The Revista Ciencias Humanas provides open and immediate access to its content, based on the principle of offering the public free access to research to aid in the greater global exchange of knowledge.
Except as otherwise stated, the content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license available at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.
- Attribution. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in a way that suggests that the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial. You may not use the material for commercial purposes.
- NoDerivatives. If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No Additional Restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Abstract
En este escrito se analiza el concepto de diseño industrial y su desarrollo a lo largo de la historia, particularmente en aquellos países de América Latina como México, Argentina, Brasil y Colombia, que durante los años setenta contribuyeron a la creación de escuelas de la mano con algunos arquitectos pioneros y en estrecha relación con la academia y la empresa privada. El artículo se centra en la comparación de tres programas académicos de universidades de la región del Valle del Cauca: la Universidad del Valle, la Universidad Nacional de Palmira y la Universidad Icesi de Cali, cuyos programas de diseño industrial se enfocan hacia una relación académica con la empresa privada, con sentido de responsabilidad social, empresarial y medioambiental. El énfasis apunta a la Universidad Icesi, cuyo perfil busca sembrar en el estudiante inquietudes acerca de la conciencia social y la responsabilidad social empresarial, así como fortalecer el compromiso de la empresa y el estudiante frente a una realidad que afecta a los emprendedores y a los estudiantes, quienes terminan subempleados como usuarios de software y bajas remuneraciones.