Dimensions

PlumX

Cómo citar
L. Milfont, T., & Fischer, R. (2010). Probando la invariancia de mediciones entre varios grupos: aplicaciones en la investigación transcultural. International Journal of Psychological Research, 3(1), 111–130. https://doi.org/10.21500/20112084.857
Términos de licencia
The work that is sent to this journal must be original, not published or sent to be published elsewhere; and if it is accepted for publication, authors will agree to transfer copyright to International Journal of Psychological Research. 

To give up copyright, the authors allow that, International Journal of Psychological Research, distribute the work more broadly, check for the reuse by others and take care of the necessary procedures for the registration and administration of copyright; at the same time, our editorial board represents the interests of the author and allows authors to re-use his work in various forms. In response to the above, authors transfer copyright to the journal, International Journal of Psychological Research. This transfer does not imply other rights which are not those of authorship (for example those that concern about patents). Likewise, preserves the authors rights to use the work integral or partially in lectures, books and courses, as well as make copies for educational purposes. Finally, the authors may use freely the tables and figures in its future work, wherever make explicit reference to the previous publication in International Journal of Psychological Research. The assignment of copyright includes both virtual rights and forms of the article to allow the editorial to disseminate the work in the manner which it deems appropriate. 

The editorial board reserves the right of amendments deemed necessary in the application of the rules of publication.

Resumen

Los investigadores a menudo comparan grupos de individuos en diferentes variables psicológicas. Cuando se comparan grupos se asume que el instrumento usado para la medición da cuenta de los mismos constructos psicológicos en todos los grupos. Si tal suposición es cierta, las comparaciones son válidas y las diferencias/similitudes entre los grupos pueden ser interpretadas apropiadamente. Si tal suposición no es cierta, las comparaciones e interpretaciones pierden validez. El establecimiento de la invariancia en las mediciones es un prerrequisito esencial para lograr comparaciones apropiadas entre grupos. En este artículo se presenta primero la importancia de la invariancia en investigación psicológica y luego se presentan asuntos teóricos y metodológicos en relación con la invariancia en las mediciones dentro del marco del análisis factorial confirmatorio. Se presenta un ejemplo en LISREL que ejemplifica la prueba de invariancia de mediciones

Palabras clave:

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citado por