The Revista Ciencias Humanas provides open and immediate access to its content, based on the principle of offering the public free access to research to aid in the greater global exchange of knowledge.
Except as otherwise stated, the content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license available at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.
- Attribution. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in a way that suggests that the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial. You may not use the material for commercial purposes.
- NoDerivatives. If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No Additional Restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Abstract
Este artículo hace una reflexión de la educación como factor de la promoción social. Se discute el cambio paradigmático de la educación en el contexto de las sociedades neoliberales. Algunas preguntas que se dejan abiertas en este artículo ¿Será que la educación como factor de promoción social es un paradigma en vía de extinción? ¿Esta premisa se aplicaría a nivel mundial…o sólo a América Latina? ¿Debemos apostarle a un nuevo modelo de educación? ¿Cuál es el tipo de educación por la que debemos propender? ¿Cómo potenciar el aprendizaje en el ser humano aún por encima de la misma educación?