The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Resumo
El presente texto ha sido elaborado a partir del informe final de una investigación sobre representaciones de
comunicación verbal entre padres e hijos de tres generaciones. Mediante un análisis del discurso se estudia
los usos populares de algunas figuras retóricas en sujetos ancianos, adultos y jóvenes de estrato social medio, indagando su relación con las características de los contextos y las prácticas sociales de cada generación. El análisis de los discursos muestra que las formas retóricas cumplen la sutil función de legitimar y mantener las prácticas y las representaciones sociales hegemónicas en cada generación. Los discursos sobre crisis familiar en la comunicación suelen ocultar el surgimiento de otras prácticas y representaciones
alternativas que se enfrentan con las imperantes. Si bien la retórica obra en la dominación, abre alternativas de teorización e intervención en una dirección crítica, en sintonía con el reconocimiento de la pluralidad y las diferencias.
Abstract
This text has been written based on the Final Report for research made on verbal communication representations amongst parents and children from three generations. Popular uses of rhetorical figures in middle class elders, adults, and young subjects are studied through a discourse analysis, inquiring about its relation to each generations contexts and social practices characteristics. The discourse analysis shows
that rhetorical forms fulfill the subtle function of legitimizing and maintaining the hegemonic practices and social representations of each generation. The various discourses on family crisis in communication usually hide the emergence of other alternative practices and representations which are opposed to the ones dominant. Yet, rhetoric operates in the dominant order, it opens alternatives of theorization and intervention in a critical direction, tuned in with the recognition of plurality and difference.
Referências
Colombia. Tomo II. Norma. 1995.
ARIES, P. y DUBY, G. (1987). La vida privada en el
siglo XX. Tomo 9. Buenos Aires: Taurus. pp.249-305.
BADINTER, E. (1980). ¿Existe el amor maternal? Barcelona:
Paidós, 1981.
BERGER, P. y Luckmann, T. (1995). Modernidad, pluralismo
y crisis de sentido. La orientación del hombre
moderno. Barcelona: Paidós, 1997.
BRUNER, J. (1986). Realidad mental y mundos posibles.
Barcelona: Gedisa. 1998. p.182.
BRUNER, J. (1990), Actos de significado. Madrid:
Alianza, 1998. pp. 55-61.
CASADO, E. y CALONGE, S. (2001). Conocimiento
social y sentido común. Caracas: Universidad Central
de Venezuela, 2001.
CASTELLANOS, G. comp. (1994). Discurso género
y mujer. Colección estudios de género. Cali: Universidad
del Valle, Facultad de Humanidades, 1994.
DAZA, G. y ZULETA, M. (1997). Maquinaciones sutiles
de la violencia. Bogotá: Siglo del hombre editores,
DIUC-Universidad Central, 1997. p.163.
DELAISI, G. y HURSTEL, F. (1986). La paternidad a la
francesa. Cuadernos de psicología. Psicología del
niño. Vol. 12. Cali: Universidad del Valle. Cali-Colombia,
1992. pp. 91-139.
DUCROT, O. y TODOROV, T. (1974). Diccionario enciclop
édico de las ciencias del lenguaje. Décimo segunda
edición. México: Siglo XXI. 1986. pp. 315-318.
ELIAS, N. (1968). El proceso de la civilización. Bogot
á: Fondo de Cultura. 1997.
FOUCAULT, M. (1963). El nacimiento de la clínica.
Madrid: Siglo XXI, 1989. p.263.
FOUCAULT, M. (1968). Las palabras y las cosas.
México: Siglo XXI, 1978.
FREUD, S. (1912-1913). Tótem y tabú. Madrid: Biblioteca
Nueva. 1984. p.1745.
FREUD, S. (1921). Psicología de las masas. Madrid:
Biblioteca Nueva, 1984.
GERBEN, K. El yo saturado.
________ . (1994). Realidades y relaciones. Barcelona:
Paidós, 1996. p. 398.
GUTIÉRREZ, V. (1975). Familia y cultura en Colombia.
Medellín: U. de Antioquia, 1996.
LASCH, C. (1995). La rebelión de las élites. Barcelona:
Paidós, 1996.
LIPOVETSKY, G. (1983). La era del vacío. Barcelona:
Anagrama, 1998, p.220.
LYOTARD, F. (1979). La condición postmoderna. Madrid:
Cátedra, 1987.
MAFFESOLI, M. (1985). De la orgía. Barcelona: Ariel,
1996.
MAFFESOLI, M. (1988). El tiempo de las tribus. Barcelona:
Icaria, 1990.
MARTIN BARBERO, J. (1987). De los medios a las
mediaciones. Barcelona: Gili, 1991.
POTTER, J. (1996). La representación de la realidad.
Barcelona: Paidós, 1998. p.193.
REYES, G. (1990). La pragmática lingüística. Barcelona:
Montesinos, 1994.
VAN DIJK, T. (1997). El discurso como interacción social.
Barcelona: Gedisa, 2000, p. 42.
VAN DIJK, T. (1994). Análisis crítico del discurso. Cuadernos
de maestría No. 2. Facultad de Humanidades.
Cali: Univalle. 1994. 93 pp.
VASQUEZ, F. (2001). La memoria como acción social.
Barcelona: Paidós, 2001. p. 23).
WHITE, H. (1973). Metahistoria: La imaginación hist
órica en la Europa del siglo XIX. México: Fondo de
Cultura. 1986.
WHITE, H. (1987). El contenido de la forma. Narrativa,
discurso y representación histórica. Barcelona: Paidós, 1992.