The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
In this article, the authors pose the relationship between the family educational practices and the academic performance of 451 adolescents (men and women) in the ninth grade of public institutions of the Municipality of Envigado, Antioquia. With an at random simple selection and the application of the Parental Affection Scale and the Parental Regulation and Demand Scales by Bersabé, Fuentes and Montrico (2001) with children and parents, it is obtained that the styles of inductive authority favor the academic performance, while the rigid styles create a poor academic performance, which is the lowest in permissive parents. Furthermore, it is male parents who are perceived as being permissive and demanding than female parents. Lastly, it can be observed some divergences between the children's and the parents' perceptions, the latter tend to assess themselves positively.
References
Andrade, M., Miranda, C. & Freixas, I., Rendimiento Académico y variables modificables en alumnos de 2do Medio de Liceos Municipales de la Comuna de Santiago Extraído el 18 de noviembre de 2005 desde: http://www.unesco.cl/medios/biblioteca/documentos/eaprendizajes_rendimiento_academico_2_medio_santiago.pdf?menu=/esp/atematica/evalcontexinterc/docdig.
Martínez, V. (1996). Factores determinantes del Rendimiento Académico en la enseñanza media. Psicología Educativa, Vol. II, 79,90.
Herrera, P. (1997) La Familia Funcional y Disfuncional, un indicador de salud. Rev. Cubana Med gen Integr; 13(6): 591-5. Extraído el 20 de Enero de 2007 desde:http://www.bvs.sld.cu/revistas/ped/vol71 199/ped06199.html.
Seguel, A., Holmes, Z., Venegas, K., Alcérreca, F., y Salamanca, R.(2000) Factores Socio Emocional Afectivos Y Separación De Los Padres En Niños De Tres A Cuatro Años. Extraído el 15 de noviembre de 2005 desde: http://www.geocities.com/Heartland/Farm/8810/investig/separac1.html.
Adell, M (2002). Estrategias para mejorar el Rendimiento Académico de los Adolescentes. Ediciones Pirámide. 19–40.
Lamborn, S.D., Mounts N.S., Steinberg, L. & Dornbush, S.M. (1991), Patterns of competence and adjustment among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent and neglectful families. Child development, 62, 5, 1049-1065.
Xinyin Chen (1997). Authoritative and Authoritarian Parenting Practices and Social and School Performance in Chinese Children. International Journal of Behavioral Development,
21(4), 855–873.
Londoño, V. (2005), Relación entre el estilo de autoridad ejercido por los padres de familia y el Rendimiento Académico de los niños y niñas entre los 8 y 11 años de edad escolarizados en los niveles 2 a 5 de básica primaria del municipio de Itaguí. Memoria para optar al título de psicóloga, Facultad de Psicología, Universidad de San Buenaventura, Medellín.
Casanova, P., García, C., De la torre, M., De la Villa, M., (2005), Influence of Family and Socio-Demographic Variables on Students with Low Academia Achievement. Educational Psychology, 25(4), 423-435.
Lozano, A., (2003) Factores Personales, Familiares y Académicos que Afectan al Fracaso Escolar en la Educación Secundaria. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa y Psicopedagógica, 1(1), 43-66.
Steinberg, Dornbusch & Brown, (1992), Ethnic Differences in Adolescent Achievement: An Ecological Perspective. American Psychologist, 47(6), 723-729.
Covadonga, R.M., (2001), Factores Vinculados al Bajo Rendimiento Académico. Revista Complutense de Educación, 12(1), 81-113.
Espinoza, E., (2006), Impacto del Maltrato en el Rendimiento Académico. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 4(9), 221-238.
Gracia, Lila, Musitu, (2005), Rechazo Parental y Ajuste Psicológico y Social de los Hijos. Salud Mental, 28(2), 73-81.
Gracia, E., (2002), El maltrato infantil en el contexto de la conducta parental: Percepciones de padres e hijos. Psicothema, 14(2), 274-279.
Pérez, F., Fuster, E. & Musitu O., (1988) Diferencias en los Tópicos de Comunicación entre Padres e Hijos según la Dirección de la Comunicación y las Variables Sexo, Edad y Status. Cuadernos de Consulta Psicológica, 4, 31-41.
Quintana, J. (1993). Pedagogía Familiar. Madrid: Narcea.
Coll, C., Miras, M., Ornibia, J. & Solé, I. (1998). Psicología de la Educación. Barcelona: Edhasa.
Moreno, M.C., Cubero, R., (1990) Relaciones Sociales: Familia, Escuela, Compañeros, Años preescolares. En Marchesi, A., Coll, C., Palacios, J. (Eds). Desarrollo Psicológico y Educación. Madrid: Alianza.
Sorribes, M., García, F., (1996), Los Estilos Disciplinarios Paternos. En Clemente, R., Hernández, C. Contextos de Desarrollo Psicológico y Educación. (151-169), Aljibe.
Musito, G., Román, J., Gracia, E., (1988), Familia y educación: Prácticas educativas de los padres y socialización de los hijos. Barcelona: Labor.
Fuentes, M., Motrico, E., y Bersabé, R. (2001). Análisis Psicométrico de dos Escalas para Evaluar Estilos Parentales. Revista Psicothema, 13(4), 678-684.
Baumrind, D. (1968), Authoritarian v. Authoritative parental control. Adolescence, 3, 255-272.
Bronfenbrenner, U., (1987), La Ecología del Desarrollo Humano, Barcelona: Paidos. Hernández, C., (1996), Bronfenbrenner y los Modelos Ecológicos. En R. Clemente, C.
Hernández, Contextos de Desarrollo Psicológico y Educación; (91-110). Aljibe.