The Visual and the Sonorous Metaphors as Aesthetic Expressions of Disappearance and Death in the Colombian Novel

Versions

PDF (Español) (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

forced disappearance
Colombian novel
political memory
visual metaphor
sound metaphors
political aesthetics
Pablo Montoya
Evelio Rosero
Miguel Torres
defeated characters

How to Cite

Vanegas, O. K. (2023). The Visual and the Sonorous Metaphors as Aesthetic Expressions of Disappearance and Death in the Colombian Novel. Revista Guillermo De Ockham, 21(1), 159–176. https://doi.org/10.21500/22563202.5618 (Original work published November 10, 2022)

Abstract

This article proposes to review, in a corpus of recently published Colombian novels, the writing strategies that give density and meaning to allegorical characters of those killed and disappeared by the Colombian political violence. The inquiry is in particular, about the sound and visual metaphors in order to trace the innovation of literary language when making visible, with a clear ethical intention, the fateful reality of the Colombian society. In direct dialogue with critical studies related to our central theme, we seek to understand the latent concern in the novels about the treatment of pain and the dignity of those who have fallen under the weight of terror. The review and comparison between the customary aesthetic forms and those proposed by the novelists we are concerned with in this article reveals an aesthetic shift in the way the intangible consequences of the conflict are signified. It is now the "metaphors of the vanquished" that take on greater proportion in the writing. The suffering character becomes a symbol of a change in the everyday imaginary of traditional political forms and ideals of nationhood. Likewise, the literary view of the national past and present tests our understanding of the country's history, as well as questioning the sensibility of the contemporary subject increasingly accustomed to expressions of atrocious violence.

https://doi.org/10.21500/22563202.5618
PDF (Español) (Español (España))
XML (Español (España))

References

Abad Faciolince, H. (2006). El olvido que seremos. Planeta.

Abad Faciolince, H. (2012). Traiciones de la memoria. Alfaguara.

Agamben, G. (2005). Profanaciones. Adriana Hidalgo.

Amar Sánchez, A. M. (2010). Instrucciones para la derrota: narrativas éticas y políticas de perdedores. Anthropos.

Amar Sánchez, A. M. (2019). Narrar la infamia: imagen y escritura para contar la violencia de la historia. En L. de Vivanco y M. T. Johansson (Eds.), Pasados contemporáneos. Acercamientos interdisciplinarios a los derechos humanos y las memorias en Perú y América Latina (pp. 219-234). Iberoamericana; Vervuert.

Amar Sánchez. A. M. (2022). Narrativas en equilibrio inestable: la literatura latinoamericana entre la estética y la política. Iberoamericana; Vervuert.

Barthes, R. (1989). La cámara lúcida. Paidós.

Batchen, G. (2004). Arder en deseos: la concepción de la fotografía. Gustavo Gili.

Butler, J. (2010). Marcos de guerra: las vidas lloradas. Paidós.

Calveiro, P. (2015). Nuevas violencias, nuevas voces y nuevas resistencias en tiempos de reorganización hegemónica. Kamchatka, (6), 881-895. https://doi.org/10.7203/KAM.6.7667

Cavarero, A. (2009). Horrorismo: nombrando la violencia contemporánea. Anthropos.

Cruz Kronfly, F. (2008). La ceniza del libertador. Universidad de Caldas.

García Márquez, G. (1959). Dos o tres cosas sobre “La novela de la violencia”. Revista La Calle, 2(103), 12-13.

García Márquez, G. (1991). El coronel no tiene quien le escriba. Norma.

García Márquez, G. (1995). Cien años de soledad. Sudamericana.

Gutiérrez, B. (2020). Las movilizaciones por Ayotzinapa: tres imágenes. Revista Cuadernos del CILHA, (33), 141-165. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cilha/article/view/3938

Jaramillo Agudelo, D. (1999). Cartas cruzadas. Era.

Levinas, E. (1993). Entre nosotros: ensayos para pensar en otro. Pre-textos.

Marinone, M., Foffani. E., y Sancholuz, C. (2017). “Pero en el rincón maltrecho, y sin embargo liberador de la escritura, gana el poeta”: conversaciones con Pablo Montoya. Orbis Tertius, 22(25), e037. https://doi.org/10.24215/18517811e037

Marinone, M. (2018). Los pintores de Montoya. En M. Marinone y G. Tineo (Coords.), Latinoamérica: entre lenguajes y lenguas (pp. 141-170). EUDEM.

Moncayo Cruz, V. M. (2012). Del embrujo al espejismo: la continuidad del régimen político colombiano. En S. Astorga, M. Ayala y E. Campos. (Eds.), Historia contemporánea de Colombia: conflicto armado, régimen político y movimientos sociales (pp. 133-150). CETyL; FCPyS; UNCuyo; Quelqasqa.

Montoya, P. (2012). Los derrotados. Sílaba.

Montoya P. (2018). La escuela de música. Penguin Random House.

Montoya, P. (2021). La sombra de Orión. Penguin Random House.

Moraña, M. (2010). La escritura del límite. Iberoamericana; Vervuert.

Mutis Durán, S. (2020). El ensayo, ¿un género literario en vía de extinción? En C. Fajardo (Comp.), Estéticas en Colombia siglo XXI (pp. 195-220). Desde Abajo.

Osorio, O. (2014). El narcotráfico en la novela colombiana. Universidad del Valle.

Padilla Chasing, I. V. (2012). “Los ejércitos”: novela del miedo, la incertidumbre y la desesperanza. Literatura: Teoría, Historia, Crítica, 14(1), 121-158. https://revistas.unal.edu.co/index.php/lthc/article/view/30955

Pécaut, D. (1997). De la violencia banalizada al terror: el caso colombiano. Revista Controversia, (171), 10-31. https://www.revistacontroversia.com/index.php/controversia/article/view/343

Quignard, P. (1998). El odio a la música: diez pequeños tratados. Andrés Bello.

Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Manantial.

Rancière, J. (2015). El hilo perdido: ensayos sobre la ficción moderna. Manantial.

Richard, N. (2005). Arte y política: lo político en el arte. En P. Oyarzún, N. Richard y C. Zaldívar (Eds.), Arte y política (pp. 16-17). ARCIS.

Rivera, J. E. (2015). La vorágine. Drácena.

Rosero, E. (2010). Los ejércitos. Tusquets.

Sánchez Gómez, G. (2012). Guerra prolongada y negociaciones inciertas en Colombia. En S. Astorga, M. Ayala y E. Campos. (Eds.), Historia contemporánea de Colombia: conflicto armado, régimen político y movimientos sociales (pp. 29-88). CETyL; FCPyS; UNCuyo; Quelqasqa.

Sancholuz, C. (2019). Ciencia versus violencia: la figura de Francisco José de Caldas en “Los derrotados” (2012) de Pablo Montoya. Revista Cuaderno de Humanidades, (30), 93-104. http://portalderevistas.unsa.edu.ar/ojs/index.php/cdh/article/view/865

Sofsky, W. (2006). Tratado sobre la violencia. Abada.

Torres, M. (2016). La invención del pasado. Tusquets.

Torres, M. (2019). El incendio de abril. Tusquets.

Vallejo, F. (1998). La virgen de los sicarios. Alfaguara.

Vallejo, F. (2001). El desbarrancadero. Alfaguara.

Vanegas, O. K. (2016). Simbolismo de la decapitación en “Los ejércitos” de Evelio Rosero y “Los derrotados” de Pablo Montoya. Revista Estudios de Literatura Colombiana, (38), 39-55. https://doi.org/10.17533/udea.elc.n38a02

Vanegas, O. K. (2017). Estética visual del miedo en la narrativa de Pablo Montoya. Revista Estudios de Literatura Colombiana, (41), 139-151. https://doi.org/10.17533/udea.elc.n41a09

Vanegas, O. K. (2020). Imaginarios políticos del miedo en la narrativa colombiana reciente. Universidad del Tolima. http://repository.ut.edu.co/bitstream/001/3225/2/Imaginarios%20pol%C3%ADticos%20del%20miedo%20impresion.pdf

Vanegas, O. K. (2022). La estética de lo imposible: exhumación, identidad y desborde en la novela colombiana. Revista Mitologías Hoy, 26, 115-127. https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.868

Vásquez, J. G. (2011). El ruido de las cosas al caer. Alfaguara.

Vásquez, J. G. (2015). La forma de las ruinas. Alfaguara.

Vásquez, J. G. (2020). Volver la vista atrás. Alfaguara.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Orfa Kelita Vanegas

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...