The Revista Ciencias Humanas provides open and immediate access to its content, based on the principle of offering the public free access to research to aid in the greater global exchange of knowledge.
Except as otherwise stated, the content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license available at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.
- Attribution. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in a way that suggests that the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial. You may not use the material for commercial purposes.
- NoDerivatives. If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No Additional Restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Abstract
La fuerza de las influencias externas incide profundamente en la producción del objeto arquitectónico, por lo cual su mero análisis empírico, por exhaustivo que este sea, será siempre insuficiente para la comprensión del sentido de la arquitectura. Ya que los componentes emocionales, históricos, políticos, sociales, económicos, culturales, etc., aportan a esta comprensión y no pueden ser representados en planos, el investigador necesita, además, la escenificación literaria de su objeto de estudio apoyada en un lugar social. Al documentar los hallazgos, el investigador se convierte en compositor e intérprete de las fuentes que analiza; es decir, en un historiador cuyo documento escrito es una construcción interpretativa e hipotética y un producto del discurso que elabora. Este artículo es una reflexión sobre la escritura de la investigación en arquitectura y las posibilidades de ligarla con los métodos historiográficos