The Revista Ciencias Humanas provides open and immediate access to its content, based on the principle of offering the public free access to research to aid in the greater global exchange of knowledge.
Except as otherwise stated, the content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license available at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.
- Attribution. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in a way that suggests that the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial. You may not use the material for commercial purposes.
- NoDerivatives. If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No Additional Restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Abstract
Este artículo forma parte de una investigación que tiene como objetivo el análisis de la carga dinámica de la prueba en los contratos de transporte marítimo de mercancías, bajo la modalidad de conocimiento de embarque y según lo estipulado en el nuevo Código General del Proceso que rige hoy en Colombia. Asimismo, hace un recorrido por las legislaciones nacionales e internacionales que regulan este tipo de acuerdos, los pronunciamientos de la Corte Constitucional y las opiniones de los tratadistas, todo ello con el fin de confrontar la funcionalidad del documento denominado conocimiento de embarque o Bill of Lading (B/L, por sus iniciales en inglés) y la importancia probatoria que tiene. Posteriormente, se hará una propuesta encaminada a la solución de los problemas encontrados.