Dimensions

PlumX

How to Cite
Villa Montoya, F. ., & Herreño Téllez, E. . (2022). Incidences on the Formation of Citizenship Competences through the Design Workshop at Faculty of Integrated Arts of Saint Bonaventure University, Medellin, Colombia. Ágora USB, 21(2), 654–671. https://doi.org/10.21500/16578031.5879
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

Education strategies in Colombia are generated in the scenarios of everyday life in which the citizen interacts with the economy, politics, and culture of the country. The objective of the research focused on analyzing the incidence of the training of architects and designers at Faculty of Integrated Arts of Saint Bonaventure University in relation to citizenship competencies. The methodological approach is developed from a mixed perspective, as it builds and uses qualitative data derived from interviews with students and teachers of the workshops, contrasted with official information on the results of the Saber Pro tests and the evaluations of internships. The analysis showed that there is an isolation in the development of project exercises from the realities of the economic, political, and social contexts in the disciplinary training, due to the lack of thematic links between the subjects within the programs. Therefore, it is concluded that the faculty should create strategies, which promote the training of professionals to work in interdisciplinary teams, which interact directly with the community.

 

Keywords:

References

Abbagnano, N., Visalberghi, A. y Hernández C., J. (1964). Historia de la pedagogia (reimp, 2016). Colección filosofía. México, D.F.: Fondo De Cultura Economica.

Arendt, H. (1997). ¿Qué es la política? (1ª ed.). Barcelona: Paidós Ibérica.

Chaves, A. L. (2001). Implicaciones educativas de la teoría sociocultural de Vigotsky. Revista Educación, 25(2), 59–65. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/440/44025206.pdf

Congreso de la Republica de Colombia (1994). Ley_115_1994, (Ley, 115). Bogotá, Colombia: Republica de Colombia.

García, D. (2016). Todo diseño es político: Reflexiones sobre las ideologías que transmiten los productos de diseño. industrial y su implicancia para la periferia. Universidad de Palermo. Facultad de diseño y comunicación., Argentina.

Giedion, S. y Balseiro, M. L. (1985). El presente eterno ([2a ed.]). Alianza forma: Vol. 16. Madrid: Alianza.

Herrera, M. C., Pinilla Díaz, A. V. y Suaza, L. M. (2003). La identidad nacional en los textos escolares de ciencias sociales.: Colombia: 1900-1950 (Primera). Bogotá: Ediciones Antropos Ltda.

ICFES. (2018). SABER PRO: Informe Nacional de Resultados 2016-2017. Recuperado de https://www.google.com/search?q=Informe+Nacional+de+Resultados+2016-2017&oq=Informe+Nacional+de+Resultados+2016-2017&aqs=chrome.69i57j69i60.2806j0j8&sourceid=chrome&{google:instantExtendedEnabledParameter}ie=UTF-8

Llinás, R. (2018). Feria del Libro de Bogotá 2018. Bogotá.

Maldonado, T. (1977). Diseño Industrial Reconsiderado. Barcelona: Gustavo Gili S.A.

Ministerio de Educación Nacional (1992). Ley 30 de 1992, (Ley, 30). Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional.

Ministerio de Educación Nacional (25 de abril de 2002). Decreto 0808 2002, (Decreto, 0808). Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional.

Ministerio de Educación Nacional. (2011). Orientaciones para la Institucionalización de las Competencias Ciudadanas: Cartilla 1 Brújula Programa de Competencias Ciudadanas. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional.

Mockus, A. (2003). Cultura ciudadana y comunicación. Revista La Tadeo, 68, 106–111.

Mora, A. L. A., Hidalgo, C. A. J. y López, M. E. O. (2013). Implicaciones interdisciplinarias para una educación desde el contexto. Plumilla Educativa, 0(11), 63–81.

Morin, E. (2011). Introducción al pensamiento complejo.

Norberg-Schulz, C. y Margarit, A. (1980). Existencia, espacio y arquitectura. Nuevos caminos de la arquitectura. Barcelona: Blume.

Pedroza, R. (2006). La interdisciplinariedad en la universidad. Tiempo de Educar, 7(13). Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/311/31171304.pdf

Pérez, M. M. (2008). El taller: espacio de producción, lugar de construcción del conocimiento. Actas de Diseño Nº5, Año III(Vol. 5 Julio 2008. Buenos Aires, Argentina), 207–211.

Presidencia de la República de Colombia - Colciencias. (1996). Colombia al filo de la oportunidad: Informe conjunto (Vol. 1). Bogotá: Tercer Mundo Editores.

Quinceno, H. (2004). Pedagogia catolica y escuela activa en Colombia (1900-1935). Bogotá: Ediciones Foro Nacional por Colombia.

República de Colombia (1991). Constitución Política de Colombia, (Constitución Política de Colombia, 1991). Bogotá, Colombia: Asamblea Nacional Constituyente.

Roa, P. A. (2017). Diseño Industrial, un hacer responsable con la sociedad. Revista Interamericana de Educación, Pedagogía y Estudios Culturales, 10(2), 123–137.

Ruíz, L. M. (2015). Posicionamiento profesional del diseño industrial en Colombia.: Diagnóstico del entorno colombiano para la formulación de acciones estratégicas en organismos de diseño industrial [recurso electrónico] (tesis). UNIVERSIDAD DEL VALLE.

Saldarriaga, A. (1996). Aprender arquitectura: manual de supervivencia. Santa Fé de Bogotá.

Vigotski, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (Tercera edición). Barcelona: Critica.

Villazón, R. (2017). ¿Aprender arquitectura o aprender a ser arquitecto?

Zuleta, E. (2016). Educación y democracia: Grupo Planeta - Colombia. Recuperado de https://books.google.com.co/books?id=ca1uDAAAQBAJ

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by