Dimensions

PlumX

How to Cite
Muñoz Gaviria, D. A. (2009). School Borders and Worlds of The Juvenile Life: Dialogs and Tensions between School and Juvenile Cultures. Ágora USB, 9(2), 359–372. https://doi.org/10.21500/16578031.425
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

This article deals with a critical and comprehensive analysis of the relationships between the existing tension and dialog of the school and youth cultures in the school context, that is how the worlds of youth life are sifted and the recognition of the cracking of the borders of the school, like an academic exercise, will let the recognition of the dynamic youth cultures of discipline which tell and specify different youth vital journeys

Keywords:

References

Arellano, Antonio (2005) Mirar la pedagogía en tiempos inciertos. En: La educación en tiempos débiles e inciertos. Barcelona: Anthropos.

Arellano, Antonio (2006) Pedagogía en tiempos inciertos: alteridad y contingencia. En: La escuela frente al límite. Buenos Aires: Noveduc.

Beck, U. (1996) Teoría de la Sociedad del Riesgo. En: Las consecuencias perversas de la modernidad. Barcelona: Anthropos

Beriain, J.(1996). El doble sentido de las consecuencias perversas de la modernidad. En: Las consecuencias perversas de la modernidad. Barcelona: Anthropos

De certeau, M (1996) la invención de lo cotidiano. Artes de hacer. México: Universidad Iberoaméricana.

Duch, L. (1998) La educación y la crisis de la modernidad. Barcelona: Paidós

Du gay, P. (1997) Production of culture: cultures of production, London: Sage/ Open University

Elias, Norbert (1989) El proceso de la civilización. México: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (1981). Tecnologías del yo. Barcelona: Paidós

Foucault, M (1991). La hermenéutica del sujeto. México: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M (2006). Defender la sociedad. México: Fondo de Cultura Económica.

García Canclini, N., (1995) Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. México: Grijalbo

Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Barcelona: Paidós.

Hebdige, D., (1979) Subculture: the meaning of style. London and New York: Routledge

Martínez, Alberto (2006). Pobreza, policía y niño en el surgimiento de la escuela pública en Colombia. En: La escuela frente al límite. Buenos Aires: Noveduc.

Mcrobbie, A. (1978) Women take issue, London: Hutchinson

Mockus, Antanas y Otros (1997). Las fronteras de la escuela. Articulaciones entre conocimiento escolar y conocimiento extraescolar. Bogotá: Mesa Redonda Magisterio.

Muñoz, Diego (2006). Formación y contingencia: propuestas pedagógicas desde la modernización reflexiva. En: La escuela frente al límite. Buenos Aires: Noveduc.

Muñoz, Diego y RUNGE, Andrés (2005). Educación, formación, pedagogía y crisis de la modernidad: la reivindicación del ser humano como ser crísico. En: La educación en tiempos débiles e inciertos. Barcelona: Anthropos.

Narodowski, Mariano (2006). La escuela frente al límite y los límites de la escuela. En: La escuela frente al límite. Buenos Aires: Noveduc.

Nisbet, Robert (1998). Historia de la idea de progreso. Barcelona: Gedisa.

Redhead, S., Wynne, D, O'connor, J., (eds) (1997) The clubcultures reader: readings in popular cultural studies, Oxford: Blackwell

Waldenfels, Bernhard (1997). De Husserl a Derrida. Introducción a la fenomenología. Barcelona: Ed. Paidós.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by