The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Abstract
The common sense notion about fiction as falseness, opposed to literary, anthropological and philosophical theories about this topic, circumscribes the instructive value of this discourse modality inside an educational system and a society interested in usable knowledge. In response, this theoretical article derived from research recognizes the human being as a symbolic and fabricator animal in need of language, and specifically of fictions, to build up his reality. For this reason, the fundaments of anthropology of fictionalism are retrieved for the educational field going in depth in its contributions to human education: fiction as exploration of possible worlds in order to widen each person’s vital experience, beyond the occurred in his existence or the socially convened as real.
Keywords:
References
Barrio, J. (2010). Elementos de antropología pedagógica. Madrid: RIALP.
Béguin, A. (1997). Creación y destino I. México: FCE.
Beristáin, H. (2003). Diccionario de retórica y poética. México: Porrúa.
Cassirer, E. (2016). Filosofía de las formas simbólicas. I. El lenguaje. México: FCE.
Chillón, A. (2014). La palabra facticia. Literatura, periodismo y comunicación. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.
Chillón, A. (2010). La condición ambigua. Diálogos con Lluís Duch. Barcelona: Herder.
Culler, J. (2000). Breve introducción a la teoría literaria. Barcelona: Espasa.
Duch, Ll. y Chillón, A. (2012). Un ser de mediaciones. Antropología de la comunicación. Vol. 1. Barcelona: Herder.
Eagleton, T. (2002). Una introducción a la teoría literaria. México: FCE.
Eagleton, T. (2013). El acontecimiento de la literatura. Barcelona: Península.
Fuentes, A. (2018). La chispa creativa. Cómo la imaginación nos hizo humanos. Bogotá: Ariel.
Gadamer, H. (2012). Verdad y Método. Salamanca: Sígueme.
Garcés, J. y Runge, A. (2011). Educabilidad, formación y antropología pedagógica: repensar la educabilidad a la luz de la tradición pedagógica alemana, Revista científica Guillermo de Ockham, 9 (2), 13-25.
Garrido, M. (2017). Nota introductoria a H. Vaihinger. La voluntad de ilusión de Nietzsche. En F. Nietzsche, (2017). Sobre verdad y mentira en sentido extramoral y otros fragmentos de filosofía del conocimiento (pp.76-88). Madrid: Tecnos.
Garrido Domínguez, A. (1997). Teorías de la ficción literaria. Madrid: Arco.
González, A. (2007). Realidad humana y mundos de ficción. Thémata, 39, 431-434.
Goodman, N. (2013). Maneras de hacer mundos. Madrid: Machado.
Harari, Y. (2018). De animales a dioses. Breve historia de la humanidad. Bogotá: Debate.
Heidegger, M. (2013). Carta sobre el Humanismo. Madrid: Alianza.
Humboldt, W. (1990). Sobre la diversidad de la estructura del lenguaje humano y su influencia en el desarrollo espiritual de la humanidad. Barcelona: Anthropos.
Huston, N. (2017). La especie fabuladora. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Iser, W. (1997). La ficcionalización: dimensión antropológica de las ficciones literarias. En A. Garrido (1997). Teorías de la ficción literaria (pp. 13-43). Madrid: Arco.
Iser, W. (1993a). Prospecting: from reader response to literary anthropology. Baltimore: Johns Hopkins University.
Iser, W. (1993b). The fictive and the imaginay: charting literary anthopology. Baltimore: Johns Hopkins University.
Krauze, E. (2011). Desnudando a la musa: ¿qué hay detrás del talento literario? México: El Centauro.
Manguel, A. (2010). La ciudad de las palabras. Oaxaca de Juárez: Almadía.
Nietzsche, F. (2017). Sobre verdad y mentira en sentido extramoral y otros fragmentos de filosofía del conocimiento. Madrid: Tecnos.
Paz, O. (2005). El arco y la lira. El poema, la revelación poética. Poesía e historia. México: FCE.
Ricoeur, P. (1995). Tiempo y narración. México: Siglo XXI.
Saavedra, S. (2017). Formación (Bildung) y creación literaria: “llegar a ser lo que se es” en diversos mundos posibles. La palabra, 31, 197-210.
Saavedra, S. (2020). Creación literaria y formación humana. Una propuesta de antropología pedagógica. Bogotá: Aula de humanidades.
Saavedra, L. y Saavedra S. (2020). Antropología pedagógica: de las imágenes del hombre a la búsqueda de sentido. Pedagogía y saberes, 53, 49-64.
Saer, J. (2010). El concepto de ficción. Buenos Aires: Seix Barral.
Schaeffer, J. M. (2002). ¿Por qué la ficción?. Madrid: Lengua de trapo.
Schaeffer, J. M. (2012). Arte, objetos, ficción, cuerpo. Cuatro ensayos sobre estética. Buenos Aires: Biblos.
Schaeffer, J. M. (2013). Pequeña ecología de los estudios literarios. ¿Por qué y cómo estudiar la literatura? Buenos Aires: FCE.
Scheler, M. (1960). El puesto del hombre en el cosmos. Buenos Aires: Losada.
Scheler, M. (1972). El saber y la cultura. Buenos Aires: La Pléyade.
Vaihinger, H. (2017). La voluntad de ilusión de Nietzsche. Madrid: Tecnos.
Vaihinger, H. (2003). The Philosophy of “As if”. A System of the Theoretical, Practical and Religious Fictions of Mankind. Eastford: Martino Fine books.
Wittgenstein, L. (2007). Tractatus Logico-philosophicus. Madrid, Tecnos.