Dimensions

PlumX

How to Cite
Avendaño Castro, W. R., Paz Montes, L. S., & Parada Trujillo, A. E. (2016). The construction of citizenship: a model for its development in the school. Ágora USB, 16(2), 479–492. https://doi.org/10.21500/16578031.2444
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

The relationship among citizens, politics, and education is discussed, and based on that, a model for the training of citizens in the school, for the formation of citizenship is proposed, which includes purposes of education, the role of the contents in this process, ways to carry out the teaching - learning process, and learning assessment.

Keywords:

References

Aldana, T. ( 2010). Educación para la ciudadanía y educación ambiental: una articulación necesaria. Ponencia presentada en el Congreso Iberoamericano de Educación. Congreso Iberoamericano de Educación. Metas 2021 (págs. 1-9). Buenos Aires, Argentina.: Ficad. Obtenido de http://www.ficad.org/lecturas/lectura_cuatro_unidad_ocho_eca.pdf

Arendt, H. (1997). ¿Qué es política? Barcelona: Paidós.

Assies, W., Molgora, M., & Salman, T. (2009). Ciudadanía, cultura política y reforma del Estado en América Latina. América Latina Hoy, 55-90.

Ball, S. (2001). Foucault y la educación. Disciplinas y saber. Madrid: Morata.

Bobbio, N. (2006). Liberalismo y democracia. México: Fondo de Cultura Económica.

Bolívar, A. (2007). Educación para la ciudadanía. Algo más que una asignatura. Barcelona: Graó.

Cárdenas, L. (2009). Comunicación y construcción de ciudadanía. Aportes para el desarrollo. Madrid: IUDC.

Coll, C. (1994). Los contenidos en la Reforma. Enseñanza y aprendizaje de conceptos, procedimientos y actitudes. Madrid: Santillana.

Dammert, L. (2004). La ciudad conquistada. Eure, 30(90), 124-126.

De Roux, F. (2004). Debate: Se trata de crecer como seres humanos. Altablero, 27, 8-10.

De Zubiría, J. (1997). Tratado de pedagogía conceptual: Los modelos pedagógicos. Bogotá: Fondo de Publicaciones Bernardo Herrera Meriño.

Delgado, R. (2007). Los marcos de acción colectiva y sus implicaciones culturales en la construcción de ciudadanía. Universitas Humanística (64), 41-66.

Dewey, J. (2004). Democracia y Educación: Una Introducción a la Filosofía de la Educación. Madrid: Morata.

Draibe, S., & Riesco, M. (2006). Estado de bienestar, desarrollo económico y ciudadanía: algunas lecciones de literatura contemporanea. México: CEPAL. Obtenido de http://
repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/4980/1/S0600625_es.pdf

Durand , V. (2001). Ciudadanía y cultura política. México: Siglo XXI.
Feuerstein, R. (1963). Children of the Melah. Socio-cultural deprivation and its educational significance. Jerusalén: Szold Foundation.

Feuerstein, R. (1994). Mediated learning experience (MLE): Theoretical, psychosocial and learning implications. Israel: Freund Publishing House.

Flórez, R. (1999). Evaluación Pedagógica y Cognición. Bogotá: McGraw-Hill. García Pascual, C. (2003). Ciudadanía cosmopolita. Cuadernos electrónicos de filosofía del derecho (8), 1-23. Obtenido de http://www.uv.es/CEFD/8/garciac.pdf

Gimeno, J. (2002). La pedagogía por objetivos: obsesión por la eficacia. Madrid: Morata.

Giroux, H. (2003). La escuela y la lucha por la ciudadanía. México: Siglo XXI.

Guerrero, A. (2013). Ciudadanía, frontera étnica y compulsión binaria. Íconos(4), 112-122.

Haywood, C., & Tzuriel, D. (1992). Interactive Assessment. New York: Springer-Verlag.
Heater, D. (1990). Citizenship: tire civic ideal in world history, politics, and education. Londres: Longman.

Imbernón, F. (2002). Cinco ciudadanías para una nueva educación. Barcelona: Graó.

Kymlicka, W., & Norman, W. (1994). Return of the citizen: A survey of recent work on citizenship theory. Ethics (104), 257-289.

Martínez, M. (2003). Respuestas del grupo de reserça en educació moral (GREM) de la Universidad de Barcelona. Revista de Educación, 407-424.

Mata, M. (2006). Comunicación y ciudadanía: problemas teórico-políticos de su articulación. Revista Fronteiras- estudos midiáticos, 8(1), 5-15.

Mezzadra, S. (2005). Derecho de fuga: migraciones, ciudadanía y globalización. Madrid: Traficantes de Sueños.

Monroy, B. (2005). Pedagogía cognitiva en las sociedades de la información. Documento de trabajo no publicado. Universidad Externado de Colombia.

Oraisón, M., & Pérez, A. (2006). Escuela y participación: el difícil camino de la construcción de ciudadanía. Revista Iberoamericana de Educación (42), 15-29.

Peña G. (2014). Territorio y ciudadanía étnica en la nación globalizada. Desacatos, 13-27.

Pérez, M. (1998). Ciudadanía política y ciudadanía social. Los cambios del fin de siglo. Studia Historica - Hostoria Contemporánea, 35-65.

Real Academia Española. (2011). Diccionario de la Real Academia Española. Madrid: RAE.

Rojas, C. (2008). La construcción de la ciudadanía en Colombia durante el gran siglo diecinueve 1810-1929. Poligramas (29), 295-333.

Sáez, R. (1994). Interrogación sobre el sentido y las bases de una metateoría pedagógica. Revista complutense de educación, 5(2), 231-148.

Thompson, J. (1998). Los media y la modernidad. Una teoría de los medios de comunicación. Buenos Aires: Paidós Ibérica.

Touraine, A. (1995). ¿Qué es la democracia? México: Fondo de Cultura Económica.

Valencia, D. (2010). Dispositivos de poder y mayorías durante la era Uribe. Una mirada a los procesos de socialización. Escenarios, 40-45.

Velázquez, F., & González, E. (2003). ¿Qué ha pasado con la participación ciudadana en Colombia? Bogotá: Fundación Corona.

Villalobos Olascoaga, D. (Enero-junio de 2015). Planteamientos pedagógicos relacionados con las ciudadanías propias en la pedagogía crítica de Paulo Freire. El Ágora USB, 15(1), 195-215. Obtenido de http://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/10/28

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by