View/Download
How to Cite
Murcia Peña, N., & Gamboa Suárez, A. A. (2015). Knowledge, manipulation, and power: the university as a social institution. Ágora USB, 15(1), 115–128. https://doi.org/10.21500/16578031.5
More Citation Formats
License terms
▼
The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
The text is a reflection on the University as a social institution, based on several studies developed on whose findings are made evident, firstly, the interest of some stances by turning it into a scenario of manipulation and control, by reducing it to the rationality of the functional agencies, against the very dynamic that the University establishes as a social institution whose base is mobilized from the social imaginary significations. In this process, it is shown from the logic of the theory of the social imaginary, the manner how the University is configured and institutionalized at a constant pressure, between knowledge and control, between function and institution, and the foundations, which define it and position it as a social imaginary institution are defined.
Keywords:
References
Baeza, M. (2000). Los caminos invisibles de la realidad social. Ensayo de sociología profunda sobre los imaginarios sociales. Chile: Ediciones sociedad de hoy.
Baquero, P. (2010). La servidumbre simbólica de la Universidad. Recuperado de: http://www.eldiplo.info/portal/index.php/layout-1/layout-2/layout-4/layout-43/regions-12345678/layout-47/root/ediciones-anteriores/item/341- la-servidumbre-simbólica-de-la-universidad.
Borrero, A. (2002). La universidad Latinoamericana, la reforma de Córdoba, legislación universitaria de México. Bogotá: ICFES.
Borrero, A. (2005). Modelos y valores universitarios en América Latina y Colombia durante los siglos XIX Y XX. Conferencia No. XXXVIII. Simposio permanente sobre la Universidad, Santafé de Bogotá.
Castoriadis, C. (1983). La institución imaginaria de la sociedad. Vol.1. Marxismo y teoría revolucionaria. Barcelona: Tus Quets Editores.
Castoriadis, C. (1989). La institución imaginaria de la sociedad. El imaginario social y la institución. Vol.2. Barcelona: Tus Quets Editores
Castoriadis, C. (2008). El mundo fragmentado. La plata: Terramar.
Elias, N. (1989). El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. México: Fondo de Cultura Económica.
Elias, N. (1996). La sociedad cortesana. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2008). Arqueología del saber. Buenos aires: Editorial siglo XXI
Luzurriaga, L. (1946). Historia de la Educación pública. Buenos Aires: Editorial Losada S.A
Manchola, O. (1993). Reseña histórica de la facultad de Bellas Artes. Recuperado de: Revista Cincuentenario Universidad de Caldas. http://www.ucaldas.edu.co/portal/historia-de-la-universidad/
Murcia-Peña, N., Murcia-Gómez, J., & Murcia-Gómez, N. (2009). Imaginarios sociales y autoevaluación universitaria. Educación y Educadores, 12(3), 99 – 115.
Murcia, P. N. (2012). Universidad y vida cotidiana. Imaginarios de profesores y estudiantes. España: EAE.
Murcia, P., (2006). Universidad y vida cotidiana. Estudio desde imaginarios de profesores y estudiantes. (Tesis doctoral). CIDE. Universidad de Manizales, Manizales.
Murcia, P., Sánchez, J., & Candamil, M., (2006). Autoevaluación en la universidad. Manizales: Vicerrectoría de investigaciones, oficina de acreditación Universidad de Caldas
Porter, L. (2005). La universidad de Papel. Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades de la Universidad Nacional Autónoma de México. México: Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades.
Romero, F., (2006). Reestructuración de la Universidad Latinoamericana: sus raíces y prospectiva. Recuperado de: http://www.ausenp.info/internas/admin/informacion/uploader/REVISTA6.pdf
Schutz, A. (2008). El problema de la realidad social. Escritos I. Buenos Aires: Amorrortu editores.
Shotter, J. (1993). Realidades conversacionales. La construcción de la vida a través del lenguaje. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu editores.
Zarruk, G., P. (1992). Marco Ideológico- político del surgimiento de la Universidad. Teoría sobre el origen del poder en la edad media. En: Asociación Colombiana de Universidades ASCUN. Simposio permanente sobre Universidad. Quinto seminario general 1990-1992. Bogotá: Fundación par la educación superior FES, Instituto Colombiano para el fomento de la educación superior. ICFES.
Baquero, P. (2010). La servidumbre simbólica de la Universidad. Recuperado de: http://www.eldiplo.info/portal/index.php/layout-1/layout-2/layout-4/layout-43/regions-12345678/layout-47/root/ediciones-anteriores/item/341- la-servidumbre-simbólica-de-la-universidad.
Borrero, A. (2002). La universidad Latinoamericana, la reforma de Córdoba, legislación universitaria de México. Bogotá: ICFES.
Borrero, A. (2005). Modelos y valores universitarios en América Latina y Colombia durante los siglos XIX Y XX. Conferencia No. XXXVIII. Simposio permanente sobre la Universidad, Santafé de Bogotá.
Castoriadis, C. (1983). La institución imaginaria de la sociedad. Vol.1. Marxismo y teoría revolucionaria. Barcelona: Tus Quets Editores.
Castoriadis, C. (1989). La institución imaginaria de la sociedad. El imaginario social y la institución. Vol.2. Barcelona: Tus Quets Editores
Castoriadis, C. (2008). El mundo fragmentado. La plata: Terramar.
Elias, N. (1989). El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. México: Fondo de Cultura Económica.
Elias, N. (1996). La sociedad cortesana. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2008). Arqueología del saber. Buenos aires: Editorial siglo XXI
Luzurriaga, L. (1946). Historia de la Educación pública. Buenos Aires: Editorial Losada S.A
Manchola, O. (1993). Reseña histórica de la facultad de Bellas Artes. Recuperado de: Revista Cincuentenario Universidad de Caldas. http://www.ucaldas.edu.co/portal/historia-de-la-universidad/
Murcia-Peña, N., Murcia-Gómez, J., & Murcia-Gómez, N. (2009). Imaginarios sociales y autoevaluación universitaria. Educación y Educadores, 12(3), 99 – 115.
Murcia, P. N. (2012). Universidad y vida cotidiana. Imaginarios de profesores y estudiantes. España: EAE.
Murcia, P., (2006). Universidad y vida cotidiana. Estudio desde imaginarios de profesores y estudiantes. (Tesis doctoral). CIDE. Universidad de Manizales, Manizales.
Murcia, P., Sánchez, J., & Candamil, M., (2006). Autoevaluación en la universidad. Manizales: Vicerrectoría de investigaciones, oficina de acreditación Universidad de Caldas
Porter, L. (2005). La universidad de Papel. Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades de la Universidad Nacional Autónoma de México. México: Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades.
Romero, F., (2006). Reestructuración de la Universidad Latinoamericana: sus raíces y prospectiva. Recuperado de: http://www.ausenp.info/internas/admin/informacion/uploader/REVISTA6.pdf
Schutz, A. (2008). El problema de la realidad social. Escritos I. Buenos Aires: Amorrortu editores.
Shotter, J. (1993). Realidades conversacionales. La construcción de la vida a través del lenguaje. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu editores.
Zarruk, G., P. (1992). Marco Ideológico- político del surgimiento de la Universidad. Teoría sobre el origen del poder en la edad media. En: Asociación Colombiana de Universidades ASCUN. Simposio permanente sobre Universidad. Quinto seminario general 1990-1992. Bogotá: Fundación par la educación superior FES, Instituto Colombiano para el fomento de la educación superior. ICFES.
Downloads
Download data is not yet available.