The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
The model offered by the World Health Organization and the Pan American Health Organization, from a health and productivity perspective, is insufficient for the development of these skills as a protective factor for the prevention of conducts, such as early consumption of psychoactive substances, every time that, according to the analysis of the accounts of the adolescents participating in this research, shows that there is a perception that this model is welfare oriented and limited to the teaching of the Concepts. Therefore, a critical approach is carried out and a look from Martha Nussbaum’s capabilities approach is proposed.
References
Fundación Jacobs, (2011). Seguimiento y Evaluación de las Habilidades para la vida orientadas al desarrollo de la juventud.Suiza: Layout Prepress Printing.
Gomariz López, Puerta Ortuño, López Rojo, Usera Clavero, López Alegría, Párraga Ros, Ballester Blanco, Durán Iniesta y Torres Chacón (2004). Guía Prevención de drogodepencias. Consejería de Sanidad, Dirección General de Salud Pública,Servicio de Promoción y Educación para la Salud. España.
José P. Espada, Xavier Méndez, Kenneth W. Griffin y Gilbert J. Botvin (2003). Adolescencia: consumo de alcohol y otras drogas. Papeles del Psicólogo, (84). Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/778/77808402.pdf.
Krauskopf, D. (1998). Dimensiones críticas en la participación social de las juventudes. En publicación: Participación y Desarrollo Social en la Adolescencia. San José: Fondo de Población de Naciones Unidas. Recuperado de: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/cyg/juventud/krauskopf.pdf
Nussbaum, M. (2012a). Crear capacidades. Barcelona, España: Paidós Ibérica.
Nussbaum, M. (2012b). Las fronteras de la justicia. Consideraciones sobre la exclusión. Barcelona, España: Paidós Ibérica.
Observatorio de Drogas de Colombia. Recuperado de: http://www.odc.gov.co/SIDCO/consumo/situacion-consumo
Organización Mundial de la Salud (OMS) (1993). Enseñanza en los colegios de las habilidades para vivir. Ginebra: Organización Mundial de la Salud. Recuperado de: http://centroderecursos.alboan.org/ebooks/0000/0148/Ense%C3%B1anza_en_los_colegios_de_las_habilidades_para_la_vida.pdf
Organización Panamericana de la Salud (OPS) (2001). Enfoque de habilidades para la vida para un desarrollo saludable de niños y adolescentes. Copyright OPS.