The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Abstract
This article proposes to review, in a corpus of recently published Colombian novels, the writing strategies that give density and meaning to allegorical characters of those killed and disappeared by the Colombian political violence. The inquiry is in particular, about the sound and visual metaphors in order to trace the innovation of literary language when making visible, with a clear ethical intention, the fateful reality of the Colombian society. In direct dialogue with critical studies related to our central theme, we seek to understand the latent concern in the novels about the treatment of pain and the dignity of those who have fallen under the weight of terror. The review and comparison between the customary aesthetic forms and those proposed by the novelists we are concerned with in this article reveals an aesthetic shift in the way the intangible consequences of the conflict are signified. It is now the "metaphors of the vanquished" that take on greater proportion in the writing. The suffering character becomes a symbol of a change in the everyday imaginary of traditional political forms and ideals of nationhood. Likewise, the literary view of the national past and present tests our understanding of the country's history, as well as questioning the sensibility of the contemporary subject increasingly accustomed to expressions of atrocious violence.
Keywords:
References
Abad Faciolince, H. (2012). Traiciones de la memoria. Alfaguara.
Agamben, G. (2005). Profanaciones. Adriana Hidalgo.
Amar Sánchez, A. M. (2010). Instrucciones para la derrota: narrativas éticas y políticas de perdedores. Anthropos.
Amar Sánchez, A. M. (2019). Narrar la infamia: imagen y escritura para contar la violencia de la historia. En L. de Vivanco y M. T. Johansson (Eds.), Pasados contemporáneos. Acercamientos interdisciplinarios a los derechos humanos y las memorias en Perú y América Latina (pp. 219-234). Iberoamericana; Vervuert.
Amar Sánchez. A. M. (2022). Narrativas en equilibrio inestable: la literatura latinoamericana entre la estética y la política. Iberoamericana; Vervuert.
Barthes, R. (1989). La cámara lúcida. Paidós.
Batchen, G. (2004). Arder en deseos: la concepción de la fotografía. Gustavo Gili.
Butler, J. (2010). Marcos de guerra: las vidas lloradas. Paidós.
Calveiro, P. (2015). Nuevas violencias, nuevas voces y nuevas resistencias en tiempos de reorganización hegemónica. Kamchatka, (6), 881-895. https://doi.org/10.7203/KAM.6.7667
Cavarero, A. (2009). Horrorismo: nombrando la violencia contemporánea. Anthropos.
Cruz Kronfly, F. (2008). La ceniza del libertador. Universidad de Caldas.
García Márquez, G. (1959). Dos o tres cosas sobre “La novela de la violencia”. Revista La Calle, 2(103), 12-13.
García Márquez, G. (1991). El coronel no tiene quien le escriba. Norma.
García Márquez, G. (1995). Cien años de soledad. Sudamericana.
Gutiérrez, B. (2020). Las movilizaciones por Ayotzinapa: tres imágenes. Revista Cuadernos del CILHA, (33), 141-165. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cilha/article/view/3938
Jaramillo Agudelo, D. (1999). Cartas cruzadas. Era.
Levinas, E. (1993). Entre nosotros: ensayos para pensar en otro. Pre-textos.
Marinone, M., Foffani. E., y Sancholuz, C. (2017). “Pero en el rincón maltrecho, y sin embargo liberador de la escritura, gana el poeta”: conversaciones con Pablo Montoya. Orbis Tertius, 22(25), e037. https://doi.org/10.24215/18517811e037
Marinone, M. (2018). Los pintores de Montoya. En M. Marinone y G. Tineo (Coords.), Latinoamérica: entre lenguajes y lenguas (pp. 141-170). EUDEM.
Moncayo Cruz, V. M. (2012). Del embrujo al espejismo: la continuidad del régimen político colombiano. En S. Astorga, M. Ayala y E. Campos. (Eds.), Historia contemporánea de Colombia: conflicto armado, régimen político y movimientos sociales (pp. 133-150). CETyL; FCPyS; UNCuyo; Quelqasqa.
Montoya, P. (2012). Los derrotados. Sílaba.
Montoya P. (2018). La escuela de música. Penguin Random House.
Montoya, P. (2021). La sombra de Orión. Penguin Random House.
Moraña, M. (2010). La escritura del límite. Iberoamericana; Vervuert.
Mutis Durán, S. (2020). El ensayo, ¿un género literario en vía de extinción? En C. Fajardo (Comp.), Estéticas en Colombia siglo XXI (pp. 195-220). Desde Abajo.
Osorio, O. (2014). El narcotráfico en la novela colombiana. Universidad del Valle.
Padilla Chasing, I. V. (2012). “Los ejércitos”: novela del miedo, la incertidumbre y la desesperanza. Literatura: Teoría, Historia, Crítica, 14(1), 121-158. https://revistas.unal.edu.co/index.php/lthc/article/view/30955
Pécaut, D. (1997). De la violencia banalizada al terror: el caso colombiano. Revista Controversia, (171), 10-31. https://www.revistacontroversia.com/index.php/controversia/article/view/343
Quignard, P. (1998). El odio a la música: diez pequeños tratados. Andrés Bello.
Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Manantial.
Rancière, J. (2015). El hilo perdido: ensayos sobre la ficción moderna. Manantial.
Richard, N. (2005). Arte y política: lo político en el arte. En P. Oyarzún, N. Richard y C. Zaldívar (Eds.), Arte y política (pp. 16-17). ARCIS.
Rivera, J. E. (2015). La vorágine. Drácena.
Rosero, E. (2010). Los ejércitos. Tusquets.
Sánchez Gómez, G. (2012). Guerra prolongada y negociaciones inciertas en Colombia. En S. Astorga, M. Ayala y E. Campos. (Eds.), Historia contemporánea de Colombia: conflicto armado, régimen político y movimientos sociales (pp. 29-88). CETyL; FCPyS; UNCuyo; Quelqasqa.
Sancholuz, C. (2019). Ciencia versus violencia: la figura de Francisco José de Caldas en “Los derrotados” (2012) de Pablo Montoya. Revista Cuaderno de Humanidades, (30), 93-104. http://portalderevistas.unsa.edu.ar/ojs/index.php/cdh/article/view/865
Sofsky, W. (2006). Tratado sobre la violencia. Abada.
Torres, M. (2016). La invención del pasado. Tusquets.
Torres, M. (2019). El incendio de abril. Tusquets.
Vallejo, F. (1998). La virgen de los sicarios. Alfaguara.
Vallejo, F. (2001). El desbarrancadero. Alfaguara.
Vanegas, O. K. (2016). Simbolismo de la decapitación en “Los ejércitos” de Evelio Rosero y “Los derrotados” de Pablo Montoya. Revista Estudios de Literatura Colombiana, (38), 39-55. https://doi.org/10.17533/udea.elc.n38a02
Vanegas, O. K. (2017). Estética visual del miedo en la narrativa de Pablo Montoya. Revista Estudios de Literatura Colombiana, (41), 139-151. https://doi.org/10.17533/udea.elc.n41a09
Vanegas, O. K. (2020). Imaginarios políticos del miedo en la narrativa colombiana reciente. Universidad del Tolima. http://repository.ut.edu.co/bitstream/001/3225/2/Imaginarios%20pol%C3%ADticos%20del%20miedo%20impresion.pdf
Vanegas, O. K. (2022). La estética de lo imposible: exhumación, identidad y desborde en la novela colombiana. Revista Mitologías Hoy, 26, 115-127. https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.868
Vásquez, J. G. (2011). El ruido de las cosas al caer. Alfaguara.
Vásquez, J. G. (2015). La forma de las ruinas. Alfaguara.
Vásquez, J. G. (2020). Volver la vista atrás. Alfaguara.