The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
This study seeks to understand whether an intervention developed with homeless people in Medellin, Colombia, favored the strengthening of some of the participants’ assets, related to their resocialization, based on the perspective of Positive
Development. A comprehensive study was conducted through semi-structured interviews with three people, who participated in a resocialization program. It was ascertained by the presence of internal and external strengths, for their primary and secondary socialization, their path on the street, the process lived in the program, and what happened to them after their leaving the program. The results showed
that the main driver of subjective change and what made them not to return to the street was the modification of the relationship with themselves.
References
Andrade Palos, P., Morales D., N., Sánchez X., C., & González, G. (2013). Fortalezas de los jóvenes que no presentan conductas de riesgo. El Psicólogo Anáhuac, 16, 17-24.
Anilton Da Silva, E., Silva de Souza, W., & Vantin Bomfim, L. (2019). Human Ecology: Science or Paradigm? International Journal of Development Research, 25813-25818.
Baigorri, A. (3 de marzo de 1990). Trayectoria histórica de la Ecología Humana (o si se quiere del concepto de Medio
ambiente y Sociedad) y del Ecologismo. Obtenido de https://andoni.garritz.com/documentos/Lecturas.
CS.%20Garritz/Pensamiento.Ambientalista/Ecologia.Humana.Baigorri.pdf
Benson, P. L., Scales, P. C., Hamilton, S. H., & Sesma, A. J. (2006). Possitive youth development: theory, research and applications. En W. Damon, & R. M. Lerner, Handbook of Child Psychology (págs. 894-941). New York: Wiley.
Catalano, R., Berglund, M., Ryan, J., Lonczak, H., & Hawkins, J. (2004). Positive youth development in the United States: research findings on evaluations of positive youth development programs. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 591, 98-124. doi:10.1177/0002716203260102
Cely Galindo, G. S., Núñez de Casto, I., Barrera de Aragón, M., Sopó, A. M., Bedate Alonso, C., Mendoza, R., . . . Rueda B., E. A. (1998). Ecología-humana: una propuesta bioética. Bogotá: Centro Editorial Javeriano. Obtenido de https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/3607
Cicchettti, D., & Rogosch, F. A. (2002). Una perspectiva de psicopatología del desarrollo en la adolescencia. Revista de consultoría y psicología clínica, 70(1), 6-20. doi:10.1037/0022-006X.70.1.6
Correa, F. J. (2009). Principios para una bioética social. Revista Bioétikos, 3(1), 18-25. Obtenido de http://www.saocamilo-sp.br/pdf/bioethikos/68/18a25.pdf
Cupit Swenson, C., & Chaffin, M. (2006). Beyond psychotherapy: Treating abused children by changing their. Agression and Violent Behavior, 120-137.
Galiana, A. (2001). La ecología poblacional humana como primera ecología. Iluil, 24(49), 119-130. Obtenido de https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=La+ecolog%C3%ADa+ poblacional+humana+
como+primera+ecolog%C3%ADa&author=Galiana+A&publication_year=2001&journal=LLull&volume=24&pages=119-30
Gamboa-Bernal, G. A. (2011). Human ecology and environmental ecology: a key duo. Persona y Bioética, 15(1), 5-9. Obtenido de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S0123-31222011000100001&lng=en&tlng=es
Lerner, R., Lerner, J., Almerigi, J., Theokas, C., Phelps, E., Gestsdottir, S., . . . Von Eye, A. (2005). Positive youth development, participation in community youth development programs, and community contributions of fifth grade adolescents: findings from the first wave of the 4-H study of positive youth development. Journal of Early Adolescence, 25, 17-71. doi:10.1177/0272431604272461
Molina Ramírez, N. (2015). ¿Qué es la bioética y para qué sirve? Un intento de pedagogía callejera. Revista Colombiana
de Bioética, 6(2), 110-117. Obtenido de https://www.redalyc.org/ pdf/1892/189222558007.pdf
Moreno Carmona, N., & Alvis Rizzo, A. (2018). Fortalezas externas y conducta sexual en adolescentes colombianos.
Revista de Psicología Social y Personalidad, 34(1), 69-84.
Moreno-Carmona, N. (2018). Adolescencia y Familia. La transformación de la familia en colombia y su incidencia en los adolescentes. Bogotá: Editorial Universidad Cooperativa de Colombia.
Moreno-Carmona, N., Andrade-Palos, P., & Betancourt-Ocampo, D. (2018). Fortalezas en adolescentes de Colombia y México que nunca han intentado suicidarse. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(2), 797-807. doi:10.11600/1692715x.16210
Oliva, A., Reina, M., Hernando, A., Antolín, L., Pertegal, M., Parra, A., . . . Pascual, D. (2011). Activos para el
desarrollo positivo y la salud mental en la adolescencia. Andalucía: Junta de Andalucía. Consejería de Salud.
Oliva, A., Ríos, M., Antolín, L., Parra, A., Hernando, A., & Pertegal, M. (2010). Más allá del déficit: construyendo
un modelo de desarrollo positivo adolescente. Sevilla: Fundación Infancia y Aprendizaje.
Rementería, I. D. (2001). Prevenir en drogas: paradigmas, conceptos y criterios de intervención. Santiago de Chile: CEPAL.
Scales, P., & Leffert, N. (1999). Developmental assets: a synthesis of scientific research on adolescent development.
Minneapolis: Search Institute.
Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la
teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia.
Vaune, M., & Schoeneman, T. (1997). Individualism Versus Collectivism: A Comparison of Kenyan and
American Self-Concepts. BASIC AND APPLIED SOCIAL PSYCHOLOGY, 261-273.
Wu, Q., Zhang, J., Walsh, L., & Slesnich, N. (2020). Family network satisfaction moderates treatment effects
among homeless. Behaviour Research and Therapy, 1-10.