The Revista Ciencias Humanas provides open and immediate access to its content, based on the principle of offering the public free access to research to aid in the greater global exchange of knowledge.
Except as otherwise stated, the content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license available at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.
- Attribution. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in a way that suggests that the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial. You may not use the material for commercial purposes.
- NoDerivatives. If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No Additional Restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Abstract
El presente artículo parte de la reflexión sobre algunas representaciones dominantes en la formación universitaria relacionadas con la separación de la formación humana respecto a la formación disciplinar y con la construcción de lugares comunes desde el consenso. Se resalta el lugar de la formación universitaria como espacio de agenciamiento social para posteriormente abordar los retos de esta formación considerando las persistencias de la modernidad que la impactan. Finalmente, el artículo señala aportes de la formación humana a la formación integral universitaria, entre ellos, la elaboración de alternativas para la consolidación de un lugar de sí en los jóvenes.