Dimensions

PlumX

How to Cite
Vela, J. de S. E. (2014). La contribución de las geografías personales en la comunicación estratégica del territorio. Revista Guillermo De Ockham, 12(2), 11–24. https://doi.org/10.21500/22563202.55
License terms

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Abstract

A menudo se habla del sesgo perceptivo entre la imagen emitida (cómo queremos que nos vean) y la imagen percibida (cómo realmente nos ven). En este sentido, el artículo pretende mostrar las contribuciones teóricas de la geografía subjetiva (de la percepción, humanística y emocional) en el proceso de correlación existente entre la imagen de un destino turístico comunicada o evocada a priori y la experiencia con el lugar percibida in situ. El equilibrio existente entre la “promesa inicial” y la “experiencia final” con el espacio turístico, resulta ser uno de los aspectos más importantes por considerar en el despliegue de una estrategia de comunicación turística. La introspección hacia las “geografías de la vivencia personal” pretende explorar la experiencia individual con el lugar desde un punto de vista perceptivo y emocional.

References

Albet, A. (1994). Geografía, postmodernisme, geografía postmoderna: Aportacions al debat. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 24, 7-11.
Anderson, K. & Smith, S. J. (2001). Emotional geographies. Transactions of the Institute of British Geographers, 26(1), 7-10.
Bailly, A. & Oya, J. (1979). La percepción del espacio urbano: Conceptos, métodos de estudio y su utilización en la investigación urbanística. Madrid: Instituto de Estudios de Administración Local.
Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. México: Fondo de Cultura Económica.
Bertrand, C. (1987). El sentido de la naturaleza. La geografía humanista. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Buttimer, A. (1976). Grasping the dynamism of lifeworld. Annals of the Association of American Geographers, 66(2), 277-292.
Capel, H. (1981). Filosofía y ciencia en la geografía contemporánea. Barcelona: Barcanova.
Davidson, J., Bondi, L. & Smith, M. (2005). Introduction: Geography’s Emotional Turn. En J. Davidson, L. Bondi y M. Smith (Ed). Emotional Geographies (pp. 1-16). Aldershot: Ashgate.
De Castro, C. (2005). Geografía de la percepción como instrumento de planeamiento urbano y ordenación territorial. En II Jornadas de geografía urbana: Recuperación de centros históricos, utopía, negocio o necesidad social. La Geografía de la Percepción como instrumento de planeamiento urbano y ordenación. Las fachadas urbanas, marítimas y fluviales (pp. 241-253). Alicante: Universidad de Alicante.
Delgado, O. (2003). Debates sobre el espacio en la geografía contemporánea. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Estébanez, J. (1979). Consideraciones sobre la geografía de la percepción. Paralelo, 37(3), 5-22.
Estébanez, J. (1982). La geografía humanística. Anales de geografía de la Universidad Complutense, 2, 11-31.
García-Ballesteros, A. (1986). Teoría y práctica de la geografía. Madrid: Alhambra.
García-Ballesteros, A. (1992). Geografía y humanismo. Vilassar de Mar: Oikos-Tau.
Gobé, M. (2005). Branding emocional: El nuevo paradigma para conectar las marcas emocionalmente con las personas. Barcelona: Divine Egg Publicaciones.
Gómez Rojas, J. C. (2006). El espacio vivido, una geografía para la vida. En Contreras, C., & Narváez, B, A. (Eds.) La experiencia de la ciudad y el trabajo como espacios de vida (pp. 15-43). Tijuana: Plaza y Valdés.
Gregory, D. (1981). Human agency and human geography. Transactions of the Institute of British Geographers, 6(1), 1-18.
Ley, D. & Samuels, M. S. (1978). Humanistic geography: Prospects and problems. London: Croom Helm.
Lindón, A. (2007a). El constructivismo geográfico y las aproximaciones cualitativas, Revista de Geografía Norte Grande, 37, 5-21.
Lindón, A. (2007b). Los imaginarios urbanos y el constructivismo geográfico: Los hologramas espaciales, Eure, 33(99), 31-46.
Lindón, A. (2008). De las geografías constructivistas a las narrativas de vida espaciales como metodologías geográficas cualitativas, Revista da ANPEGE, 4(3), 3-27.
Lowenthal, D. (1961). Geography, experience, and imagination: Towards a geographical epistemology. Annals of the Association of American Geographers, 51(3), 241-260.
Lynch, K. (1960). The image of the city. Cambridge: The M.I.T. Press.
Nogué, J. (2009). Entre paisajes. Barcelona: Àmbit.
Nogué, J. & San Eugenio, J. (2011). La dimensión comunicativa del paisaje. Una propuesta teórica y aplicada, Revista de Geografía Norte Grande, 49, 25-43.
Olsson, G. (1997). Misión imposible, Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 17, 39-51.
Ortega-Valcárcel, J. (2000). Los horizontes de la geografía: Teoría de la geografía. Barcelona: Ariel.
Peet, R. (1998). Modern geographical thought. United States: Blackwell Publishing.
Pillet, F. (2004). La geografía y las distintas acepciones del espacio geográfico. Investigacions geográficas, 34, 141-154.
Sack, R. D. (1997). Homo geographicus: A framework for action, awareness and moral concern. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Santis, H. & Gangas, M. (2004). La aproximación humanística en geografía, Revista de geografía Norte Grande, 31, 31-52.
Silva, A. (1997). Imaginarios urbanos: Cultura y comunicación urbana. Bogotá: Tercer Mundo.
Soja, E. (1996). Thirdspace: Journeys to Los Angeles and other real and imagined places. Malden: Blackwell.
Thien, D. (2005). After or beyond feeling? A consideration of affect and emotion in geography, Area, 37(4), 450-454.
Tuan, Y. F. (1976). Humanistic geography. Annals of the Association of American Geographers, 66(2), 266-276.
Tuan, Y.F (1977). Space and Place. The perspective of experience. London: Arnold.
Unwin, T. (1995). El lugar de la geografía. Madrid: Cátedra.
Urry, J. (2005). The Place of emotions within place. En Davidson, J., Bondi, L. & Smith, M. (Eds). Emotional Geographies (pp.77-83). Aldershot: Ashgate.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by