The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Abstract
El presente artículo es una revisión histórica de cómo se ha concebido la didáctica a modo de disciplina y su construcción a través de las distintas épocas, para desde allí, leer sus puntos de quiebre, sus aportes y sus lógicas de movimiento. Posteriormente, se problematizan estas construcciones y se ofrece un nuevo horizonte de aproximación al campo que permita dar cuenta, al menos de manera aproximativa, de las necesidades y movimientos que como disciplina implica en la actualidad. La didáctica se entiende como: opus, art, artifex (esto es como arte compuesto por el artista, la obra y el arte) en la construcción de un acto educativo con sentido, no sólo al estar de los sujetos puestos en escena, sino también para que responda a las necesidades contemporáneas.