación a Distancia. http://chamilo.cut.edu.mx:8080/chamilo/courses/DIDACTICAYTECNICAS2019/document/SESION_1/1._DIDACTICA._OBJETO__FINALIDADES.pdf
Mendiola, M., Hernández, P., Carrasco, R., Servín, M., Hernández, A., Vergara, C., Benavides, M., y Rendón, V. (2020) Revista Digital Universitaria. https://www.revista.unam.mx/wp-content/uploads/AOP.pdf
Miguel Román, J. A. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana De Estudios Educativos, 50(ESPECIAL), 13-40. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95
Ministerio de Educación (MEN, 2013). Proyecto de Educación Rural PER. http://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-329722.html
Ministerio de Educación (MEN, 2018). Plan especial de educación rural. Hacia el desarrollo rural y la construcción de paz. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-385568_recurso_1.pdf
Ministerio de Educación Nacional, MEN (2006). Plan Nacional Decenal de Educación, 2006-2016: Pacto social por la educación. Bogotá. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/INEC/IGUB/Plan%20decenal%20de%20educacion%202006%20-%202016.pdf
Ministerio de Educación Nacional, MEN (2016). Plan Nacional Decenal de Educación, 2016-2026: El camino hacia la calidad y la equidad. Bogotá. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-392916_recurso_1.pdf
Miranda, R., Bazán, C. y Nureña, C. R. (2021). Bienestar docente e impacto de la pandemia de COVID-19 en escuelas rurales multigrado. Un estudio cualitativo con docentes de tres regiones del Perú. (Informe técnico). http://repositorio.grade.org.pe/bitstream/handle/20.500.12820/676/bienestar-docente_vers4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Monje, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Universidad Surcolombiana.
Organización Mundial de la Salud (OMS). (2020). Información básica sobre la COVID-19. https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19
Picón, G. A., González de Caballero, G. K., & Paredes Sánchez, J. N. (2021). Desempeño y formación docente en competencias digitales en clases no presenciales durante la pandemia COVID-19. Arandu UTIC, 8(1), 139–153. http://www.utic.edu.py/revista.ojs/index.php/revistas/article/view/129
Ramos, V., García, H., Olea, C., Lobos, K., y Sáez, F. (2020). Percepción docente respecto al trabajo pedagógico durante la covid. CienciAmérica, 9(2), 334-353 http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.325
Rojas Quesada, L. G., & Amaya Rojas, E. (2022). Identidades rurales en las políticas educativas en Colombia y México. Voces Y Silencios. Revista Latinoamericana De Educación, 13(1), 50–69. https://doi.org/10.18175/VyS12.2.2021.10
Román, F., Forés, A., Calandri, I., Gautreaux, R., Antúnez, A., Ordehi, D., Calle, L., Poenitz, V., Correa, K. L., Torresi, S., Barcelo, E., Conejo, M., Ponnet, V. y Allegri, R. (2020). Resiliencia en docentes en distanciamiento social preventivo obligatorio durante la pandemia de COVID-19. JONED. Journal of Neuroeducation. 1(1), 76-87. https://doi.org/10.1344/joned.v1i1.31727
Romero Barera, G. (2009). La Pedagogía En La Educación. CSIFrevista. 45(6), 1-9. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_15/GUSTAVO%20ADOLFO_ROMERO_2.pdf
Sáez, D y Crinion, A. (2020). La Educación Virtual en Tiempos del Covid-19: Seminario en honor de José María Antón. https://www.thedialogue.org/analysis/la-educacion-virtual-en-tiempos-del-covid-19-seminario-en-honor-de-jose-maria-anton/?lang=es
Soto Arango, D. y Molina Pacheco, L. (2017) La Escuela Rural en Colombia como escenario de implementación de TIC. Saber, Ciencia Y Libertad, 13(1), 275-289. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2086
Stake, R. E. (1995). The art of case study research. SAGE Publications.
Tahull Fort, J., & Montero Plaza, I. (2018). Reflexiones sobre la escuela rural. Un modelo educativo de éxito. Tendencias Pedagógicas, 32, 161–176. https://doi.org/10.15366/tp2018.32.012
Vásquez Alape, L. E., Díaz Meza, C. J., Monroy González, M. E., Álvarez Ochoa, C. P., Salcedo Casallas, J. R., Pérez Pérez, T. H., Lozano Flórez, D., y Turriago Rojas, D. G. (2020). La asociatividad y el liderazgo del profesor en comunidades rurales de Colombia. Libros en acceso abierto. 75. https://ciencia.lasalle.edu.co/libros/75
Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods. SAGE Publications.