Dimensions

PlumX

How to Cite
Chaves López, L. D., & Narváez-Burbano, J. H. (2023). Approaches to the Study of Sociocultural Deprivation from the School, Family and Community Systems. Revista Guillermo De Ockham, 21(1), 65–78. https://doi.org/10.21500/22563202.5735 (Original work published November 10, 2022)
License terms

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Abstract

Sociocultural deprivation is a multicausal phenomenon that arises as a consequence of deficient stimulation in the nuclear systems family, school, community which has repercussions on the development of children and adolescents. The study was oriented from the qualitative paradigm with a biographical-narrative approach, the data collection techniques were semi-structured interviews and group discussion and involved the participation of 20 adolescents between 14 and 17 years of age from educational establishments in the city of Pasto, Colombia. The narratives of the participants reveal deficiencies in the sources of stimulation in the three nuclear systems; in the family system, permissive parental styles hinder effective regulation processes by not providing clear rules; in the school system, traditional teaching models are imposed, where teacher-student ties tend to be distant, which hinders timely mediation of learning, while in the community system, since there are no neighborhood integration processes, the participants perceive weak affective ties and lack of community social support. The experiences of adolescents in the nuclear systems are permeated by experiences of inadequate stimulation, which has negatively influenced the cognitive, affective and social development of adolescents both in the modification of their intellectual structures and the positive adaptation to social normative environments.

Keywords:

References

Arboleda, L. M. (2008). El grupo de discusión como aproximación metodológica en investigaciones cualitativas. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 26(1), 69-77. https://www.redalyc.org/pdf/120/12026111.pdf
Arón, A. M., y Milicic, N. (2000). Desgaste profesional de los profesores y clima social escolar. Pontificia Universidad Católica de Chile. https://repositorio.uc.cl/handle/11534/28806
Balderas, I. (2017). Aportes de la investigación cualitativa a la investigación educación [Sesión de conferencia]. COMIE, San Luis Potosí, México. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0503.pdf
Barreto, F. J., y Álvarez, J. (2017). Clima escolar y rendimiento académico en estudiantes de preparatoria. Daena: International Journal of Good Conscience, 12(2), 31-44. http://www.spentamexico.org/v12-n2/A2.12(2)31-44.pdf
Bayón, M. C. (2009). Oportunidades desiguales, desventajas heredadas: las dimensiones subjetivas de la privación en México. Espiral, 15(44), 163-198. http://www.scielo.org.mx/pdf/espiral/v15n44/v15n44a5.pdf
Belleï, C., Muñoz, G., Pérez, L. M., y Raczynski, D. (2009). Escuelas efectivas en sectores de pobreza: ¿quién dijo que no se puede? Unicef.
Bravo-Sanzana, M., Salvo, S., y Mieres-Chacaltana, M. (2016). El clima social escolar en el logro de aprendizajes y el desarrollo integral, ¿cómo afecta a la salud mental de los niños y niñas? Salud Pública de México, 58(6), 597-599. http://dx.doi.org/10.21149/spm.v58i6.7913
Brunner, J. J. (2010). Lenguaje del hogar, capital cultural y escuela. Pensamiento Educativo, 46(1), 17-44. http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25441
Cedillo, I. (2010). El aprendizaje mediado y las operaciones mentales de comparación y clasificación [Tesis de maestría, Universidad de Cuenca]. Repositorio Ucuenca. http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3296
Cornejo, M., Faúndez, X., y Besoain, C. (2017). El análisis de datos en enfoques biográficos-narrativos: desde los métodos hacia una intencionalidad analítica. Forum: Quialitative Social Research, 18(1), 16. https://doi.org/10.17169/fqs-18.1.2491
Cueto, E. (2020). Investigación cualitativa. Journal of Applied Sciences in Dentistry, 1(3), 1-2. https://revistas.uv.cl/index.php/asid/article/view/2574/2500
Escobar, N. (2011). La mediación del aprendizaje en la escuela. Acción Pedagógica, 20(1), 58-73. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6222147
Feuerstein, R., y Jensen, M. R. (1980). Instrumental enrichment: Theoretical basis, goals, and instruments. The Educational Forum, 44(4), 401-423. https://doi.org/10.1080/00131728009336184
Fías, M., y Gaxiola, J. C. (2008). Consecuencias de la violencia familiar experimentada directa e indirectamente en niños: depresión, ansiedad, conducta antisocial y ejecución académica. Revista Mexicana de Psicología, 25(2), 237-248. https://www.redalyc.org/pdf/2430/243016308004.pdf
Franco-Marín, K. V., Rodríguez-Triana, Z. E., Ospina-García, A., y Rodríguez-Bustamante, A. (2022). Sentido de las estrategias educativas para la promoción de la relación familia-escuela. Revista Eleuthera, 24(1), 86-105. http://doi.org/10.17151/eleu.2022.24.1.5
García, A. (2003). Procesos cognitivos en la composición escrita de niños con deprivación sociocultural. Enseñanza, 21, 233-244. http://hdl.handle.net/11162/192167
García, A., y García, V. (2009). La disciplina familiar. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 473-484. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832321052.pdf
García, M. C. (2009). Corrientes críticas a la escuela tradicional. Innovación y Experiencias Educativas, (14), 1-9. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_14/M_CARMEN_GARCIA_2.pdf
Garner, C. L., y Raudenbush, S. W. (1991). Neighborhood effects on educational attainment: A multilevel analysis. Sociology of Education, 64(4), 251-262. https://doi.org/10.2307/2112706
Gómez, E., Muñoz, M., y Haz, A. M. (2007). Familias multiproblématicas y en riesgo social: características e intervención. Psykhe, 16(2), 43-54. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282007000200004
Gracia, E., y Herrero, J. (2006). La comunidad como fuente de apoyo social: evaluación e implicaciones en los ámbitos individual y comunitario. Revista Latinoamericana de Psicología, 38(2), 327-342. https://www.redalyc.org/pdf/805/80538207.pdf
Gutiérrez, M., y Hernández, D. (2013). Las relaciones intergeneracionales en la sociedad actual: un imperativo necesario. Educación Social: Revista de Intervención Socioeducativa, 55(1), 135-145. https://core.ac.uk/download/pdf/39107752.pdf
Jiménez, D. (2009). Deprivación sociocultural. Revista Temas para la Educación, 1(5), 1-10. https://www.feandalucia.ccoo.es/docuipdf.aspx?d=6391&s=
Kaliniuk, Á. T., y Lasgoity, A. P. (2017). La entrevista en la investigación biográfica narrativa como vehículo para explorar las “buenas prácticas evaluativas en el aula universitaria”. Investigación Cualitativa en Educación, 1, 756-765. https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2018/article/view/1704/1657
López, A., y Encabo, E. (2000). Intervención psicopedagógica en poblaciones con privación sociocultural: el cambio de actitudes hacia el aprendizaje de la lengua y la literatura. Ensayos, (15), 211-220. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2292983
Madariaga, A., y Romero, S. (2016). Barreras percibidas entre los jóvenes para no participar en actividades de ocio. Revista de Psicología del Deporte, 25(2), 21-26. https://www.redalyc.org/pdf/2351/235149102004.pdf
Narváez-Burbano, J. H. (2019). Manifestaciones de la deprivación sociocultural y la violencia barrial en la escuela. Editorial Universidad de Nariño.
Narváez-Burbano, J. H., y Cabrera-Kahuazango, C. A. (2021). Eventos vitales no normativos, trayectos existenciales en adolescentes del sistema de responsabilidad penal. Eleuthera, 23(2), 146-164. http://doi.org/10.17151/eleu.2021.23.2.8
Narváez-Burbano, J. H., Gutiérrez-García, R. A., Cotes-Cotes, J. E., y Ascencio, L. M. (2020). Deprivación sociocultural y violencia barrial en adolescentes con disrupción escolar en la ciudad de Pasto-Colombia. AVFT, 39(3), 285-289. http://www.revistaavft.com/images/revistas/2020/avft_3_2020/8_deprivacionviolencia.pdf
Posada, G., y Parales, C. J. (2012). Violencia y desarrollo social: más allá de una perspectiva de trauma. Universitas Psychologica, 11(1), 255-267. https://www.redalyc.org/pdf/647/64723234021.pdf
Puello, M., Silva, M., y Silva, A. (2014). Límites, reglas, comunicación en familia monoparental con hijos adolescentes. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 10(2), 225-246. http://www.scielo.org.co/pdf/dpp/v10n2/v10n2a04.pdf
Redpath, T. A. L. (2018). A study into social deprivation [Tesis doctoral, Staffordshire University]. https://eprints.staffs.ac.uk/5612/1/Final%20Thesis%20Approved%20Tracy%20Redpath.pdf
Rodríguez, A., Sánchez, M. S., y Rojas, B. (2008). La mediación, el acompañamiento y el aprendizaje individual. Investigación y Postgrado, 2(23), 349-381. http://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1316-00872008000200013&script=sci_arttext
Rodríguez-Bustamante, A., Herrera, F., y Guerrero, M. F. (2018). La educación y su componente ético: aprender a vivir juntos y aprender a ser. Revista Universidad Católica Luis Amigó, (2), 156-166. https://doi.org/10.21501/25907565.3050
Rodríguez-Bustamante, A., Parra, J., Gomariz, M. Á., Zapata, J. J., Rodríguez, Z. E., y Echeverri, J. C. (2021). Educación afectivo-sexual en las escuelas familiares: un asunto sobre la construcción vital. Poiésis, (41), 24-42. https://doi.org/10.21501/16920945.4185
Rodríguez-Bustamante, A., Vicuña, J. J., y Zapata, J. J. (2021). Familia y escuela: educación afectivo-sexual en las escuelas de familia. Familia y Escuela, (63), 312-344. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n63a12
Rodríguez-Fernández, A., Ramos-Díaz, E., Ros, I., Fernández-Zabala, A., y Revuelta, L. (2016). Bienestar subjetivo en la adolescencia: el papel de la resiliencia, el autoconcepto y el apoyo social percibido. Suma Psicológica, 23(1), 60-69. https://doi.org/10.1016/j.sumpsi.2016.02.002
Rodríguez-Triana, Z. E., y Suárez-Ortiz, J. L. (2019). Escuelas familiares: una experiencia favorecedora para el desarrollo humano. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 127-138. https://revistas.um.es/reifop/article/view/390161/271971
Sánchez, X., y Fernández, F. (1992). Deprivación sociocultural y desarrollo del lenguaje en niños de la V región. Revista de Sociología, (6-7), 29-39. https://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/27615
Universidad de Nariño. (2010, 10 de septiembre). Resolución Rectoral 3062 [Por la cual se modifica la Resolución Rectoral No. 1608 de abril 20 de 2010]. https://viis.udenar.edu.co/wp-content/uploads/2016/04/Comite-de-Etica-de-investigaciones.pdf
Vanegas, G., Barbosa, A., Alfonso, M., Delgado, L., y Gutiérrez, J. (2012). Familias monoparentales con hijos adolescentes y psicoterapia sistémica: una experiencia de intervención e investigación. Revista Vanguardia Psicológica Clínica Teórica y Práctica, 2(2), 203-2015. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4815139

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by