Dimensions

PlumX

How to Cite
Gómez Varón, J. A., Londoño Serna, D. P., & Montañez Gómez, M. V. (2014). Nociones de niños de ocho a diez años acerca de la justicia en las sanciones escolares. Revista Guillermo De Ockham, 12(1), 19–28. https://doi.org/10.21500/22563202.39
License terms

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Abstract

En este trabajo se analizan las sanciones que niños de ocho y diez años consideran más justas. Las sanciones están relacionadas con situaciones hipotéticas en las cuales un estudiante comete faltas morales y convencionales contra a la institución, un docente y un estudiante. Las sanciones y justificaciones fueron clasificadas en tres categorías: expiatoria, recíproca 1 y recíproca 2. Los niños de diez años mostraron una mayor frecuencia en respuestas del tipo recíproca 2, frente a las faltas morales, mientras que frente a las convencionales predominaron las respuestas tipo recíproca 1. Las sanciones relacionadas con faltas dirigidas a los docentes mostraron un mayor porcentaje de respuestas tipo recíproca 1 para ambas edades. Los resultados revelan la comprensión de los niños acerca de la justicia en las sanciones escolares. Se discuten las implicaciones del desarrollo moral y social en la educación moral desde una perspectiva de dominio específico.

References

Barreiro, A. (2012). El desarrollo del Juicio Moral. En Carretero, M y Castorina, J. Desarrollo cognitivo y educación II, Procesos del conocimiento y contenidos específicos(p. 201-217). Buenos Aires: Paidós.
Carretero, M., & Castorina, J. (2012). Desarrollo cognitivo y educación II. Procesos del conocimiento y contenidos específicos. Argentina: Paidós cuestiones de educación.
De la Fuente, E., & Recio, C. M. (2004). Poder disciplinario y castigos en el marco escolar colombiano, 1880 - 1930. Tesis de grado. Cali: Universidad del Valle, Departamento de Historia.
Foucault, M. (1986). Vigilar y castigar. Madrid: Siglo XXI Editores.
Kohlberg, L. (1998). Estadios morales y moralizacion, el enfoque cognitivo-evolutivo. En Turiel, I. Enasco, & J. Linaza. El mundo social en la mente infantil (pp. 71-100). Madrid: Alianza editorial.
Lahat, A., Helwig, Ch., & Zelazo, Ph. (2012). Age-related changes in cognitive processing of moral and social conventional violations. Cognitive Development, 27, 181-194.
Loureiro, C., & Souza, D. (2013). A Relação entre Teoria da Mente e Desenvolvimento Moral em Crianças Pré-Escolares. Paidéia, 23(54), 93-101.
Narodowski, M., & Carriego, C. (2006). La escuela frente al límite y los límites de la escuela. En H. Ospina, M. Narodowski, & A. Martínez, La escuela frente al límite (pp. 11 - 22). Buenos Aires: Novedades Educativas.
Piaget, J. (1987). El criterio moral en el niño. Barcelona: Martínez Roca
Posada, R., & Wainryb, C. (2008). Development in a Violent Society: Colombian Children´s Judgments in the Context of Survival and Revenge. Child Development, 79(4), 882-898.
Recchia, H., Brehl, B., & Wainryb, C. (2012). Children’s and adolescents’ reasons for socially excluding others. Cognitive Development, 27, 195-203.
Saenz, J., Saldarriaga, O., & Ospina, A. (1997). Mirar la infancia. Pedagogía, moral y modernidad en Colombia, 1903 - 1946. (Colciencias, Ed.) Bogotá: Colciencias, Ediciones Foro, Universidad de Antioquia.
Smetana, J. G. (2006). Social-cognitive domain theory: Consistencies and variations in children’s moral and social judgments. In M. Killen & J. G. Smetana (Eds.), Handbook of moral development (pp. 119-154). Mahwah, NJ: LEA.
Smetana, J. G., Jambon, M., Conry-Murray, C., & Sturge-Apple, M. L. (2012). Reciprocal associations between young children’s developing moral judgments and theory of mind. Developmental Psychology, 48(4), 1144-1155. doi:10.1037/a0025891.
Turiel, E. (1998). The development of morality. In Damon, W. & Eisenberg, N. (Eds.), Handbook of psychology (5th ed., Vol. 3): N. Eisenberg (Ed.), Social, emotional and personality development (pp. 863 – 932). New York: Wiley.
Turiel, E. (2008). Thought about acteron social domains: Morality, social conventions, and social interactions. Cognitive Development, 23, 136–154.
Turiel, I. Enasco, & J. Linaza (1997). El mundo social en la mente infantil. Madrid: Alianza editorial.
Yanez, J, & Perdomo, A. (2009). Los dominios del desarrollo sociomoral: Una nueva propuesta sobre el desarrollo. Horizontes pedagógicos, 11(1), 55-56.
Wainryb, C. (2006). Moral development in culture: Diversity, tolerance, and justice. In M. Killen & J. G. Smetana (Eds.), Handbook of moral development (pp. 211-240). Mahwah, NJ: LEA.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by