Dimensions

PlumX

How to Cite
Vicente Alvarez, A. M. (2023). Recovery of Cali’s Artistic Heritage. The Memory of the Monument to the Students of Edgar Negret.: Heritage and Armed Conflict in Colombia. Revista Ciencias Humanas, 16, 79–88. https://doi.org/10.21500/01235826.6803
License terms

The Revista Ciencias Humanas provides open and immediate access to its content, based on the principle of offering the public free access to research to aid in the greater global exchange of knowledge.

Except as otherwise stated, the content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license available at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.

  • Attribution. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in a way that suggests that the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial. You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives. If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No Additional Restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Abstract

For many years, the artistic heritage of Cali has lacked protection measures, which has led to the disappearance of works of great value, such as the Monument to the Students, by sculptor Edgar Negret. The present research investigates the history of this work the social and political context that gave rise to its creation, and the conditions of its loss. Reconstructing the facts allows us to appreciate the value of recovering the memory of this work as a possibility of symbolic reparation to the student victims of the Colombian armed conflict.

Keywords:

References

Abandono inadmisible. (1965, 9 de abril). El País, 5.
Adarve Galindo, D. (2022). Entre territorios y memorias. Centro Nacional de Memoria Histórica.
Aguilera Peña, M. (1999). Caída de Rojas Pinilla: 10 de mayo de 1957. Credencial Historia, (117). https://www.banrepcultural.org/biblioteca-virtual/credencial-historia/numero-117
Barney Cabrera, E. (2005). Geografía del arte en Colombia. Universidad del Valle.
Comisión de la Verdad Colombia. (2021). Caso 52/universidad y conflicto armado. https://www.comisiondelaverdad.co/caso-52-universidades-y-conflicto-armado
Concejo Municipal Santiago de Cali. (2014). Acuerdo 0373 de 2014 [Por medio del cual se adopta la revisión ordinaria de contenido de largo plazo del Plan de Ordenamiento Territorial del municipio de Santiago de Cali]. https://saul.cali.gov.co/pimu/pot/otros/Acuerdo%200373%20de%202014.pdf
Congreso de la República de Colombia. (1997, 7 de agosto). Ley 397 de 1997 [Por la cual se desarrollan los artículos 70, 71 y 72 y demás artículos concordantes de la Constitución Política y se dictan normas sobre patrimonio cultural, fomentos y estímulos a la cultura, se crea el Ministerio de la Cultura y se trasladan algunas dependencias]. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=337
Congreso de la República de Colombia. (2008, 12 de marzo). Ley 1185 de 2008 [Por la cual se modifica y adiciona la Ley 397 de 1997 –Ley General de Cultura– y se dictan otras disposiciones]. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=29324
Congreso de la República de Colombia. (2011, 10 de junio). Ley 1448 de 2011 [Por la cual se dictan medidas de atención, asistencia y reparación integral a las víctimas del conflicto armado interno y se dictan otras disposiciones]. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=43043
Constitución Política de la República de Colombia, art. 71.
Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M., y Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Revista Metodología de Investigación en Educación Médica, 2(7), 162-167. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349733228009
DirectMap. (s.f.). Parque de los Estudiantes, Cali, Cali, Valle del Cauca, Colombia. https://directmap.org/cali/10001
González Biffis, A. (2013). Los centros históricos latinoamericanos: estrategias de intervención, renovación y gestión. Período: 1980-2010. En Actas del V Seminario Internacional de Investigación en Urbanismo, Barcelona-Buenos Aires (pp. 636-648). Universitat Politècnica de Catalunya; Universidad Nacional General Sarmiento; Universidad de Buenos Aires.
Hernández Correa, O. E. (2019). La construcción discursiva de un clásico “moderno”: ensayo preparado en el marco de centenario del nacimiento del escultor payanés Edgar Negret Dueñas. Reconocimiento Nacional a la Crítica y el Ensayo: Arte en Colombia. Texto Largo. https://premionalcritica.uniandes.edu.co/wp-content/uploads/Texto-largo-PNC-2019.pdf
Inauguración del monumento y el Parque de los Estudiantes en Cali. (1960, 10 de mayo). El Relator.
Ministerio de Cultura. (2008). Patrimonio cultural mueble. https://www.mincultura.gov.co/areas/patrimonio/patrimonio-cultural-mueble/Paginas/default.aspx
Monumento vandálico. (1965, 25 de julio). El País, 7.
Padilla Peñuela, C. (2008). La llamada de la tierra: el nacionalismo en la escultura colombiana. Fundación Gilberto Alzate Avendaño; Alcaldía Mayor de Bogotá.
Patrimonio Artístico de Cali. (2022, 10 de junio). Entrevista Rodrigo Escobar Holguín [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=TQGJSt6q9NA&t=5s
Presidencia de la República de Colombia. (2015, 26 de mayo). Decreto 1080 de 2015 [Por medio del cual se expide el Decreto Único Reglamentario del Sector Cultura]. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=76833
Presidencia de la República de Colombia. (2019, 26 de diciembre). Decreto 2358 de 2019 [Por el cual se modifica y adiciona el Decreto 1080 de 2015, Decreto Único Reglamentario del Sector Cultura, en lo relacionado con el Patrimonio Cultural Material e Inmaterial]. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=104832
Seawright, J. (2018). Beyond mill: Why cross-case qualitative causal inference is weak, a why we should still compare. Qualitative and Multi-Method Research, 16(1), 8-14. https://doi.org/10.5281/zenodo.2562153
Seawright, J., y Gerring, J. (2008). Case selection techniques in case study research: A menu of qualitative and quantitative options. Political Research Quartely, 61(2), 294-308. https://doi.org/10.1177/1065912907313077
Traba, M. (1958, 4 de julio). ¿Qué significa una escultura? La Calle, 16.
Unesco. (1982). Conferencia Mundial sobre las Políticas Culturales: informe final. Unesco.
Unesco. (2020). The future of the Bamiyan Buddha Statues: Heritage reconstruction in theory and practice. Springer.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by