Dimensions

PlumX

How to Cite
Mosquera Mosquera, C. E. ., & Rodríguez Lozano, M. N. . (2021). Form Political Subjectivity for Post-Conflict: A Bet from the Institutional Educational Project (PEI) on a Philosophical and Pedagogical Perspective. Ágora USB, 21(1), 323–345. https://doi.org/10.21500/16578031.4520
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

The purpose of this article is to understand the relationships and interrelationships, which are woven into the configuration of political subjectivity from the training processes with a seat in the Institutional Educational Project (PEI), for a future post-conflict scenario. The results and conclusions are based on that: 1) A school that is hospitable and host is needed to promote the care of itself and the alternative in
the formation of political subjectivity; 2) It is necessary for the school to reflect on the violence that Colombia has gone through, so that students take care of themselves and take care for each other; 3) The teacher, by using advice as a pedagogical
tool, forms subjectivity, by showing possible paths, which guide life projects; 4) The school, which forms political subjectivity from a pedagogy of trust and security should move away from disciplining.

Keywords:

References

Bárcelona, F., & Mèlich, J., C., (2000). El aprendizaje simbólico del cuerpo. Revista Complutense de Educación, vol. II, (2): 59-8l.

Deleuze, G (2006). Post-scriptum sobre las sociedades de control. Revista Polis, (13). 1-7. Recuperado de https://polis.revues.org/5509

Díaz, A. & Alvarado, J. V. (2012). Subjetividad política encorporada. Bogotá. RevistaColombiana de Educación, (63), 11-118. Recuperado de http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1689

Duch, L. ( 2004). Estaciones del laberinto. Ensayos de Antropología. Barcelona. Herder

Eco, U.(2006). Preámbulo En Barret (coord) (2006). Académia Universal de las Culturas ¿Por qué recordar. Buenos Aires:Granica, p. 184

Foucault, M. (2009). Vigilar y castigar. Nacimineto de la prisión. México: Siglo XXI

Foucault, M. (2012). Hermeútica del sujeto político. Argentina: Altamira

Foucault, M. (2014). Obrar mal, decir la verdad. Función de la confesión en la justicia curso de Lovaina, 1981. Argentina:
Siglo XXI.

Levinas, E. (2002). Totalidad e infinito. Ensayo sobre la exterioridad. Salamanca: Sígueme. Meirieu, P. (2003). Frankestein educador. Barcelona: Laester S.A.

Meirieu, P. (2004). En la escuela hoy. Barcelona: Octaedro

Mèlich, J. C. y Boixader, A. (coord) (2010). Los márgenes de la moral. Una mirada a la ética a la educación. Barcelona: Grao, p.40

Mèlich, J.C. (2004) La lección de Auswitz: Herder: Barcelona

Mèlic, J.C. (1997). De lo extraño al cómplice: La educación en la vida cotidiana. Barcelona: Anthropos.

Mèlich, J.C. (2008). Antropología narrativa y educación. Teoría de le Educación, (20),101-124

Mèlich, J.C. (2010a). El otro en sí mismo. Por una perspectiva desde el cuerpo. Barcelona: UOC,p. 11

Mèlich, J.C. (2010b). Ética de la Compasión: Herder. Barcelona

Mosquera, C. E. (2015).Mi confesión, un texto y los estudiantes, otros textos: una oportunidad para reinventar la escuela. Revista Encuentro Educacional, 22(3), 447-459. Recuperado de http://produccioncientificaluz.org/index.php/encuentro/article/view/21228/21066

Mosquera, C. (2017). Criterios de selección. IE Santo Tomas de Aquino de Tiribí: Autor.

Mosquera, C. E., y Jaramillo, L. M. (2019). Las buenas prácticas pedagógicas frente alsujeto educativo impermeabilizado
tayloriano en la era posmoderna. Actualidades Pedagógicas, (74), 141-160. doi:https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss74.7

Mosquera, C. E., y Ramírez J. E. (2020). Identidad escolar y la diferencia: una apuesta desde el PEI para pensar los procesos de inclusión. Praxis, 16(1). https://doi.org/10.21676/23897856.3034

Mosquera, C. E., y Ramírez J. E. (2020) Formación de la subjetividad política y la identidad escolar. Proyecto educativo
y posconflicto, Bogotá: Intituto Nacional de Investigación e Innovación Social.

Mosquera, C. E., y Rondón I. (2017). La evaluación como herramienta de conocimiento frente a la deserción y la marginalidad. Revista Palobra, (17): 166-187. Recuperado de http://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/palobra/article/view/1830/1612

Mosquera, C. E., y Rondón I. (2015).Repensar la escuela: mi confesión, un texto, los estudiantes otros textos. Revista Educare, Vol 19 (3): 154-170. Recuperado de http://revistas.upel.edu.ve/index.php/educare/article/view/2689/2189

Mosquera, C. E., Rondón I., y Tique J, F. (2016). Reinventar la escuela a partir de los textos de los actores escolares: maestros y estudiantes. Revista Praxis, vol 12.p, 21-29. Recuperado de http://dx.doi.org/10.21676/23897856.1844

Mosquera Mosquera, C., & Rodríguez Lozano, M. (2019). La escuela de la esperanza: Una nueva categoría ante el contrarrelato de las competencias. Revista Ensayos Pedagógicos, 14(1), 37-53. https://doi.org/10.15359/rep.14-1.2

Sanjurjo, L., & Vera, M. T. (1994). “Aprendizaje Significativo y enseñanza en el Nivel Medio y Superior, Buenos aires, Ediciones Homo Sapiens.

Rancière J. (2002). El Maestro Ignorante. Barcelona: Editorial Alertes.

Zambrano, A. L. (mayo 11 de 2016). Texto de la conferencia con ocasión del día del maestro. Programas Becas para la Excelencia Docente. En Piedrahita. F. (presidente), Día del Maestro, conferencia llevada a cabo en la Universidad ICESI de Cali, Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by