Dimensions

PlumX

How to Cite
Jiménez Ortiz, E. A., Cataño Pulgarin, S. V., & López Orrego, M. (2023). Enablers and Inhibitors in Processes of Knowledge Delivery for the Continuity of Territorial Memories: An Experience from Rural Women in Granada, Antioquia. Ágora USB, 23(1), 63–82. https://doi.org/10.21500/16578031.6316
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

When we talk about memory, the idea of the act of remembering, not forgetting and building political identity is carried; materialized in devices, such as books, archives, exhibitions, reports, and commemorations (the product); little is said about the means that allow its construction from dialogic acts that enable the encounter and sharing with others.

The research results are presented in relation to those dialogic/conversational conditions that favor the exchange for the delivery of knowledge that gives continuity to territorial memories, and the elements that limit the dialogic circle of the word and concrete action.

 

This research expose its results, facing those dialogic/conversational conditions that favors the exchange for knowledge delivery that gives continuity to territorial memories, and the elements that come to limit the dialogic circle of the word and the concrete action.

Keywords:

References

Adichie, C. (2018). El peligro de la Historia Única. Random House.

Arias, A. (2012). Teoría crítica y derechos humanos: hacia un concepto crítico de víctima. Nómadas. Revista crítica de ciencias sociales y jurídicas, vol. 36, 1-31. https://doi.org/10.5209/rev_NOMA.2012.v36.n4.42298

Benjamin, W. (1991). El narrador. Traducción de Roberto Blatt, Editorial Taurus. https://cc-catalogo.org/site/pdf/benjamin_el_narrador.pdf

Blair Trujillo, E. (2008). Los testimonios o las narrativas de la(s) memoria(s). Estudios Políticos, 32, 1 – 31. https://doi.org/10.17533/udea.espo.1249

Campuzano, N. y Cruz, C. (2013). Resistencias cotidianas desde las prácticas narrativas intergeneracionales de jóvenes que han vivenciado destierro en la comuna 8 y 13 de la ciudad de Medellín.
[Tesis de Maestría, CINDE]. Repositorio institucional CINDE. https://repository.
cinde.org.co/bitstream/handle/20.500.11907/1306/CampuzanoRojasNatalia2013.
pdf ?sequence=1&isAllowed=y

Carrizosa Isaza, C. (2011). El trabajo de la memoria como vehículo de empoderamiento político: La experiencia del Salón del Nunca Más. Boletín de Antropología Universidad de Antioquia, 25(42), 36-56. https://doi.org/10.17533/udea.boan.11224

Centro Nacional de Memoria Histórica (2013). Recordar y narrar el conflicto. Herramientas para construir memoria.http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/informes2009/
recordar-narrar-el-conflicto.pdf

Centro Nacional de Memoria Histórica y Organización Internacional para las Migraciones. (2017). Al cuidado de la memoria. Módulo 1. Conceptos sobre el enfoque psicosocial y el cuidado de personas y equipos. Caja de herramientas para trabajar en procesos de construcción de memoria histórica. https://centrodememoriahistorica.gov.co/wp-content/uploads/2020/03/Al-cuidado-de-la-memoria.-Cartilla-Modulo-1.pdf

Centro Nacional de Memoria Histórica. (2016 a). Granada: memorias de guerra, resistencia y reconstrucción. CNMH – Colciencias – Corporación Región. https://centrodememoriahistorica.gov.co/granada-memorias-de-guerra-resistencia-y-reconstruccion/

Centro Nacional de Memoria Histórica. (2016 b). Tierras y conflictos rurales: historia, políticas agrarias y protagonistas. Centro Nacional de Memoria Histórica. https://centrodememoriahistorica.gov.co/wp-content/uploads/2020/01/tierras-y-conflictos-rurales.pdf

Coscione, M. (2013). Comercio justo y relevo generacional: la experiencia colombiana de la asociación de jóvenes agricultores del valle. El Ágora U.S.B., 13(2), 487-504 https://doi.org/10.21500/16578031.105

Duque, H. y Aristizábal Díaz-Granados, E. (2019). Análisis fenomenológico interpretativo. Una guía metodológica para su uso en la investigación cualitativa en psicología. Pensando Psicología, 15(25), 1-24. https://doi.org/10.16925/2382-3984.2019.01.03

Freire, P. (1978). Pedagogía del Oprimido. XXI Siglo veintinuo editores.

Galeano, ME. (2004). Diseño de proyecto en la investigación cualitativa. Universidad Eafit.

Galeano, ME. (2018). Estrategias de investigación social cualitativa: El giro de la mirada. Segunda
edición. Fondo Editorial FCSH. Universidad de Antioquia.

Hall, S. (1996). ¿Quién necesita la identidad? En Hall, S y du Gay, P (Copms). Cuestiones de identidad. (pp. 13-39). Amorrortu Editores. https://antroporecursos.files.wordpress.com/2009/03/hall-s-du-gay-p-1996-cuestiones-de-identidad-cultural.pdf

Hannah Arendt. (2012). La condición humana. Editorial Planeta.

Hassoun, J. (1996). Los contrabandistas de la memoria. Ediciones la Flor.

Hernández, R., Fernández, C., Baptista M. (2014). Metodología de la investigación. Sexta edición.
McGraw Hill Education.

Idárraga, M. y Núñez, M. (2012). Granada: prohibido olvidar. [Tesis pregrado, Universidad Católica
de Pereira]. Repositorio institucional Universidad Católica de Pereira. https://repositorio.ucp.edu.co/handle/10785/1992

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Siglo XXI.

Jiménez Ortiz, E. A. y Jurado Alvarán, C. (2018). El significado del territorio de San Lucas para las comunidades campesinas que lo habitan. Revista de Antropología y Sociología: Virajes, 20(2), 73-94. https://doi.org/10.17151/rasv.2018.20.2.5

Jiménez-Barbosa, Wilson Giovanni; De La Portilla, Eileen; Basante, Amelia Yohana; Zúñiga, Luis Alejandro; Zambrano, Diego Fernando; Rojas, Jairo Sebastián; Delgado, Ricardo Andrés. (2019). Relevo generacional para la continuidad de producción cafetera familiar. caso municipio de Albán, Nariño – Colombia. Revista Colombiana de Ciencias
Sociales, vol. 10, (1), pp. 67-92. https://doi.org/10.21501/22161201.3060

Lara-Salcedo, L. M., y Suarez-Rivero, N. D. (2021). Formación ciudadana en la infancia: reflexiones desde la revisión teórica. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 14, 1–24. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.fcir

Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia I. Revista Educación y Pedagogía,18. https://revistas.
udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/19065

Nates, B. (2008). Procesos de gentrificación en lugares rururbanos: Presupuestos conceptuales para su estudio en Colombia. Revista de Antropología y Sociología : Virajes, 10, pp. 253-269. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/virajes/article/view/810

Nates, B. (2018). Territorialidades rururbanas o rururbanidad contemporánea. Revista de Antropología
y Sociología: Virajes, 20 (1), pp. 5-12. https://doi.org/10.17151/rasv.2018.20.1.1

Ruiz, G. (2014). Perder el lugar: Un caso de estudio del desplazamiento en Colombia. Revista Europea De Estudios Latinoamericanos y Del Caribe / European Review of Latin American and Caribbean Studies, (96), 55-74. https://doi.org/10.18352/erlacs.9467

Torres, A. (2017). El retorno a la comunidad: problemas, debates y desafíos de vivir juntos. Fundación
Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano –CINDE– y Editorial El Búho Ltda.

Villa, J. D. y Barrera, D. (2017). Registro identitario de la memoria: políticas de la memoria e identidad nacional. Revista Colombiana de Sociología., 40 (Suplemento 1), pp. 149-172. https://doi.org/10.15446/rcs.v40n1Supl.65911

Villa, J. e Insausty, A. (2015). Significados en torno a la reparación, la ayuda humanitaria, la indemnización y la restitución en víctimas del conflicto armado en el municipio de San Carlos. El Ágora, USB, 15(2), 419-445. https://doi.org/10.21500/16578031.1623

Williams, R. (1988). Marxismo y Literatura. Ediciones Península. https://www.academia.edu/43340502/Raymond_Williams_Marxismo_y_literatura_Ediciones_Pen%-C3%ADnsula_200_1_

Winocur, R. (2009). Robinson Crusoe ya tiene celular: la conexión como espacio de control de la incertidumbre. Siglo XXI, Universidad Autónoma Metropolitana: Unidad Iztapalapa.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by