Dimensions

PlumX

How to Cite
Betancourt Cadavid, J. H., & Rivera Vélez, J. F. (2009). Are there any Paradigms in Pedagogy?” or how to make out of it a Work of Art. Ágora USB, 9(2), 491–510. https://doi.org/10.21500/16578031.421
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

This article, as a result of a research, aims at showing a Reflection about the function and the sense of pedagogy, covering the different traditions which penetrated the educational system and in this way to lay the foundations of an approach which could be considered as a turning point in practice within it. This foundation will become the epistemological support about the reflection on the Pedagogy of Chaos, as a proposal whose principles pose open educational systems, where diversity which is present both in the environments and the elements and groups, tends to flow and to reflect. It is in this way how this pedagogical proposal moves away from the normal conditions of equilibrium and likewise from the current human paradigm, breaking with the traditional concepts of acquisition of knowledge, training, discipline, curriculum and evaluation. Of course, it also questions and deconstructs the school organization which materialized all those conceptions

Keywords:

References

Runge Peña, Andrés Kalus. El papel de la pansofía triádica en el pensamiento pedagógico y didáctico de Juan Amos Comenio. Documento de trabajo para el Grupo Interdisciplinario de Estudios Pedagógicos (GIDEP). Universidad de San Buenaventura – Medellín.

Foucault, Michel. Der Toa des Menschen im Denken des Lebens, p. 67

Tünnhermann B., Carlos. La Universidad Latinoamericana ante los Retos del Siglo XXI. Problemática de la Universidad Contemporánea. Colección UDUAL, No. 13.

Echeverri Sánchez, Jesús Alberto. El lugar de la pedagogía dentro de las ciencias de la educación. Colección Pedagógica e Historia, Pedagogía y Epistemología. Cooperativa editorial magisterio y el grupo Historia de la Práctica Pedagógica, 2003

Wulf, Christoph (ed.), Education in Europe. An Intercultural Task. Waxmann, Münster, New York, 1995

Mialaret, G. Introducción A Las Ciencias De La Educación. Publicado por la Unesco para la Educación, la Ciencia y la Cultura, Suiza, Ginebra, 1985

Castro - Gómez, Santiago. Ciencias sociales, violencia epistémica y el problema de la “invención del otro”. Instituto de Estudios Sociales y Culturales Pensar, de la Pontificia Universidad Javeriana - Bogotá.

Fullat, Octavi y sarramona, Jaume. Cuestiones De Educación, Análisis bifronte. Ediciones CEAC, Barcelona, España, 1982

Bourdieu, Pierre; wacquant, Loïc. (1995). “Introducción”. En: Respuestas. Por una Antropología Reflexiva, México, Grijalbo, 15-38.

Echeverri Sánchez, Jesús Alberto y zuluaga, Olga Lucía. Campo Intelectual De La Educación Y Campo Pedagógico. Posibilidades, Complementos y Diferencias. Colección Pedagógica e Historia: Pedagogía y Epistemología. Cooperativa editorial magisterio y el grupo Historia de la Práctica Pedagógica, 2003

Este artículo es un producto de la investigación desarrollada en la Facultad de Educación de dicha institución junto a investigadores de la Universidad de la Serena en Chile, en el tema de Pedagogía del Caos.

Runge Peña, Andrés Kalus. El papel de la pansofía triádica en el pensamiento pedagógico y didáctico de Juan Amos Comenio, Pág. 7.

Insistimos leer con detenimiento el documento de Modelos Pedagógicos que se encuentra en http://www.iucesmag.edu.co/reglamentos/modelos.pdf

Revisar la Posdata de 1969 escrita por Thomas S. Kuhn en donde aclara el concepto de paradigma utilizado en su texto: “La Estructura de las Revoluciones Científicas”.

Runge Peña, Andrés Klaus. El papel de la pansofía triádica en el pensamiento pedagógico y didáctico de Juan Amos Comenio, Pág. 10.

Michel Foucault, Der Toa des Menschen im Denken des Lebens, p. 67

EL LUGAR DE LA PEDAGOGÍA DENTRO DE LAS CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN, de Jesús Alberto Echeverri Sánchez, profesor titular de la Universidad de Antioquia, en la Colección Pedagógica e Historia, Pedagogía y Epistemología. Cooperativa editorial magisterio y el grupo Historia de la Práctica Pedagógica, 2003, Págs. 127 a 184

Tünnhermann B., Carlos. La Universidad Latinoamericana ante los Retos del Siglo XXI. Problemática de la Universidad Contemporánea. Colección UDUAL, No. 13, pág,151

EL LUGAR DE LA PEDAGOGÍA DENTRO DE LAS CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN, de Jesús Alberto Echeverri Sánchez, profesor titular de la Universidad de Antioquia, en la Colección Pedagógica e Historia, Pedagogía y Epistemología. Cooperativa editorial magisterio y el grupo Historia de la Práctica Pedagógica, 2003, Pág. 131

EL LUGAR DE LA PEDAGOGÍA DENTRO DE LAS CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN,2003, Pág. 141

EL LUGAR DE LA PEDAGOGÍA DENTRO DE LAS CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN, 2003, Pág.143

Wulf, Christoph (ed.), Education in Europe. An Intercultural Task. Waxmann, Münster, New York, 1995, Pág. 36.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by