Entrepreneurial Experiences of the Dairy Sector in the Province of Pamplona: A Post-pandemic View

Versions

PDF (Español) (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

sourcing
strategic capabilities
business growth
entrepreneurship
life history
opportunity
post-pandemic
productivity
dairy industry
competitive advantage

How to Cite

Ortega-Sánchez, Y.-X., & Santafé-Rojas , A.-K. . (2023). Entrepreneurial Experiences of the Dairy Sector in the Province of Pamplona: A Post-pandemic View. Revista Guillermo De Ockham, 21(1), 147–158. https://doi.org/10.21500/22563202.5711 (Original work published November 10, 2022)

Abstract

The changes currently faced by organizations worldwide as a result of the different paradigms of the environment, lead to reflect on the dynamics of companies in the dairy sector. In this sense, the aim of the research is to disseminate the post-pandemic business experiences of the dairy sector in the province of Pamplona (Colombia). The interpretivist paradigm, the qualitative approach and the life history method applied to the five entrepreneurs of the sector were evaluated. As a result, it was observed that the dairy business sector in the province of Pamplona has adapted to the contingencies imposed by the market, boosting the production and marketing of its products in the post-pandemic context. In addition, the experiences of most of the entrepreneurs have been positive, specifically in the strategic financial capacity to maintain or increase the sale of products. Similarly, the strategic management capacity allowed the entrepreneurial spirit to continue the business process in spite of adversities. However, the dynamic strategic capacity was affected due to changes in lifestyle and their impact on the emotional aspect. Finally, the overall entrepreneurial capabilities allowed the development of strategies for the dairy sector contributing to the competitiveness of the region.

https://doi.org/10.21500/22563202.5711
PDF (Español) (Español (España))
XML (Español (España))

References

Abirrached, M. T., Torres, J., y Dettmer, J. O. (2021). Hábitos de consumo modificados durante la pandemia de COVID-19. Realidad Empresarial, (11), 16-22. https://doi.org/10.51378/reuca.v0i11.6171

Aguirre, Á., y Céspedes, L. F. (2004). Uso de análisis factorial dinámico para proyecciones macroeconómicas. Banco Central de Chile. https://si2.bcentral.cl/public/pdf/documentos-trabajo/pdf/dtbc274.pdf

Alcaldía de Pamplona. (2021a). Pasado, presente y futuro. https://www.pamplona-nortedesantander.gov.co/MiMunicipio/Paginas/Pasado,-Presente-y-Futuro.aspx

Alcaldía de Pamplona. (2021b). Galería de mapas. https://www.pamplona-nortedesantander.gov.co/MiMunicipio/Paginas/Galeria-de-Mapas.aspx

Andrián, L. G., y Hirs, J. (2020). Colombia: desafíos de desarrollo en tiempos de COVID-19: documento para discución. BID. http://dx.doi.org/10.18235/0003000

Barreto Granda, N. B. (2020). Análisis financiero: factor sustancial para la toma de decisiones en una empresa del sector comercial. Universidad y Sociedad, 12(3), 129-134. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1567/1576

Bohórquez Arévalo, L. E. (2013). La organización empresarial como sistema adaptativo complejo. Estudios Gerenciales, 29(127), 258-265. https://doi.org/10.1016/j.estger.2013.05.014

Cámara Nacional de Industriales de la Leche. (2020). Perspectivas del sector lácteo ante el COVID-19. https://www.canilec.org.mx/wp-content/uploads/2020/05/Lacticinios-abril-junio-2020.pdf

Chacón, C. F., Triviño, J. S., Parrado, M., y Ávila Ortiz, P. A. (2021). Hábitos de consumo en la canasta familiar, como resultado de la pandemia del 2020 en las familias colombianas [Tesis de especialización, Universidad EAN]. Universidad EAN. http://hdl.handle.net/10882/10744

Chárriez Cordero, M. (2012). Historias de vida: una metodología de investigación cualitativa. Revista Griot, 5(1), 50-67. https://www.uv.mx/psicologia/files/2017/12/historias_de_vida_una_metodologia_de_investigacion_cualitativa.pdf

Coca Carasila, A. M. (2008). El concepto de marketing: pasado y presente. Revista de Ciencias Sociales, 14(2), 391-412. https://www.redalyc.org/pdf/280/28011672014.pdf

David, F. R. (2003). Conceptos de administración estratégica (9.a ed.). Pearson.

De Juan, M., y Atiénzar, N. (2012, 25 de enero). Introducción al marketing: conceptos básicos [Diapositivas]. Universidad de Alicante. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/20592/1/Tema1_marketing_STUD.pdf

Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2018). Censo Nacional de Población y Vivienda CNPV: resultados a nivel nacional, departamental y municipal. https://www.dane.gov.co/files/censo2018/informacion-tecnica/CNPV-2018-VIHOPE-v3.xls

Figueroa, J. S. (2014). Desarrollo de una estrategia comercial basada en la mezcla de producto. Universidad Militar Nueva Granada. https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/11043/Desarrollo%20de%20una%20estrategia%20comercial%20basada%20en%20la%20mezcla%20de%20producto.pdf;jsessionid=EFA73E4D6C19805690C41B4C43AA6810?sequence=1

Garcés Cano, J. E., y Duque Oliva, E. J. (2007). Revisión del concepto de grupo estratégico y propuesta de definición para aplicaciones en el ámbito colombiano. Innovar, 17(30), 99-112. https://revistas.unal.edu.co/index.php/innovar/article/view/19682/20754

Gutiérrez Llerena, C. (2018, 28 de enero). Cómo tiene que ser el emprendedor: capacidad de gestión y funciones. Blue Management. https://www.bluemg.eu/l/el-emprendedor-capacidad-de-gestion-y-funciones2/

Hoyos Ballesteros, R. (2010). El papel del marketing en las empresas: misión, objetivos y funciones. Revista Papeles de Administración, (6), 12-20. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/8820

Manrique-Abril, F. G., Agudelo-Calderón, C. A., González-Chordá, V. M., Gutiérrez-Lesmes, Ó., Téllez-Piñerez, C. F., y Herrera-Amaya, G. (2020). Modelo SIR de la pandemia de COVID-19 en Colombia. Revista de Salud Pública, 22(2), 123-131. https://doi.org/10.15446/rsap.v22n2.85977

Maury, H. (Coord.). (2006). Fundamentos. En C. Riba y A. Molina (Eds.), Ingeniería concurrente: una metodología integradora (vol. 6, pp. 9-74). Edicions UPC. http://hdl.handle.net/2117/7851

Monterroso Huamán, D. L. (2017). Factores de motivación y capacidad de gestión en la municipalidad de Santa Teresa, año 2017 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio Institucional Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/20297

Organización Internacional del Trabajo. (2020). Impacto de la COVID-19 en las mipymes colombianas. OIT. https://www.acopi.org.co/wp-content/uploads/2020/12/impacto_covid_web-1.pdf

Pérez-Bermúdez, H. C., Moreno-Cubides, W., y Sanatana-De Ángel, A. M. (2021). Las puntadas de las memorias que entretejen el derecho a la verdad en Colombia. Revista Guillermo de Ockham, 19(2), 171-186. https://revistas.usb.edu.co/index.php/GuillermoOckham/article/view/5097

Puyana Villamizar, Y., y Barreto Gama, J. (1994). La historia de vida: recurso en la investigación cualitativa. Reflexiones metodológicas. Maguaré, (10), 185-196. https://revistas.unal.edu.co/index.php/maguare/article/view/185-196

Salazar, G. S. (2013). Generalidades sobre desempeño del área financiera. Grafías Disciplinares de la UCPR, (23), 15-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5892983

Santafé, A. K., Tuta, L. T., y Ordóñez, M. L. (2017). Lamark: una mirada cualitativa para construir marca ciudad. Ediciones Universidad Simón Bolívar. http://hdl.handle.net/20.500.12442/1930

Sectorial. (2021, 31 de marzo). El gasto de los colombianos en productos lácteos superó los $ 26 billones en 2020. https://www.sectorial.co/informativa-lacteo-itemlist/item/402858-el-gasto-de-los-colombianos-en-productos-l%C3%A1cteos-super%C3%B3-los-$26-billones-en-2020

Solano Espinosa, C. H. (2021). Concepto sobre la situación económica de sus respectivas zonas. Cámara de Comercio de Pamplona. http://camarapamplona.org.co/camara2/sites/default/files/1.%20CONCEPTO%20ECON%C3%93MICO%202020.pdf

Urcia Cruz, M. (2013). Capacidad de innovación empresarial de las micro y pequeñas empresas de calzado del distrito El Porvenir, Trujillo, Perú. Revista Ciencia y Tecnología, 9(4), 49-65. https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/423

Vitorelli, K., de Almeida, A., dos Santos, C. C., Garcia, C., Ribeiro, P. M., y Mendes, M. A. (2014). Hablando de la observación participante en la investigación cualitativa en el proceso salud-enfermedad. Index de Enfermería, 23(1-2), 75-79. https://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962014000100016

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Yuly-Xiomara Ortega-Sánchez, Akever-Karina Santafé-Rojas

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...