The Revista Ciencias Humanas provides open and immediate access to its content, based on the principle of offering the public free access to research to aid in the greater global exchange of knowledge.
Except as otherwise stated, the content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license available at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.
- Attribution. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in a way that suggests that the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial. You may not use the material for commercial purposes.
- NoDerivatives. If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No Additional Restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Abstract
El presente análisis se centra en la función mediadora de la música para incidir en una pasmosa disciplina de sometimiento hasta la muerte. Tiene en consideración de dos episodios significativos: el exterminio en los campos de concentración del nacionalsocialismo ambientado con la música de Richard Wagner y el llamado al ahogamiento de marineros en el poema épico la Odisea, con el canto de las sirenas. El propósito de este ejercicio interpretativo es esbozar algunos significados de la función mediadora de la música a partir del análisis de la última forma de mediación cultural posible: la conducción a la muerte.