Dimensions

PlumX

Cómo citar
Krumm, G., Lemos, V., & Richaud, M. C. (2018). Personalidad y Creatividad: un estudio en niños de habla hispana. International Journal of Psychological Research, 11(1), 33–41. https://doi.org/10.21500/20112084.2867
Términos de licencia
The work that is sent to this journal must be original, not published or sent to be published elsewhere; and if it is accepted for publication, authors will agree to transfer copyright to International Journal of Psychological Research. 

To give up copyright, the authors allow that, International Journal of Psychological Research, distribute the work more broadly, check for the reuse by others and take care of the necessary procedures for the registration and administration of copyright; at the same time, our editorial board represents the interests of the author and allows authors to re-use his work in various forms. In response to the above, authors transfer copyright to the journal, International Journal of Psychological Research. This transfer does not imply other rights which are not those of authorship (for example those that concern about patents). Likewise, preserves the authors rights to use the work integral or partially in lectures, books and courses, as well as make copies for educational purposes. Finally, the authors may use freely the tables and figures in its future work, wherever make explicit reference to the previous publication in International Journal of Psychological Research. The assignment of copyright includes both virtual rights and forms of the article to allow the editorial to disseminate the work in the manner which it deems appropriate. 

The editorial board reserves the right of amendments deemed necessary in the application of the rules of publication.

Resumen

Este trabajo tuvo como objetivo estudiar la relación entre la personalidad desde el modelo de los Big Five y la creatividad a trav´es de diferentes técnica (i.e., tareas de papel y lápiz, y escalas) e informantes (i.e., niños y padres). Se evaluó una muestra de 359 escolares hispano hablantes de ambos sexos, de 9 a 13 años de edad. La personalidad fue evaluada con el Cuestionario Argentino de Personalidad Infantil (CAPI). La creatividad fue evaluada usando los siguientes instrumentos: la prueba de figuras del Test de Pensamiento Creativo de Torrance, Forma B (TTCT), y la Escala de Personalidad Creadora (EPC). Las correlaciones de Pearson y las regresiones lineales múltiples demostraron consistentemente que el Neuroticismo se relaciona negativamente con la creatividad, mientras que la faceta de la competencia lo hace positivamente. Los resultados sugieren que los niños más creativos presentarían menos vulnerabilidad, irritabilidad y angustia psicológica siendo más independientes, competentes y emocionalmente autorregulados para hacer frente a las demandas ambientales.

Palabras clave:

Referencias

Amabile, T. M., Barsade, S. G., Mueller, J. S., & Staw, B. M. (2005). Affect and creativity at work. Administrative Science Quarterly, 50(3), 367–403.

Barron, F. & Harrington, D. M. (1981). Creativity, intelligence and personality. Annual Reviews of Psychology, 32, 439-476.

Batey, M., Chamorro-Premuzic, T., & Furnham, A. (2010). Individual differences in ideational behavior: can the big five and psychometric intelligence predict creativity scores? Creativity Research Journal, 22, 90-97.

Batey, M. & Furnham, A. (2006). Creativity, intelligence, and personality: A critical review of the scattered literature. Genetic, Social and General Psychology Monographs, 132(4), 335-429.

Cattell, R. B. (1950). Personality a systematic theoretical and factual study. New York: McGraw Hill.

Chamorro-Premuzic, T., & Reichenbacher, L. (2008). Effects of personality and threat of evaluation on divergent and convergent thinking. Journal of Research in Personality, 42(4), 1095–1101.

Costa, P. T. & McCrae, R. R. (1980). Still stable after all these years: personality as a key to some issues in adulthood and old age. In P. B. Baltes & O. G. Brim (Eds.) Life span development and behaviour. (3rd. ed.) (pp. 65-102). New York, NY: Academic Press.

Davis, C. D., Kaufman, J. C., & McClure, F. H. (2011). Non-cognitive constructs and self-reported creativity by domain. The Journal of Creative Behavior, 45(3), 188 –202.

De Caroli, M. E., & Sagone, E. (2009). Creative thinking and Big Five factors of personality measured in Italian schoolchildren. Psychological Reports, 105(3), 791-803.

Depaula, P. D., & Azzollini, S. C. (2013). Análisis del modelo Big Five de la personalidad como predictor de la inteligencia cultural. PSIENCIA: Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 5(1), 35-43.

Dollinger, S. Urban, K., & James, T. (2004). Creativity and openness: Further validation of two creative product measures. Creative Research Journal, 16(1), 35-47.

Elisondo, R., Donolo, D., & Corbalán, J. (2009). Evaluación de la Creatividad. Relaciones con inteligencia y personalidad. Revista iberoamericana de diagnóstico y evaluación psicológica, 28(2), 67-79.

Eysenck, H. J. (1976). The measurement of personality. London: University Park Press.

Feist, G. J. (1998). A meta-analysis of personality in scientific and artistic creativity. Personality and Social Psychology Review, 2(4), 90–309.

Furnham, A., & Bachtiar, V. (2008). Personality and intelligence as predictors of creativity. Personality and individual differences, 45(7), 613-617.

Furnham, A., Hughes, D. J., & Marshall, E. (2013). Creativity, OCD, narcissism and the Big Five. Thinking Skills and Creativity, 10, 91-98.

Garaigordobil, M. & Pérez, J. I. (2002). Análisis predictivo y correlacional de la creatividad gráfica y verbal con otros rasgos de la personalidad infantil. Revista de Psicología General y Aplicada, 55, 373-390.

Garaigordobil, M. & Pérez, J. I. (2005). Escala de personalidad creadora: estudio psicométrico exploratorio. Estudios de Psicología, 26(3), 345-364.

Grinhauz, A. S., & Solano, A. C. (2014). La evaluación de las virtudes y fortalezas del carácter en niños argentinos: adaptación y validación del Inventario de Virtudes y Fortalezas Para Niños (IVyF Niños). Summa psicológica UST, 11(1), 115-126.

Hoseinifar, J., Siedkalan, M. M., Zirak, S. R., Nowrozi, M., Shaker, A., Meamar, E., & Ghaderi, E. (2011). An investigation of the relation between creativity and five factors of personality in students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 2037-2041.

Hughes, D. J., Furnham, A., & Batey, M. (2013). The structure and personality predictors of self-rated creativity. Thinking Skills and Creativity, 9, 76-84.

Huidobro, S. T. (2002). Una definición de la creatividad a través del estudio de 24 autores seleccionados (Tesis doctoral. Departamento de Psicología Básica. Universidad Complutense de Madrid). Retrieved form http://eprints.ucm.es/tesis/psi/ucm-t25705.pdf

Kaufman, S. B., Quilty, L. C., Grazioplene, R. G., Hirsh, J. B., Gray, J. R., Peterson, J. B., & DeYoung, C. G. (2015). Openness to Experience and Intellect Differentially Predict Creative Achievement in the Arts and Sciences. Journal of Personality, 82, 248-258.

Krumm, G. (2012). Recursos asociados a la creatividad infantil: personalidad y contexto en la niñez mediana y tardía. (Tesis doctoral inédita). Facultad de Psicología y Psicopedagogía, Universidad Católica Argentina, Buenos Aires, Argentina.

Krumm, G., & Lemos, V. (2011a). Análisis de las propiedades psicométricas de la prueba de figuras del test de pensamiento creativo de Torrance (TTCT). forma B, en la provincia de Entre Ríos, Argentina. In M. C. Richaud de Minzi & V. Lemos (Eds.), (p. 731-748). Buenos Aires: Editorial Universidad Adventista del Plata.

Krumm, G., & Lemos, V. (2011b). Estudio exploratorio de las propiedades psicométricas de la escala de personalidad creadora (epc) en su versión heteroevaluación. Revista Interamericana de Psicología, 45, 21-28.

Krumm, G., Lemos, V., & Arán Filippetti, V. (2014). Factor structure of the torrance tests of creative thinking figural form b in spanish-speaking children: Measurement invariance across gender. Creativity Research Journal, 26, 72-81.

Lemos, V. (2013). La operacionalización de constructos psicológicos en la infancia: dificultades y propuestas de superación. Anuario de Psicología/The UB Journal of Psychology, 43, 189-199.

López Martínez, O., & Navarro Lozano, J. (2010). Rasgos de personalidad y desarrollo de la creatividad. Anales de Psicología, 26(1), 151-158.

Martindale, C., & Dailey, A. (1996). Creativity. primary process cognition and personality. Personality and individual differences, 20(4), 409-414.

McCrae, R. R. (1987). Creativity, divergent thinking, and openness to experience. Journal of Personality and Social Psychology, 56(6), 1258-1265.

Reiter-Palmon, R., Illies, J. J., & Kobe, L. M. (2009). Conscientiousness is not always a good predictor of performance: The case of creativity. International Journal of Creativit and Problem Solving, 19, 27-46.

Rodríguez Estrada, M. (2005). Manual de creatividad. los procesos psíquicos del desarrollo. Sevilla: MAD.

Romo, M. (1997). Psicología de la creatividad. México: Paidós.

Silvia, P. J., Kaufman, J. C., & Pretz, J. E. (2009). Is creativity domain-specific? latent class models of creative accomplishments and creative self-descriptions. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 3(3), 139-148.

Silvia, P. J., & Kimbrel, N. A. (2010). A dimensional analysis of creativity and mental illness: Do anxiety and depression symptoms predict creative cognition, creative accomplishments, and creative self-concepts? Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 4(1).

Silvia, P. J., Nusbaum, E. C., Berg, C., Martin, C., & O’Connor, A. (2009). Openness to experience, plasticity, and creativity: Exploring lower-order, higher-order, and interactive effects. Journal of Research in Personality, 43(6), 1087-1090.

Simkin, H., & Etchevers, M. (2014). Religiosidad, espiritualidad y salud mental en el marco del modelo de los cinco factores de la personalidad. Acta Psiquiátrica y Psicológica de América Latina, 60, 265-275.

Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1997). La creatividad en una cultura conformista. un desaf´ıo a las masas. Barcelona: Paidos.

Torrance, P., Ball, O., & Safter, H. T. (1992). Torrance test of creative thinking. streamlined scoring guide figural a and b. Illinois: Scholastic Testing Service.

Werner, C. H., Tang, M., Kruse, J., Kaufman, J. C., & Spôrrle, M. (2014). The chinese version of the revised creativity domain questionnaire (CDQ-R): First evi-dence for its factorial validity and systematic association with the big five. The Journal of Creative Behavior, 4, 254-275.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citado por