Dimensions

PlumX

Como Citar
Ruiz Alzate, L., & Roncancio Moreno, M. (2023). Promoción del aprendizaje autorregulado mediado por la virtualidad en la educación superior. Revista Guillermo De Ockham, 21(2), 447–461. https://doi.org/10.21500/22563202.5856 (Original work published 11 de Abril de 2023)
##articleSummary.license## ##ver##

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Resumo

La adopción de las tecnologías de la información y la comunicación en contextos educativos ha cambiado la concepción de los roles de los maestros y de los aprendices, la relación entre ellos y las prácticas educativas. Esto conduce a que nociones como el aprendizaje autorregulado cobren relevancia en la forma en la que los alumnos aprenden en este tipo de mediación y que se resalte la influencia que tiene el acompañamiento del docente en ello. Por tanto, se llevó a cabo una investigación cualitativa que, a través de entrevistas semiestructuradas y del análisis de foros de interacción de tres tutores, identificara las prácticas que fomentan el aprendizaje autorregulado en ambientes virtuales en el contexto de una universidad a distancia. A partir del análisis interpretativo, se encontró que para los participantes, el rol de los docentes se centra en promover la motivación y aquellos elementos que ayudan a generarla y sostenerla, como la autoeficacia. Adicionalmente, se define como categoría emergente la empatía, la cual permite que el profesor sea cercano al educando, identifique las necesidades de este último y promueva tanto la motivación como el interés en el aprendizaje.

Referências

Alvi, E., y Gillies, R. M. (2015). Social interactions that support students’ self-regulated learning: A case study of one teacher’s experiences. International Journal of Educational Research, 72, 14-25. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijer.2015.04.008
Barrios, A., Barbato, S., y Branco, A. (2012). El análisis microgenético para el estudio del desarrollo moral: consideraciones teóricas y metodológicas. Revista de Psicología, 30(2), 249-279. https://doi.org/10.18800/psico.201202.002
Berridi, R., y Martínez, J. I. (2017). Estrategias de autorregulación en contextos virtuales de aprendizaje. Perfiles Educativos, 39(156), 89-102. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.156.58285
Cerezo, R., Bernardo, A., Esteban, M., Sánchez, M., y Tuero, E. (2015). Programas para la promoción de la autorregulación en educación superior: un estudio de la satisfacción diferencia entre metodología presencial y virtual. European Journal of Education and Psychology, 8(1), 30-36. https://doi.org/10.1016/j.ejeps.2015.10.004
Chocarro, E., González-Torres, M. C., y Sobrino, Á. (2007). Nuevas orientaciones en la formación del profesorado para una enseñanza centrada en la promoción del aprendizaje autorregulado de los alumnos. Estudios sobre Educación, (12), 81-98. https://doi.org/10.15581/004.12.24318
Daura, F. T. (2014). Los docentes universitarios y su concepción sobre el aprendizaje, la autorregulación y la personalización educativa: un análisis desde la teoría fundamentada. Forum Qualitative Sozialforschung, 15(2), 8. http://hdl.handle.net/11336/92340
Daura, F. T. (2017). Aprendizaje autorregulado e intervenciones docentes en la universidad. Revista Educación, 41(2), 56-74. http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v41i2.21396
De Smul, M., Heirweg, S., van Keer, H., Devos, G., y Vandevelde, S. (2018). How competent do teachers feel instructing self-regulated learning strategies? Development and validation of the teacher self-efficacy scale to implement self-regulated learning. Teaching and Teacher Education, 71, 214-225. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.01.001
Díaz, A., Pérez, M. V., González-Pienda, J. A., y Núñez, J. C. (2017). Impacto de un entrenamiento en aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios. Revista Perfiles Educativos, 39(157), 87-104. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.157.58442
Dignath, C. (2016). Which components of teacher competence determine whether teachers enhance self-regulated learning? Predicting teachers’ self-reported promotion of self-regulated learning by means of teacher beliefs, knowledge, and self-efficacy. Frontline Learning Research, 4(5), 83-105. https://doi.org/10.14786/flr.v4i5.247
Dignath, C., y Sprenger, L. (2020). Can you only diagnose what you know? The relation between teachers’ self-regulation of learning concepts and their assessment of students’ self-regulation. Frontiers in Education, 5, 585683. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.585683
Dignath, C., y van der Werf, G. (2012). What teachers think about self-regultad learning: Investigating teacher beliefs and teacher behavior of enhancing students’ self-regulation. Education Research International, 2012, 741713. https://doi.org/10.1155/2012/741713
Finn, B. (2020). Exploring interactions between motivation and cognition to better shape self-regulated learning. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 9(4), 461-467. https://doi.org/10.1016/j.jarmac.2020.08.008
Gómez, L. E., Muriel, L. E., y Londoño-Vásquez, D. A. (2019). El papel del docente para el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC. Revista Encuentros, 17(2), 118-131. https://doi.org/10.15665/encuent.v17i02.1907
Henríquez, P., y Álvarez, M. (2018). Promoción de estrategias de aprendizaje desde el accionar docente: percepciones a nivel universitario. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 18(3), 1-20. https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34099
Jansen, R. S., van Leeuwen, A., Janssen, J., Conijn, R., y Kester, L. (2020). Supporting learners’ self-regulated learning in massive open online courses. Computers & Education, 146, 103771. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103771
Jayawardena, P. R., van Kraayenoord, C. E., y Carroll, A. (2019). Science teacher’s practices: Teaching for the self-regulated learning in relation to Pintrich and Zusho’s (2007) model. International Journal of Educational Research, 94, 100-112. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2018.09.022
Kim, D., Yoon, M., Jo, I. H., y Branch, R. M. (2018). Learning analytics to support self-regulated learning in asynchronous online courses: A case study at a women’s university in South Korea. Computers & Education, 127, 233-251. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.08.023
Llull, L., y Daura, F. T. (2012, septiembre). La evaluación formativa, un recurso pedagógico para promover la autorregulación: algunas orientaciones teóricas para su implementación en entornos online de aprendizaje [Sesión de conferencia]. XIII Encuentro del Estado de la Investigación Educativa: Enfoques Teóricos y Perspectivas de la Evaluación Educativa, Córdoba, Argentina.
Merchán, N., y Hernández, N. E. (2018). Rol profesoral y estrategias promotoras de autorregulación del aprendizaje en educación superior. Revista Espacios, 39(52), 18-29. http://www.revistaespacios.com/a18v39n52/a18v39n52p18.pdf
Panadero, E., y Alonso-Tapia, J. (2014). ¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Revisión del modelo cíclico de Zimmerman sobre autorregulación del aprendizaje. Anales de Psicología, 30(2), 450-462. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.2.167221
Panadero, E., Broadbent, J., Boud, D., y Lodge, J. M. (2019). Using formative assessment to influence self- and co-regulated learning: The role of evaluative judgement. European Journal of Psychology of Education, 34(3), 535-557. https://doi.org/10.1007/s10212-018-0407-8
Panadero, E., y Järvelä, S. (2015). Socially shared regulation of learning: A review. European Psychologist, 20(3), 190-203. https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000226
Parra-Esquivel, E. I., Peñas-Felizzola, O. L., y Gómez-Galindo, A. M. (2017). Objetos virtuales para el aprendizaje autorregulado de estudiantes de terapia ocupacional. Revista Salud Pública, 19(6), 760-765. https://doi.org/10.15446/rsap.V19n6.62966
Puentes, L. (2016). Motivación, estrategias de aprendizaje autorregulado y ansiedad matemática en estudiantes de pregrado en Arauca, Colombia. Revista Internacional de Estudios en Educación, 16(2), 62-82. https://doi.org/10.37354/riee.2016.161
Saint, J., Fan, Y., Gašević, D., y Pardo, A. (2022). Temporally-focused analytics of self-regulated learning: A systematic review of literature. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3, 100060. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100060
Steinbach, J., y Stoeger, H. (2016). How primary school teachers’ attitudes towards Self-Regulated Learning (SRL) influence instructional behavior and training implementation in classrooms. Teaching and Teacher Education, 60, 256-269. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2016.08.017
Tauber, S. K., Thakkar, V. J., y Pleshek, M. A. (2022). How does the type of expected evaluation impact students’ self-regulated learning? Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 11(1), 106-119. https://doi.org/10.1016/j.jarmac.2021.08.002
Torrano, F., y González-Torres, M. C. (2004). El aprendizaje autorregulado: presente y futuro de la investigación. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 2(3), 1-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=857945
Trautner, M., y Schwinger, M. (2020). Integrating the concepts self-efficacy and motivation regulation: How do self-efficacy beliefs for motivation regulation influence self-regulatory success? Learning and Individual Differences, 80, 101890. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101890
Triquet, K., Peeters, J., y Loamberts, K. (2017). Self-regulated learning online: Empirical foundations, promotion and evaluation for teacher professional development. Contributing SRL part of deliverable D1.1 – TeachUP’s literature review: Gaps in ITE and CPD provision report. Department of Educational Sciences; Vrije Universiteit Brussel.
Valencia, M., y Caicedo, A. M. (2017). Diseño de tareas apoyadas en TIC para promover aprendizaje autorregulado. Pensamiento Psicológico, 15(2), 15-28. https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/331
Vasilachis de Gialdino, I. (2006). La investigación cualitativa. En I. Vasilachis de Gialdino (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 23-60). Gedisa.
Xu, H., y Ko, P. Y. (2019). Enhancing teachers’ knowledge of how to promote self-regulated learning in primary school students: A case study in Hong Kong. Teaching and Teacher Education, 80, 106-114. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.01.002
Yan, Z., Li, Z., Panadero, E., Yang, M., Yang, L., y Lao, H. (2021). A systematic review on factors influencing teachers’ intentions and implementations regarding formative assessment. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 28(3), 228-260. https://doi.org/10.1080/0969594X.2021.1884042
Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory Into Practice, 41(2), 64-70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2
Zimmerman, B. J. (2005). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. En M. Boekaerts, P. R. Pintrich y M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 13-39). Academic Press. http://dx.doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50031-7
Zimmerman, B. J. (2013). From cognitive modeling to self-regulation: A social cognitive career path. Educational Psychologist, 48(3), 135-147. https://doi.org/10.1080/00461520.2013.794676
Zumbrunn, S., Tadlock, J., y Roberts, E. D. (2011). Encouraging self-regulated learning in the classroom: A review of the literature. Virginia Commonwealth University.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Convocação

Artigos mais lidos do(s) mesmo(s) autor(es)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>