The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Abstract
La presente indagación es un análisis interpretativo sobre las formas que asumen los procesos de producción y apropiación del conocimiento arquitectónico en el área de Proyectación de la Facultad de Arquitectura, de la Universidad de San Buenaventura Cali, producto de una contextualización de las prácticas docentes, desde un punto de vista histórico, tanto nacional como dentro del ámbito propio de ésta. Y muestra su utilización como instrumento de análisis del corpus empírico de la investigación: El proceso de proyectación como lógica de investigación, construido a partir de la observación y registro de una muestra representativa de algunos talleres del actual plan de estudios.
Abstract
This inquiry is the authors interpretative analysis on the different ways in which the production and utilization processes of architectural knowledge in the area of projectation take place in the School of Architecture at the Universidad de San Buenaventura-Cali. It is the result of contextualizing teaching practices, from a historical point of view, both nationally as well as locally, proposing its usage as an instrument for the
analysis of the empirical corpus in the research titled The projectation process as research logic. This corpus was obtained through the observation and recording of a representative sample of workshops from the current pensum.
References
Tercera ed, Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión, mayo de 1985. p. 16.
ARGAN, Giulio Carlo. Historia del arte como historia
de la ciudad. Barcelona: Editorial LAIA, diciembre de
1984.
ESPAÑOL, Joaquín. Invitación a la arquitectura. Barcelona:
RBA libros SA, octubre 2002. pp. 9-51.
GARCÍA, Beatriz; (2002). Apuntes sobre la enseñanza
de la arquitectura: Tareas pendientes, Revista Hito,
No. 20. Bogotá. pp.125.
NOUVEL, Jean, BAUDRILLARD, Jean. Los objetos
singulares: Arquitectura y filosofía. Buenos Aires: Fondo
de Cultura Económica, julio 2002. pp. 9-13.