The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
By identifying research contributions to the role played by teachers in early childhood for ensuring comprehensive protection in children, gaps in ensuring comprehensive child protection, which arise from the same family nucleus, from the State
because of the difficulty of fulfilling this work, by the lack of social co-responsibility against children and recharging on teachers as key players in this process, were evident. Although the educational agent, a significant player for the integral development
of children, cannot rest with its responsibility for early childhood protection, it is necessary to articulate state efforts, which compromise other institutional instances
and social actors, which make it possible to provide educational services - early
childhood training, to foster, and to recreate spaces for the participation of families
and significant people in actions oriented to child protection.
Keywords:
References
Amar Amar, J., Abello Llanos, R.,y Tirado García, D. (2004). Desarrollo infantil y construcción del mundo social. Colombia: Ediciones Uninorte.
Arcos, E., Muñoz, L., Sánchez, X., Vollrath, A., Gazmuri, P. y Baeza, M. (2013). Efectividad del sistema de protección integral de la infancia en madres y niños vulnerables”. Revista Latino Americana de Enfermagem, 21(5),1071-1079. https://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692013000500009
Benítez Quintero, F., Cantón Cortés, D., y Delgadillo Guzmán, L. (2014), Caracterización de la violencia sexual durante la infancia y la adolescencia. Psicología Iberoamericana, 22(1), 25-33.
Blanco Guijarro, M., y Delpiano, E.(2005). La educación de calidad para todos empieza en la primera infancia. Revista Enfoques Educacionales, 7(1),11-33. http://www.facso.uchile.cl/publicaciones/enfoques/09/Blanco-DelPiano_N7_2005.pdf
Carbonell, O. (2013). La sensibilidad del cuidador y su importancia para promover un cuidado de calidad en la primera infancia. Ciencias Psicológicas, VII (2), 201-207.
Benson, N., Ginsburg, J., Grand, V., Lazyan, M., Weeks, M., Tomley, S. (2012), They Psychology Book. México: Altea.
Desimone Fiorucci, P.(2007). Análisis de las prácticas pedagógicas y su efecto en la calidad de los ambientes de aprendizajes de los párvulos, en el 2° nivel de transición de la educación parvularia, en la comuna de Curicó, VII Región, Chile. Revista Electrónica Iberoamericana sobre la calidad, Eficacia, y Cambio en Educación, 5(5), 37-47.
Elvir, A., y Asencio, C. (2006). La atención y educación de la primera infancia en Centroamérica: desafíos y perspectivas. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. http://bibliorepo.umce.cl/libros_electronicos/parvularia/edpa_54.pdf
Franco Agudelo, S., Urrego Mendoza, Z., Tejada, P., y Báez Quintero, L. (2007). Aproximación narrativa a las intervenciones en salud para mujeres y niñas supervivientes de violencia sexual en la Red Suroccidental de Bogotá, 2003-2004. Revista Colombiana de Psiquiatría, 36(3), 390-410.
Giraldo, C. (2009). La corresponsabilidad como principio “condicionado” al logro de un acuerdo sobre la sociedad que se desea. Revista Colombiana de Psiquiatría, 38819,195-203. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80615448012
Gobierno de Colombia (1991). Constitución política de Colombia. Colombia: Imprenta Nacional de Colombia. https://www.ramajudicial.gov.co/documents/10228/1547471/CONSTITUCION-Interiores.pdf/
Gobierno de Colombia (2006). Ley 1098 8/2006, de 8 de noviembre, por medio de la cual se expide el Código de Infancia y Adolescencia en Colombia. http://es.slideshare.net/freddymon/ley-1098-de-2006-codigo-de-la-infancia-y-la-adolescencia
Gobierno de Colombia (2013). Decreto 01277 de 2013, de julio 5, Por medio del cual se adoptó la política pública de atención integral a la primera infancia Buen Comienzo y se desarrolló un sistema de atención integral. Gaceta oficial N° 4176, Colombia. https://docs.google.com/file/d/0B8im-ImXZ1KDYlFuZVZmU05iRjQ/view
Gobierno de Colombia (2016). Ley 1804 de 2016, de 2 de agosto, por la cual se establece La Política de Estado para el Desarrollo Integral de la Primera Infancia De Cero a Siempre, Colombia. http://es.presidencia.gov.co/normativa/normativa/LEY%201804%20DEL%2002%20DE%20AGOSTO%20DE%202016.pdf
Gobierno de Colombia (2016). Resolución 7547 de 2016, de 2 de agosto, Instituto Colombiano de Bienestar Familiar, ICBF, Por la cual se aprueba la modificación de lineamiento técnico administrativo de Ruta de Actuaciones para el restablecimiento de derechos de niños, niñas y adolescentes, con sus derechos inobservados, amenazados o vulnerados, aprobados mediante resolución 1526 de 2016, Colombia. https://www.icbf.gov.co/cargues/avance/docs/resolucion_icbf_7547_2016.htm
Gómez Plata, M. (2006). Los derechos de la infancia, entre miedos y crueldades. Notas sobre los riesgos sociales en la infancia. El Cotidiano, 21(135), 50-57. http://www.elcotidianoenlinea.com.mx/pdf/13507.pdf.
González Rey, F. (2008). Subjetividad social: sujeto y representaciones sociales. Perspectivas en Psicología, 4(2), 225-243.
http://www.usta.edu.co/otraspaginas/diversitas/doc_pdf/diversitas_8/vol.4no.2/articulo_1.pdf
González Rey, F. (2013). La subjetividad en una perspectiva cultural-histórica: avanzando sobre un legado inconcluso. Revista CS, 11, 19-42. https://doi.org/10.18046/recs.i11.1565
Gutiérrez, E. (2011). Educadoras de párvulos garantes de derechos de la infancia: ¿un rol sin reflexión? En Osvaldo Torres (editor), Niñez y ciudadanía. Chile: Dehien Editores, vol.1, pp. 108-122.
Jiménez Ayala, X., y Giraldo Vásquez, L. (2011). Caracterización de los presuntos delitos sexuales en la ciudad de Medellín en 2010. Revista de la facultad de ciencias forenses de la salud C.F.S. Medellín, (7), 75-90. http://ojs.tdea.edu.co/index.php/forenses/article/view/84.
Kail, R., y Cavanaugh, J. (2011). Desarrollo Humano: una perspectiva del ciclo vital. México: Cengage Learning.
Kochen, G. (2013). Aportes conceptuales y experiencias relevantes sobre educación en la primera infancia. Buenos Aires:Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación IIPE-Unesco.
Martínez Núñez, M., y Muñoz Zamora, G. (2015). Construcción de imaginarios de la infancia y formación
de educadoras de párvulos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(1), 342-355.
Méndez Villamizar, R., Rojas Betancur, M., y Morenon, D. (2012). Explotación sexual comercial infantil: las rutas de vida del maltrato. Investigación & desarrollo, 20(2), 450-471. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-32612012000200009&script=sci_abstract&tlng=pt
Mieles Barrera, M., Henríquez Linero, I., y Sánchez Castellón, l. (2009). Identidad personal y profesional de los docentes de preescolar en el distrito de Santa Marta. Educación y Educadores, 12(1),43-59. http://www.redalyc.org/pdf/1941/194129374016.pdf.
Molina, H., Cordero, M.,y Silva, V. (2008). De la sobrevida al desarrollo integral de la infancia: pasos en el desarrollo del sistema de protección integral a la infancia. Revista Chilena de Pediatría, 79(1), 11-17.
http://dx.doi.org/10.4067/S0370-41062008000700002
Morillo, B., Montero., y Colmenares, Z. (2012). Conocimiento de los padres en la prevención del abuso sexual infantil. Enfermería Global, 11(25), 1-7. https://dx.doi.org/10.4321/S1695-61412012000100001
Morlachetti, A. (2013). Sistemas nacionales de protección integral de la primera infancia: fundamentos jurídicos y estado de aplicación en América Latina y del Caribe. Santiago de Chile: CEPAL.
Murillo Suarez, D., Gómez, J., y Quiroz Sánchez, L. (2011). Prevención contra la violencia y la protección a la primera infancia, un asunto de todos, Tesis de pregrado, Grupo de investigación GIDEP, Universidadde San Buenaventura (Colombia).
Naciones Unidas (1989). Convención sobre los derechos del niño. Madrid-España: Editorial Nuevo Siglo. https://www.unicef.es/sites/www.unicef.es/files/CDN_06.pdf
Ochoa, G., Maillard, C., y Solar, X. (2010). Primera infancia y políticas públicas, una aproximación al caso del sistema integral de protección a la infancia Chile crece contigo. Chile: Germina.
Ospina Botero, M.,y Manrique Carvajal, D. (2015). El reto de la escuela: profundizar su relación con la comunidad Escuela y comunidad. Zona Próxima, (22), 236-249. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-94442015000100017&lng=en&tlng=es.
Piaget, J. (1991). Seis estudios de psicología. Barcelona: Labor S.A. http://dinterrondonia2010.pbworks.com/f/
Jean_Piaget_-_Seis_estudios_de_Psicologia.pdf
Peralta E, M., y Fujimoto Gómez, G. (1998). La atención integral de la primera infancia en América Latina: Ejes Centrales y los Desafíos para el Siglo XXI. Chile: Organización de Estados Americanos.
Peroni, G., y Prato,J. (2012). Aportes para la intervención en el maltrato y el abuso sexual infantil y adolescente. Uruguay: Fondo de Naciones Unidas para la Infancia, UNICEF.
Ramírez Robledo, L., Buriticá, L., y Castrillón, J. (2004). Paradigmas y Modelos de la Investigación, Guía didáctica y Módulo. Fundación Universitaria Luis Amigó: Medellín. Recuperado de http://virtual.funlam.
edu.co/repositorio/sites/default/files/repositorioarchivos/2011/02/0008paradigmasymodelos.771.pdf
Redondo, P. (2012). Políticas en debate, la atención educativa de la primera infancia en la Argentina. Propuesta Educativa, 1(37), 6-16. http://www.redalyc.org/pdf/4030/403041708002.pdf
Restrepo Segura, y., y García Peña, J. (2017). Rol del Agente Educativo en Activación de Rutas de Atención de Violencias Sexuales en la Infancia. Ciencia y Sociedad, 42(3), 29-49. https://www.redalyc.org/pdf/870/87053126003.pdf
Rodríguez Cely, L. (2003). Intervención interdisciplinaria en casos de abuso sexual infantil. Universitas Psychologica, 2(1), 57-60. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64720108
Sánchez Álvarez, M. (2008). Caracterización psicopatológica de niños, niñas y adolescentes víctimas de abuso sexual, ubicados bajo medidas de protección en hogares sustitutos del ICBF en la ciudad de Bucaramanga y adecuación del modelo de atención a través de la creación de un protocolo de actuación frente al abuso sexual: una experiencia piloto, Tesis de Maestría, Bucaramanga, Universidad Pontificia Bolivariana (Colombia).
Sancho, J. (2002). A propósito de los factores que promueven la mejora de los centros de enseñanza. En: Javier Murillo y Mercedes Muñoz Repisos (Coords.) La mejora de la escuela un cambio de mirada. España: Ediciones Octaedro.
Simarra, J. (2010). Panorama de las políticas públicas de primera infancia en Colombia. Miscelánea Comillas Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 68(132), 397-41. http://revistas.upcomillas.es/index.php/miscelaneacomillas/article/view/844/713
Sierra Toro, M., Arboleda Londoño, S., y Agudelo Obando, A. (2011). Construyendo indicadores de protección para la primera infancia, una tarea de corresponsabilidad, Proyecto de grado, Universidad de San Buenaventura (Colombia).
Smith, R., Sarason, B., y Sarason, I. (1984). Psicología: fronteras de la conducta. México, Harla. Tejeiro López, C. (2005).Teoría general de niñez y adolescencia.Colombia: UNICEF. http://www.unicef.org/colombia/pdf/TratadoInfancia2.pdf
Van Dijk, T. (1978). Texto y contexto. Londres: Ediciones Cátedra, S.A.
Vezub, L. (2007). La formación y el desarrollo profesional docente frente a los nuevos desafíos de la escolaridad. Profesorado, Revista Curriculum y Formación del Profesorado, 11(1), 1-23. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56711102
Villalobos González, C. (2014). La afectividad en el aula preescolar: Reflexiones desde la práctica profesional docente. Revista Electrónica Educare, 18(1), 303-314. http://www.redalyc.org/pdf/1941/194129374016.pdf
Villegas, M., Zapata, C., y Vega, L. (2011). Seguimiento, monitoreo y evaluación a la protección de la primera infancia desde las comunidades. Trabajo de grado de pregrado, Colombia, Universidad de San Buenaventura. http://bibliotecadigital.usbcali.edu.co/jspui/bitstream/10819/849/1/Seguimiento_Monitoreo_Evaluacion_Vega_2011.pdf
Zapata, B., y Ceballos, L. (2010). Opinión sobre el rol y perfil del educador para la primera infancia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(2), 1069-1082.
Zapata Ospina, B. (2012). Ser niño, entre lo visible y lo invisible. Una reflexión sobre el rol del profesional de la educación en la primera infancia. Revista Infancias Imágenes, 11(1), 92-98. http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/infancias/article/view/4556/6295