Dimensions

PlumX

Como Citar
Agazzi, E., & Rengifo Castañeda, C. A. (2021). Filosofía, ciencia y verdad. El diálogo filosófico como método para la enseñanza y el aprendizaje de la filosofía. Revista Guillermo De Ockham, 18(1), 9–18. https://doi.org/10.21500/22563202.4769 (Original work published 26 de Junho de 2020)
##articleSummary.license## ##ver##

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Resumo

En este artículo se pretende a partir del diálogo filosófico (como método), abordar brevemente algunos de los proble-mas más debatidos en la filosofía hoy en día, tales como el sentido de la filosofía, la verdad, la objetividad científica, el problema de la racionalidad en las ciencias y el progreso humano. Para este fin, se espera, por un lado, dar cuenta de distintos problemas de naturaleza filosófica mediante el carácter discursivo y argumentativo, connatural al diálogo filosófico; y, por el otro, fomentar el diálogo como método en los procesos de enseñanza y aprendizaje de la filosofía.

 

Referências

Agazzi, E. (1978). Temas y problemas de filosofía de la física. Barcelona: Herder.
Agazzi, E. (1996). El bien, el mal y la ciencia. Madrid: Tecnos.
Agazzi, E. (2000). Filosofía de la Naturaleza. Fondo de Cultura Económica: México.
Agazzi, E. (2009). Che cosa è dentro e che cosa è fuori dalla scienza una riflessione filosofica. Annuario, 27-63.
Agazzi, E. (2011). La Ciencia y el Alma de Occidente. Madrid: Tecnos.
Agazzi, E. (2014). Scientific Objectivity and Its Contexts. Heidelberg. New York, Dordrecht, London,: Springer .
Barreau, H. (2014). Metaphysics as standing half-way between Science and Religion. Science, Metaphysis, Religion (págs. 45-52). Milano: FrancoAngeli
Broncano, F. (2003). Saber en Condiciones. Epistemología para escépticos y materialistas. Madrid: Machado Libros.
Guerrero Pino, G. (2015). Tesis centrales del empirismo. Sophia, 257-270.
Mosterín, J. (1987). Racionalidad y Acción Humana. Madrid: Aiianza Universidad.
Mosterín, J. (2013). Ciencia, Filosofía y Racionalidad. Barcelona: Gedisa.
Putnam, H. (2001). Razón, verdad e historia. Madrid: Tecnnos.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Convocação