Abstract
The changes currently faced by organizations worldwide as a result of the different paradigms of the environment, lead to reflect on the dynamics of companies in the dairy sector. In this sense, the aim of the research is to disseminate the post-pandemic business experiences of the dairy sector in the province of Pamplona (Colombia). The interpretivist paradigm, the qualitative approach and the life history method applied to the five entrepreneurs of the sector were evaluated. As a result, it was observed that the dairy business sector in the province of Pamplona has adapted to the contingencies imposed by the market, boosting the production and marketing of its products in the post-pandemic context. In addition, the experiences of most of the entrepreneurs have been positive, specifically in the strategic financial capacity to maintain or increase the sale of products. Similarly, the strategic management capacity allowed the entrepreneurial spirit to continue the business process in spite of adversities. However, the dynamic strategic capacity was affected due to changes in lifestyle and their impact on the emotional aspect. Finally, the overall entrepreneurial capabilities allowed the development of strategies for the dairy sector contributing to the competitiveness of the region.
References
Abirrached, M. T., Torres, J., y Dettmer, J. O. (2021). Hábitos de consumo modificados durante la pandemia de COVID-19. Realidad Empresarial, (11), 16-22. https://doi.org/10.51378/reuca.v0i11.6171
Aguirre, Á., y Céspedes, L. F. (2004). Uso de análisis factorial dinámico para proyecciones macroeconómicas. Banco Central de Chile. https://si2.bcentral.cl/public/pdf/documentos-trabajo/pdf/dtbc274.pdf
Alcaldía de Pamplona. (2021a). Pasado, presente y futuro. https://www.pamplona-nortedesantander.gov.co/MiMunicipio/Paginas/Pasado,-Presente-y-Futuro.aspx
Alcaldía de Pamplona. (2021b). Galería de mapas. https://www.pamplona-nortedesantander.gov.co/MiMunicipio/Paginas/Galeria-de-Mapas.aspx
Andrián, L. G., y Hirs, J. (2020). Colombia: desafíos de desarrollo en tiempos de COVID-19: documento para discución. BID. http://dx.doi.org/10.18235/0003000
Barreto Granda, N. B. (2020). Análisis financiero: factor sustancial para la toma de decisiones en una empresa del sector comercial. Universidad y Sociedad, 12(3), 129-134. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1567/1576
Bohórquez Arévalo, L. E. (2013). La organización empresarial como sistema adaptativo complejo. Estudios Gerenciales, 29(127), 258-265. https://doi.org/10.1016/j.estger.2013.05.014
Cámara Nacional de Industriales de la Leche. (2020). Perspectivas del sector lácteo ante el COVID-19. https://www.canilec.org.mx/wp-content/uploads/2020/05/Lacticinios-abril-junio-2020.pdf
Chacón, C. F., Triviño, J. S., Parrado, M., y Ávila Ortiz, P. A. (2021). Hábitos de consumo en la canasta familiar, como resultado de la pandemia del 2020 en las familias colombianas [Tesis de especialización, Universidad EAN]. Universidad EAN. http://hdl.handle.net/10882/10744
Chárriez Cordero, M. (2012). Historias de vida: una metodología de investigación cualitativa. Revista Griot, 5(1), 50-67. https://www.uv.mx/psicologia/files/2017/12/historias_de_vida_una_metodologia_de_investigacion_cualitativa.pdf
Coca Carasila, A. M. (2008). El concepto de marketing: pasado y presente. Revista de Ciencias Sociales, 14(2), 391-412. https://www.redalyc.org/pdf/280/28011672014.pdf
David, F. R. (2003). Conceptos de administración estratégica (9.a ed.). Pearson.
De Juan, M., y Atiénzar, N. (2012, 25 de enero). Introducción al marketing: conceptos básicos [Diapositivas]. Universidad de Alicante. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/20592/1/Tema1_marketing_STUD.pdf
Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2018). Censo Nacional de Población y Vivienda CNPV: resultados a nivel nacional, departamental y municipal. https://www.dane.gov.co/files/censo2018/informacion-tecnica/CNPV-2018-VIHOPE-v3.xls
Figueroa, J. S. (2014). Desarrollo de una estrategia comercial basada en la mezcla de producto. Universidad Militar Nueva Granada. https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/11043/Desarrollo%20de%20una%20estrategia%20comercial%20basada%20en%20la%20mezcla%20de%20producto.pdf;jsessionid=EFA73E4D6C19805690C41B4C43AA6810?sequence=1
Garcés Cano, J. E., y Duque Oliva, E. J. (2007). Revisión del concepto de grupo estratégico y propuesta de definición para aplicaciones en el ámbito colombiano. Innovar, 17(30), 99-112. https://revistas.unal.edu.co/index.php/innovar/article/view/19682/20754
Gutiérrez Llerena, C. (2018, 28 de enero). Cómo tiene que ser el emprendedor: capacidad de gestión y funciones. Blue Management. https://www.bluemg.eu/l/el-emprendedor-capacidad-de-gestion-y-funciones2/
Hoyos Ballesteros, R. (2010). El papel del marketing en las empresas: misión, objetivos y funciones. Revista Papeles de Administración, (6), 12-20. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/8820
Manrique-Abril, F. G., Agudelo-Calderón, C. A., González-Chordá, V. M., Gutiérrez-Lesmes, Ó., Téllez-Piñerez, C. F., y Herrera-Amaya, G. (2020). Modelo SIR de la pandemia de COVID-19 en Colombia. Revista de Salud Pública, 22(2), 123-131. https://doi.org/10.15446/rsap.v22n2.85977
Maury, H. (Coord.). (2006). Fundamentos. En C. Riba y A. Molina (Eds.), Ingeniería concurrente: una metodología integradora (vol. 6, pp. 9-74). Edicions UPC. http://hdl.handle.net/2117/7851
Monterroso Huamán, D. L. (2017). Factores de motivación y capacidad de gestión en la municipalidad de Santa Teresa, año 2017 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio Institucional Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/20297
Organización Internacional del Trabajo. (2020). Impacto de la COVID-19 en las mipymes colombianas. OIT. https://www.acopi.org.co/wp-content/uploads/2020/12/impacto_covid_web-1.pdf
Pérez-Bermúdez, H. C., Moreno-Cubides, W., y Sanatana-De Ángel, A. M. (2021). Las puntadas de las memorias que entretejen el derecho a la verdad en Colombia. Revista Guillermo de Ockham, 19(2), 171-186. https://revistas.usb.edu.co/index.php/GuillermoOckham/article/view/5097
Puyana Villamizar, Y., y Barreto Gama, J. (1994). La historia de vida: recurso en la investigación cualitativa. Reflexiones metodológicas. Maguaré, (10), 185-196. https://revistas.unal.edu.co/index.php/maguare/article/view/185-196
Salazar, G. S. (2013). Generalidades sobre desempeño del área financiera. Grafías Disciplinares de la UCPR, (23), 15-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5892983
Santafé, A. K., Tuta, L. T., y Ordóñez, M. L. (2017). Lamark: una mirada cualitativa para construir marca ciudad. Ediciones Universidad Simón Bolívar. http://hdl.handle.net/20.500.12442/1930
Sectorial. (2021, 31 de marzo). El gasto de los colombianos en productos lácteos superó los $ 26 billones en 2020. https://www.sectorial.co/informativa-lacteo-itemlist/item/402858-el-gasto-de-los-colombianos-en-productos-l%C3%A1cteos-super%C3%B3-los-$26-billones-en-2020
Solano Espinosa, C. H. (2021). Concepto sobre la situación económica de sus respectivas zonas. Cámara de Comercio de Pamplona. http://camarapamplona.org.co/camara2/sites/default/files/1.%20CONCEPTO%20ECON%C3%93MICO%202020.pdf
Urcia Cruz, M. (2013). Capacidad de innovación empresarial de las micro y pequeñas empresas de calzado del distrito El Porvenir, Trujillo, Perú. Revista Ciencia y Tecnología, 9(4), 49-65. https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/423
Vitorelli, K., de Almeida, A., dos Santos, C. C., Garcia, C., Ribeiro, P. M., y Mendes, M. A. (2014). Hablando de la observación participante en la investigación cualitativa en el proceso salud-enfermedad. Index de Enfermería, 23(1-2), 75-79. https://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962014000100016

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Yuly-Xiomara Ortega-Sánchez, Akever-Karina Santafé-Rojas