Dimensions

PlumX

How to Cite
Ramírez Monsalve, E., & Jiménez Builes, J. A. (2016). Construction of citizenships in societies with high conflict and crisis levels by means of a pedagogical initiative. Ágora USB, 16(2), 591–602. https://doi.org/10.21500/16578031.2450
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

A training process is proposed, where the constitutional deals with a training space, on the understanding that it refers to central aspects of ethical, cultural, and legal order of citizen formation, on the other hand, the educational benchmarks are enrolled in a democratic culture of respect, observance and promotion of human rights, plurality and negotiated treatment of conflicts. The initiative provides aspects relating to the management of development, the formation of educational networking, public and communication strategies for the construction of the public debate as a
training aspect, geared toward the Colombian territory.

Keywords:

References

Álvarez, S., Dagnino, E., & Escobar, A. (1998). Cultures of politics, politics of cultures: re-visioning Latin American social movements. Boulder, CO: Westview Press.

Bonvillani, A. (2008). Construcción de ciudadanía “desde abajo”: Posibilidades y límites en la experiencia de un grupo de jovenes pobres. Pensares, 459-478.

Botia, A. B. (1998). Educar en valores: una educación de la ciudadanía. Sevilla: Junta de Andalucía.

Castillo Castillo, M. L. (julio-diciembre de 2014). el rol de la democracia deliberativa y su ejercicio. El Ágora USB, 14(2), 473-486. Obtenido de http://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/25/41

Díez, R. (2002). Aprender para el futuro. Educación a favor de la dignidad humana. Madrid: Santillana.

Gary, L. (2002). Ciudadanía, lo público, democracia. Bogotá: Litocinco.
Glenn, E. (1999). The social construction and institutionalization of gender and race. Revisioning gender, 3-43.

Jelin, E., & Hershberg, E. (1996). Constructing democracy: human rights, citizenship, and society in Latin America. Westview Pr.

López, J. O. (2004). Constitución política de Colombia. Bogotá: Plaza y Janes Editores Colombia S. A.

Muñoz Gaviria, D. (2011). El compromiso social de las facultades de educación: reflexiones pedagógicas en torno a la educación y la crisis de la modernidad. El Ágora USB, 11(1), 125-152. Obtenido de http://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/390/149

RAE. (2016). Real Academia Española. Obtenido de www.rae.es.
Ramírez, D., & Parra Alfonso, G. (2009). La ética del cuidado. Hacia la construcción de nuevas ciudadanías. Psicología desde el Caribe, 183-213.

Ramírez, E. (2012). Formación para la democracia y la convivencia ciudadana. Medellín: Universidad Nacional de Colombia.

Reina, V. G. (1998). El aprendizaje cívico. Barcelona: Ariel.

Savater, F. (1997). El valor de educar. Barcelona: Ariel.

Torres, C. A. (1996). Las secretas aventuras del orden: Estado y Educación. Miño y Dávila Editores.

Vargas, V. (2001). Ciudadanias globales y sociedades civiles globales.Pistas para el analisis. Obtenido de www.agenciatoro.com.br: http://www.agenciatoro.com.br/fjdlac/conteudos/
artigos/art02.pdf

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by