Dimensions

PlumX

How to Cite
Aristizábal González, C. M., & Pinilla Sepúlveda, V. E. (2023). Strengths and Capabilities of Women from Encimadas - Samaná to Build Peace Scenarios. Revista Guillermo De Ockham, 21(2), 463–477. https://doi.org/10.21500/22563202.5985 (Original work published March 22, 2023)
License terms

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Abstract

This article is the result of the research Women, capacities and construction of peace scenarios in Samana Caldas, carried out in the Corregimiento de Encimadas with the objective of identifying, analyzing and understanding the capabilities developed by women to build peace scenarios in their families and communities. It is a qualitative, narrative dialogic research with a hermeneutic approach that prioritizes relational processes and the ways of expressing and sharing the experiences lived by eight women survivors of the armed conflict. The results reveal and highlight how, although material, social and institutional conditions continue to be precarious, these women have been discovering and developing in their daily lives strengths such as persistence, leadership, empowerment and self-recognition, which combine and materialize in capabilities of resilience, solidarity and participation to reverse the logic of violence, take advantage of any circumstance or social, economic, cultural and political condition that enables them to promote actions for change and foster family and community scenarios as fundamental environments to build more dignified, peaceful and flourishing ways of life.

Keywords:

References

Abril, R. (2013). La mujer en conflictos armados: víctima del conflicto y constructora de paz necesidad de una aproximación integral. En J. A. Valles Cavia (Ed.), Los conflictos armados contemporáneos: construcción de la paz y derechos humanos (pp. 148-177). Los Libros de la Catarata. http://hdl.handle.net/10637/6617
Acosta-Navas, J. P. (2020). Mujeres lideresas constructoras de paz en la comuna 1 de Medellín: una aproximación a las paces cotidianas construidas desde abajo. Ánfora, 28(50), 75-102. https://doi.org/10.30854/anf.v28.n50.2021.712
Albarracín, L. Á., y Contreras, K. A. (2017). La fuerza de las mujeres: un estudio de las estrategias de resiliencia y la transformación en la ocupación humana de mujeres víctimas del conflicto armado en Colombia. Ocupación Humana, 17(1), 25-38. https://doi.org/10.25214/25907816.154
Álvarez, L. A., y Arango, D. (2018). Proceso de resiliencia en mujeres víctimas del conflicto armado por la desaparición forzada de hijos o esposo en la zona urbana del municipio de Yarumal [Tesis de grado, Universidad de Antioquia]. Repositorio Institucional Universidad de Antioquia. https://hdl.handle.net/10495/15828
Arango, R. (2013). Solidaridad, democracia y derechos. Estudios Sociales, 1(46), 43-53. http://dx.doi.org/10.7440/res46.2013.05
Arrese, H. O. (2009). La teoría del reconocimiento de Axel Honneth como un enfoque alternativo al cartesianismo [Ponencia]. II Congreso Internacional de Investigación, La Plata, Argentina. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.12091/ev.12091.pdf
Barros, M. A., y Rojas, N. (2015). El rol de la mujer en el conflicto armado colombiano. El Libre Pensador, 1-32. https://librepensador.uexternado.edu.co/wp-content/uploads/sites/5/2015/10/El-rol-de-la-mujer-en-el-conflicto-armado-colombiano-Maestr%C3%ADa-en-gobierno-y-pol%C3%ADticas-p%C3%BAblicas-El-Libre-Pensador.pdf
Bouvier, V. M. (2016). Gender and the role of women in Colombia’s peace process. United State Institute of Peace. http://www.jstor.com/stable/resrep12265
Castellanos, H. (2015). Algunos enfoques de la resiliencia. Novum Scientiarum, 1(1), 39-55. http://bdigital.ula.ve/storage/pdf/novum/v1n1/art06.pdf
Castiblanco, S. E., y Pineda, J. A. (2022). Empoderamiento femenino y asociaciones productivas comunitarias: una revisión sistemática de literatura. Acta Colombiana de Psicología, 25(1), 9-27. https://doi.org/10.14718/acp.2022.25.1.2
Centro Nacional de Memoria Histórica. (2013). ¡Basta ya! Colombia: memorias de guerra y dignidad. Imprenta Nacional.
Coffey, A., y Atkinson, P. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos: estrategias complementarias de investigación. Universidad de Antioquia.
Connelly, F. M., y Clandinin, D. J. (1995). Relatos de experiencia e investigación narrativa. En J. Larrosa, R. Arnaus i Morral, V. R. Ferrer, N. Pérez de Lara, F. M. Connelly, D. J. Cladinin y M. Greene, Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación (pp. 11-59). Laertes.
Crespo, P., de Rham, P., Gonzáles, G., Iturralde, P., Jaramillo, B., Mancero, L., Moncada, M., Pérez, A., y Soria, C. (2007). Empoderamiento: conceptos y orientaciones. ASOCAM.
Crocker, D. A., y Robeyns, I. (2010). Capability and agency. En C. W. Morris (Ed.), Amartya Sen (pp. 60-90). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511800511.005
Demeritt, J. H. R., Nichols, A. D., y Kelly, E. G. (2014). Female participation and civil war relapse. Civil Wars, 16(3), 346-368. https://doi.org/10.1080/13698249.2014.966427
Fisas, V. (2011). Educar para una cultura de paz. Quaderns de Construcció de Pau, (20), 1-10. https://novact.org/wp-content/uploads/2012/09/Educar-para-una-cultura-de-paz-por-Vicen%C3%A7-Fisas.pdf
Fuentes, L. (2018). La religiosidad y la espiritualidad: ¿son conceptos teóricos independientes? Revista de Psicología, 14(28), 109-119. https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/RPSI/article/view/1742
Gandulfo, M. D. (2006). Roles de género y desplazamiento interno en Colombia [Tesis de grado, Universidad del Salvador]. Racimo. https://racimo.usal.edu.ar/6684/
Giraldo, Y., y Ruiz, A. (2019). La solidaridad otra forma de ser joven en las comunas de Medellín. Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano.
Giraldo Marín, L. A., Gómez Gómez, J. D., y Maestre Caro, K. (2008). Niveles de depresión y estrategias de afrontamiento en familiares de víctimas de desaparición forzada en la ciudad de Medellín. Revista Internacional de Investigación Psicológica, 1(1), 27-33. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299023503005
Gómez, M. J., y Sanabria, L. P. (2020). Las mujeres rurales y su derecho a la tierra: retos de la política pública en Colombia. Trabajo Social, 22(1), 85-104. https://doi.org/10.15446/ts.v22n1.79232
Granados, L. F., Alvarado, S. V., y Carmona, J. (2017). El camino de la resiliencia: del sujeto individual al sujeto político. Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación, 10(20), 49-68. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-20.crsi
Hart, R. (1993). La participación de los niños: de la participación simbólica a la participación auténtica. Ensayos Innocenti, (4), 1-46. https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/ie_participation_spa.pdf
Jaimes, M. C., Galvis, L. N., y Caucali, S. (2019). Mujeres sobrevivientes del conflicto armado y reconstrucción del tejido social: una mirada desde el enfoque de las capacidades humanas. Perspectivas, 4(1), 32-38. https://doi.org/10.22463/25909215.1753
Lederach, J. P. (2007). La imaginación moral: el arte y el alma de la construcción de paz. Gernika Gogoratuz.
Magallón, C. (2006). Las mujeres en los procesos de paz en el mundo: pensamientos y prácticas [Ponencia]. Congreso Internacional SARE 2006, Vitoria-Gasteiz, España. https://www.iknowpolitics.org/es/learn/knowledge-resources/academic-paper-article/las-mujeres-en-los-procesos-de-paz-en-el-mundo
Mbabazi, V., Naiga, R., y Nkabala, H. N. (2020). Towards gendered peacebuilding processes for sustainable peace. Jadavpur Journal of International Relations, 24(2), 134-151. https://doi.org/10.1177/0973598419896441
Morales, S. I. (2014). Relación entre la espiritualidad, el bienestar físico y el bienestar psicológico de los estudiantes universitarios. Revista Griot, 7(1), 7-18. https://revistas.upr.edu/index.php/griot/article/view/1549
Musitu, G., y Buelga, S. (2004). Desarrollo comunitario y potenciación. En G. Musitu, J. Herrero, L. Cantera y M. Montenegro (Eds.), Introducción a la psicología comunitaria (pp. 167-195). UOC.
Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades: propuesta para el desarrollo humano. Paidós.
Páez, M. M. (2013). Acercamiento teórico al concepto de solidaridad. Revista de Ciencias Sociales, Humanas y Artes, 1(1), 42-50.
Pereira, G. (2010). Reconocimiento y criterios normativos: entrevista a Axel Honneth. Andamios, 7(13), 323-334. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=62815635014
Peterson, C., y Park, N. (2009). El estudio científico de las fortalezas humanas. En C. Vázquez y G. Hervás (Coords.), La ciencia del bienestar: fundamentos de una psicología positiva (pp. 181-207). Alianza.
Peterson, C., y Seligman, M. E. P. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. Oxford University Press; APA.
Quintero David, J. (2018). El conflicto social e historias de vida: la génesis del liderazgo y de la resiliencia comunitaria. Revista Reflexiones y Saberes, (9), 58-73. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaRyS/article/view/1024
Robeyns, I. (2017). Wellbeing, freedom and social justice: The capability approach re-examined. Open Book Publishers. http://dx.doi.org/10.11647/OBP.0130
Rodríguez, M., Fernández, M. L., Pérez, M. L., y Noriega, R. (2011). Espiritualidad variable asociada a la resiliencia. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 11(2), 24-49.
Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Planeta.
Sen, A. (2014). La idea de la justicia. Taurus.
Silva, C., y Loreto, M. (2004) Empoderamiento: proceso, nivel y contexto. Psykhe, 13(2), 29-39. https://www.redalyc.org/pdf/967/96713203.pdf
Stiefken, J. P. (2014). Altruismo y solidaridad en el estado de bienestar [Tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona]. TDX. http://hdl.handle.net/10803/284047
True, J., y Riveros-Morales, Y. (2018). Towards inclusive peace: Analysing gender-sensitive peace agreements 2000-2016. International Political Science Review, 40(1), 23-40. https://doi.org/10.1177/0192512118808608
Unidad para las Víctimas. (2019). Registro Único de Víctimas. https://www.unidadvictimas.gov.co/es/registro-unico-de-victimas-ruv/37394

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
28%
33%
Days to publication 
401
145
Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Universidad de San Buenaventura Cali