Dimensions

PlumX

How to Cite
Carvajal, E. (2023). The event in virtualization. Beyond a possibility for education. Revista Ciencias Humanas, 16, 47–54. https://doi.org/10.21500/01235826.6726
License terms

The Revista Ciencias Humanas provides open and immediate access to its content, based on the principle of offering the public free access to research to aid in the greater global exchange of knowledge.

Except as otherwise stated, the content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license available at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.

  • Attribution. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in a way that suggests that the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial. You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives. If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No Additional Restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Abstract

This article presents a description of the changes generated in society since the advent of information technology and how this symbolic universe mobilized on account of the communicative processes, manages to permeate the subjects by promoting multiplicity. Additionally, it is proposed that education can benefit from these changes by promoting other possibilities in the digital world, taking into account the contexts and temporalities, when such visual expressions and the diverse languages generated there can be recognized as enhancers in the construction of knowledge from the event, thought as a contingency that allows the creation of other opportunities that alert about the repeated, concluded or finished options; where relevance is given to the new horizons of possibility in the synchronous or asynchronous connections from the interaction of the subjects in the digital platforms.

Keywords:

References

Bárcena, F. (2005). La experiencia del comienzo en la educación: una pedagogía del acontecimiento. En G. A. Arellano Duque (Coord.), La educación en tiempos débiles e inciertos (pp. 49-78). Anthropos.
Beraldi, G. (2009). Rancière y la posibilidad de un “acontecimiento” político en la educación. Ciencia, Docencia y Tecnología, (39), 107-120. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14512426005
Buitrago, B. L. (2013). Acontecimiento y campo educativo [Seminario]. Universidad de San Buenaventura, Cali, Colombia.
Carroll, L. (2003). Alicia en el país de las maravillas. Ediciones del Sur.
De la Calle Valverde, J. (2010). Para una teoría social del acontecimiento. Athenea Digital: Revista de Pensamiento e Investigación Social, (18), 65-81. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=53720000005
Deleuze, G. (1970). Lógica del sentido. Barral.
Lazzarato, M. (2006). El acontecimiento y la política. En M. Lazzarato, Por una política menor: acontecimiento y política en las sociedades de control (pp. 35-72). Traficantes de Sueños.
Lévy, P. (1999). ¿Qué es lo virtual? Paidós.
Martín-Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones: comunicación, cultura y hegemonía. Gustavo Gili.
Mèlich, J. C. (2005). Finales de trayecto: finitud, ética y educación en un mundo incierto. En G. A. Arellano Duque (Coord.), La educación en tiempos débiles e inciertos (pp. 19-47). Anthropos.
Moya, M., y Vázquez, J. (2010). De la cultura a la cibercultura: la mediatización tecnológica en la construcción de conocimiento y en las nuevas formas de sociabilidad. Cuadernos de Antropología Social, (31), 75-96. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180915525004
Quijano, O. (2013). Episteme del acontecimiento [Seminario]. Universidad de San Buenaventura, Cali, Colombia.
Rattero, C. (2000). La pedagogía por inventar. En C. Skliar y J. Larrosa (Comps.), Experiencia y alteridad en educación (pp. 161-188). Homo Sapiens.
Virilio, P. (1997). El cibermundo: la política de lo peor. Cátedra.
Wagensberg, J. (2004). La rebelión de las formas o cómo perseverar cuando la incertidumbre aprieta. Tusquets.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by