Dimensions

PlumX

How to Cite
Sánchez Muñoz, J. C. (2023). Psychagogical Literacy: Notes on Literacy, Criticism, and Training. Revista Guillermo De Ockham, 21(2), 567–575. https://doi.org/10.21500/22563202.6406 (Original work published July 12, 2023)
License terms

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Abstract

From the dialogue between two researches, Administration and Pedagogy, by Juan Carlos Sánchez Muñoz, and Power and Management, by Carlos Alberto Molina Gómez, reading and writing are proposed to doubt the truths they have consolidated, since both disseminate certainties that have been humanly built. Could reading and writing demolish those same truths? Psychagogical literacy is suggested as a demolisher of convictions fabricated in a given period, not discussed and given as truth. This makes it visible as a technology of the self or as an experience of self-writing and the development of critical thinking. In this way, psychagogical literacy is privileged and developed, in relation to the aesthetics of existence, as an epistemological and ethical attitude that would account for reading and writing as technologies of the self or of self-care, especially in research.

Keywords:

References

Anzieu, D. (2002). El yo piel. Biblioteca Nueva.
Borges, J. L. (1998). Biblioteca personal: prólogos. Alianza Emecé.
Bustamante Zamudio, G. (2021, 16 de febrero). Lenguaje y pedagogía en la escuela, hoy. Universidad Pedagógica Nacional. Doctorado Interinstitucional en Educación, Lección 1 de la Cátedra Doctoral en Educación y Pedagogía: Lenguaje, educación, sujetos y sentido, Armenia, Quindío.
Cadenas, R. (1992). Gestiones. Editorial Poniaire.
Colorado J. (2022). Sobre los monstruos, la vida y la muerte. Sudras y Parias Revista Literaria. 2(3), 18-20
Corona, J. (2018). La ontología del presente. Valenciana, 11(21), 315-322
DNP. (2019). Plan Nacional de Desarrollo 2018-2022: Pacto por Colombia, pacto por la equidad. Bogotá, D. C.: Departamento Nacional de Planeación. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Prensa/BasesPND2018-2022n.pdf
Foucault, Michel. (2002). La hermenéutica del sujeto. Curso en el College de France (1981-1982). FCE
Foucault, Michel. (2001). ‘So is it important to think?’ in Power (The Essential Foucault: Selections from Essential Works of Foucault, 1954-1984. James D. Faubion (ed). The New Press.
Fuentes, F. (2016). Una educación filosófica. Reflexiones foucaultianas en torno a una educación poiética. Teoría de la Educación Revista Interuniversitaria, 28(2), 25-51. https://doi.org/10.14201/teoredu2822551
Heidegger, M. (2009). ¿Qué es metafísica? Alianza Editorial, S.A.
Kierkegaard, S. (2019). La repetición. Editorial Trotta, S.A.
Lanza, H. (2016). Wittgenstein. Los límites de nuestro lenguaje son los límites de nuestro mundo. Editorial RBA, Colección “Aprender a pensar”.
Marx, C. (2011). Textos selectos y manuscritos de París, Manifiesto del partido comunista con Friedrich Engels, Crítica del programa de Gotha. Editorial Gredos. Colección Grandes Pensadores.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2015). La mejor educada en el 2025 Líneas estratégicas de la política educativa del Ministerio de Educación Nacional. MEN
Molina, C. A., Córdoba, H. A. y Ortiz González, L.A. (1991). Caracterización de las concepciones de literacidad subyacentes en programas curriculares vigentes para el grado sexto del bachillerato clásico en Colombia. Sello Editorial Javeriano.
Pelbart, P. P. (2009). Filosofía de la deserción: nihilismo, locura y comunidad. - 1a ed. Tinta Limón.
Rimbaud, A. (1973). Rimbaud. Obra completa. Prosa y poesía. Ediciones 29.
Solís, M. L. (2019). El sujeto religioso y la intersubjetividad. Tópicos del Seminario, 41, 129-146.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by