Dimensions

PlumX

How to Cite
Saldaña Duque, R. (2024). Interculturality as a Possibility for Pedagogies in Latin America. Revista Guillermo De Ockham, 22(1), 23–39. https://doi.org/10.21500/22563202.6653
License terms

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Abstract

The article proposes a contextual framework to account for pedagogies in Latin America from interculturality, considering the educational processes of some social movements from four moments. First, the features of the intercultural perspective in key to the configuration of the human; second, the recognition of epistemes from interculturality; third, the emergence of Latin American pedagogies from societies in motion; and four, the understanding of some anthropological and epistemic consequences that emerge from the movements analyzed for the renewal of pedagogies in Latin America. The approach of intercultural hermeneutics is differentiated by the anthropological, epistemic, and ontological, value oriented towards the recognition of the logos that emerge in cultures, emphasizing meanings and lived practices. The documentary review method in theoretical-academic and legal-regulatory sources seeks to observe organizations, political positions, subjects, and contexts. In the conclusions, the thesis of interculturality is presented as a condition of possibility for pedagogies in Latin America, based on an action that moves in the rhythms of the communities, where pedagogies arise from the margins of societies in movement around two points of view: political culture and lived culture.

Keywords:

References

Abarca, W., Araya, R., Pérez, C., Riquelme, R., y Silva, N. (2010). Movimientos sociales, auto-educación y subjetividad: una experiencia desde el movimiento Pueblo sin Techo. Universidad de Chile.
Berlanga, B. (2013). ¿Volver al sujeto? Once ideas para pensar la educación popular como una apuesta radical, de resistencia, para hacer-nos sujetos de la digna rabia. La Piragua, (38), 41-50.
Castaño Gaviria, R. (2016). Movimientos sociales y pedagogías de la resistencia: reflexiones antropológico pedagógicas. Altre Modernità, 114-129. https://doi.org/10.13130/2035-7680/7055
Césaire, A. (1979). Discurso sobre el colonialismo. Cuadernos de Cultura Latinoamericana, 54, 5-27. http://ru.ffyl.unam.mx/bitstream/handle/10391/2998/54_CCLat_1979_Cesaire.pdf?sequence=1
Césaire, A. (2006). Discurso sobre el colonialismo. Akal.
De Vallescar Palanca, D. (2001). Consideraciones sobre la interculturalidad y la educación. Pontificia Universidad del Perú. https://red.pucp.edu.pe/ridei/libros/consideraciones-sobre-la-interculturalidad-y-la-educacion/
Dussel, E. (2020). Cuando la naturaleza jaquea la orgullosa modernidad. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/2020/04/04/opinion/008a1pol
Fanon, F. (2007). Los condenados de la tierra. Colectivo Editorial Último Recurso.
Fanon, F. (2009). Piel negra, máscaras blancas. Akal.
Fornet-Betancourt, R. (2000). Transformación intercultural de la filosofía: ejercicios teóricos y prácticos de filosofía intercultural desde Latinoamérica en el contexto de la globalización. Aachen.
Fornet-Betancourt, R. (2012). Interculturalidad, crítica y liberación. Aachen.
Fornet-Betancourt, R. (2016). Filosofía y espiritualidad en diálogo. Wissenschaftsverlag Mainz.
González Casanova, P. (2009). De la sociología del poder a la sociología de la explotación: pensar América Latina en el siglo XXI. Siglo del Hombre Editores; Clacso.
Grau, E., e Ibarra Güell, P. (Coords.). (2000). Una mirada sobre la red: anuario movimientos sociales. Icaria.
Heidegger, M. (1997). Qué quiere decir pensar (E. Barjau, Trad.). Revista Colombiana de Psicología, 5-6, 11-17. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4895312.pdf
Maldonado-Torres, N. (2018). Sobre la colonialidad del ser: aportes al desarrollo de un concepto. En A. Santory Jorge y M. Quintero Rivera, Antología del pensamiento crítico puertorriqueño contemporáneo (pp. 565-610). Clacso. https://doi.org/10.2307/j.ctvnp0jr5.2
Nuin, S. (2008). Dibujando fuera de los márgenes: ¿movimientos sociales o sociedad en movimiento? En América Latina. Entrevista de Susana Nuin a Raúl Zibechi. La Crujía.
Padierna Jiménez, M. P. (2010). Educación y movimientos sociales. Pampedia, (6), 13-27.
Salas-Astrain, R. (2017). Perspectivas hermenéuticas sobre la filosofía intercultural y el diálogo de saberes. En Primer Congreso Internacional de Interculturalidad: desde Adentro y desde Afuera (pp. 25-34). Universidad Católica de Temuco. https://hdl.handle.net/10983/19727
Saldaña Duque, R. (2022). Pedagogías desde las márgenes de las sociedades en movimiento: una mirada desde la interculturalidad. Revista Concordia, 81, 75-91.
Stronzake, J., y Casado, B. (2001). Movimiento Sin Tierra de Brasil. https://goo.gl/LF7WBA
Zibechi, R. (2005, 8 de junio). La educación en los movimientos sociales. Issuu. https://issuu.com/identidadlatinoamericana/docs/la_educaci_n_y_los_movimientos_sociales_-_zibechi
Zibechi, R. (2007). Autonomías y emancipaciones: América Latina en movimiento. UNMSM; Programa Democracia y Transformación Global.
Zibechi, R. (2011). El pensamiento crítico en el laberinto del progresismo. OSAL, 12(30), 19-24. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/13894/1/osal30.pdf

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by