View/Download
How to Cite
Padilla Beltrán, J. E., & Rincón Caballero, D. A. (2017). Psychosocial Features of Teacher’s Role in B-Learning Modality at Universidad Militar Nueva Granada. Ágora USB, 17(2), 556–571. https://doi.org/10.21500/16578031.3291
More Citation Formats
License terms
▼
The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
Changes in higher education come in part preceded by the impact of the technologies of information and communication, whose incidence is reflected in the change of teacher’s roles. Therefore, in b-learning modalities teachers must acquire new roles, which are the product of social influence in professional activities from educational institutions and society, in general. Otherwise, the approach of social representations to characterize the set of everyday thoughts of teachers in the Faculty of Distance Studies is articulated, finding out that the roles of a facilitator, a guide, and a companion acquire significance in the pedagogical action of the teaching as a way of key aspects of the representation.
References
Abric, J. C. (2001). Metodología de recolección de las representaciones sociales. En Practiques sociales et Représentations. Traducción al español por José Dacosta y Fátima Flores. Prácticas Sociales y Representaciones Sociales. Ediciones Coyoacán: México.
Araya, S. (2002). Las representaciones sociales, ejes teóricos para su discusión. Costa Rica: FLASCO.
Asociación Colombiana de Instituciones de Educación Superior con Programas a Distancia y Virtual [ACESAD] (2013). La Educación Superior a Distancia y Virtual en Colombia: nuevas realidades. Bogotá: Afán Gráfico.
Campo, M. y Labarca C. (2009). La teoría fundamentada en el estudio empírico de las representaciones sociales: un caso sobre el rol orientador del docente. Opción, 25(60), 41-54.
Cebrián, M. (2008). Una mirada acerca del rol docente universitario, desde las prácticas de la enseñanza en entornos no presenciales. Revista de Medios y Educación, 32, 117-129.
Contreras, L., González, K. y Fuentes, H. (2011). Uso de las TIC y especialmente del blended learning en la enseñanza universitaria. Revista Educación y Desarrollo, 5(1), 151-160.
Crespo, M.C. y Salamanca, A. [2007, febrero 8]. El muestreo en la investigación cualitativa [En línea]. Nure Investigación, 27, 1-9. Disponible en http://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/340/330 [2015, Mar.17].
Dorfsman, M. (2012). La profesión docente en contextos de cambio: el docente global en la sociedad de la información [En línea]. Revista de Educación a Distancia, 6, 1-23. Disponible en
http://www.um.es/ead/reddusc/6/marcelo_dusc6.pdf [2015, Jun.3].
Farr, R. (1984). Las representaciones sociales. En S. Moscovici (Coord.). Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. Barcelona: Paidós.
Herrera, M. y Soriano, R.M. (2004). La teoría de la acción social en Erving Goffman. Papers: revista de sociología, 73, 59-79.
Lobato, C. (s.f.). Teoría del rol profesional. [En línea]. Universidad del país Vasco. http://www.ehu.es/xabier.zupiria/liburuak/relacion/2.pdf [2015, abr.15]
Marti, J. (2009). Aprendizaje mezclado (B-learning) Modalidad de formación de profesionales. Revista Universidad EAFIT, 45(154), 70-77.
Martínez, M. (2011). Experiencias de inclusión educativa en Colombia: hacia el conocimiento útil. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8(1), 43-54.
Ministerio de Educación Nacional (MEN) [2014, mayo 5]. Lineamientos de calidad para las licenciaturas en educación. [En línea]. Viceministerio de educación superior. http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-340962_recurso_1.pdf [2015, abr.16]
MEN [1992, diciembre 28]. Ley 30 de regulación de la Educación Superior. [En línea]. Congreso de Colombia. http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-211884_Ley_30.pdf [2015, abr.16]
Mora, M. (2002). La teoría de las representaciones sociales de Serge Moscovici. Athenea Digital, 2, 1-25.
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires, Argentina: Huemul, S.A.
Munné, F. (2008). La psicología social como ciencia teórica. Barcelona: Universidad de Barcelona.
Rodríguez, T. y García, M. L. (2007). Representaciones sociales Teoría e investigación. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.
Turpo, O. (2009). Desarrollo y perspectiva de la modalidad educativa blended learning en las universidades de Iberoamérica. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 1-13.
Araya, S. (2002). Las representaciones sociales, ejes teóricos para su discusión. Costa Rica: FLASCO.
Asociación Colombiana de Instituciones de Educación Superior con Programas a Distancia y Virtual [ACESAD] (2013). La Educación Superior a Distancia y Virtual en Colombia: nuevas realidades. Bogotá: Afán Gráfico.
Campo, M. y Labarca C. (2009). La teoría fundamentada en el estudio empírico de las representaciones sociales: un caso sobre el rol orientador del docente. Opción, 25(60), 41-54.
Cebrián, M. (2008). Una mirada acerca del rol docente universitario, desde las prácticas de la enseñanza en entornos no presenciales. Revista de Medios y Educación, 32, 117-129.
Contreras, L., González, K. y Fuentes, H. (2011). Uso de las TIC y especialmente del blended learning en la enseñanza universitaria. Revista Educación y Desarrollo, 5(1), 151-160.
Crespo, M.C. y Salamanca, A. [2007, febrero 8]. El muestreo en la investigación cualitativa [En línea]. Nure Investigación, 27, 1-9. Disponible en http://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/340/330 [2015, Mar.17].
Dorfsman, M. (2012). La profesión docente en contextos de cambio: el docente global en la sociedad de la información [En línea]. Revista de Educación a Distancia, 6, 1-23. Disponible en
http://www.um.es/ead/reddusc/6/marcelo_dusc6.pdf [2015, Jun.3].
Farr, R. (1984). Las representaciones sociales. En S. Moscovici (Coord.). Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. Barcelona: Paidós.
Herrera, M. y Soriano, R.M. (2004). La teoría de la acción social en Erving Goffman. Papers: revista de sociología, 73, 59-79.
Lobato, C. (s.f.). Teoría del rol profesional. [En línea]. Universidad del país Vasco. http://www.ehu.es/xabier.zupiria/liburuak/relacion/2.pdf [2015, abr.15]
Marti, J. (2009). Aprendizaje mezclado (B-learning) Modalidad de formación de profesionales. Revista Universidad EAFIT, 45(154), 70-77.
Martínez, M. (2011). Experiencias de inclusión educativa en Colombia: hacia el conocimiento útil. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8(1), 43-54.
Ministerio de Educación Nacional (MEN) [2014, mayo 5]. Lineamientos de calidad para las licenciaturas en educación. [En línea]. Viceministerio de educación superior. http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-340962_recurso_1.pdf [2015, abr.16]
MEN [1992, diciembre 28]. Ley 30 de regulación de la Educación Superior. [En línea]. Congreso de Colombia. http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-211884_Ley_30.pdf [2015, abr.16]
Mora, M. (2002). La teoría de las representaciones sociales de Serge Moscovici. Athenea Digital, 2, 1-25.
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires, Argentina: Huemul, S.A.
Munné, F. (2008). La psicología social como ciencia teórica. Barcelona: Universidad de Barcelona.
Rodríguez, T. y García, M. L. (2007). Representaciones sociales Teoría e investigación. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.
Turpo, O. (2009). Desarrollo y perspectiva de la modalidad educativa blended learning en las universidades de Iberoamérica. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 1-13.
Downloads
Download data is not yet available.