Dimensions

PlumX

How to Cite
Vesga, J. J. (2013). Cultura organizacional y sistemas de gestión de la calidad: una relación clave en la gestión de las instituciones de educación superior. Revista Guillermo De Ockham, 11(2), 89–100. https://doi.org/10.21500/22563202.612
License terms

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Abstract

El presente artículo es una discusión acerca de la importancia de la cultura organizacional en la implementación de sistemas de gestión de la calidad en instituciones de educación superior. Con base en las propuestas de algunos autores, se estudia la necesidad de pensar la cultura de una organización como un componente clave de los planes de implementación de sistemas de gestión de la calidad, a fin de alinear la cultura con las estrategias de gestión ya sea adecuando los sistemas de gestión a la cultura existente o interviniendo la cultura para integrarla con la estrategia de gestión, de acuerdo con la perspectiva de cultura organizacional adoptada por los líderes de las instituciones.

References

ARENDT, R. J. (2003). Construtivismo ou construcionismo? Contribuições deste debate para a Psicologia Social. En: Estudos de Psicologia, 8(1). pp. 5-13.
CAMISÓN, C., Cruz, S., y González, T. (2007). Gestión de la calidad: conceptos, enfoques, modelos y sistemas. Madrid: Pearson.
DENISON, D. (1996). What is the difference between organizational culture and organizational climate? A native’s point of view on a decade of paradigm wars. In Academy of Management Review, 21(3). pp. 619-654.
FERNÁNDEZ, J. M. (2002). Cultura de la organización y centro educativo. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
GARCÍA, C. M. (2006). Una aproximación al concepto de cultura organizacional. En: Universitas Psychologica 5(1). pp. 163-174.
GARCÍA, C. M. (2009). La cultura organizacional como una tecnología de control gerencial. In: M. C. Aguilar, y E. Rentería. Psicología del trabajo y las organizaciones. Reflexiones y experiencias de investigación. Bogotá, D.C:Universidad Santo Tomás.
GERGEN, K. (1996). Realidades y relaciones: aproximaciones a la construcción social. (F. Meller, Trad.) Buenos Aires: Paidós.
GIRALDO, U., Abad, D. y Díaz, E. (2003). Bases para una política de calidad de la educación superior en Colombia. En: C. N. Acreditación, Educación superior, calidad y acreditación. Bogotá D.C.: CNA.
GÓMEZ, A. M., Sánchez, J. C. y del Almo, E. A. (2005). Cultura organizacional. En: F. J. Palací, Psicología de la organización. Madrid: Pearson Prentice Hall.
HATCH, M. J. (1997). Organization Theory. New York: Oxford.
ICONTEC (2006). Impacto de la certificación de sistemas de gestión de la calidad en las empresas colombianas. Bogotá D.C.: ICONTEC.
ICONTEC (2009). Normas fundamentales sobre gestión de la calidad y documentos de orientación para su aplicación. Bogotá D.C.: ICONTEC.
MÉNDEZ, C. E. (2006). Transformación cultural en las organizaciones. Un modelo para la gestión del cambio. Bogotá D.C.: Limusa.
MORENO, M. D., Peris, F. y González, T. (2001). Gestión de la Calidad y Diseño de Organizaciones. Madrid: Prentice Hall.
NAVA, V. M. y Rivas, L. A. (2008). Desempeño de las organizaciones mexicanas certificadas en la norma ISO 9001:2000. En: Estudios gerenciales, 24 (108). pp.107-128.
NICOLETTI, J. A. (2008). Adecuación y aplicación de las normas de calidad ISO 9000:2000 en el campo educativo. En: Horizontes educacionales, 3 (2). pp. 75-86.
OLEA, B. (1995). Dirigir el cambio de la cultura organizacional hacia la calidad total. En: Cuadernos, 28.pp. 11-18. REAL ACADEMIA ESPAÑOLA. (2006). Diccionario Esencial de la Lengua Española. Madrid: Espasa Calpe.
SERNA, H. (2008). Gerencia estratégica. Bogotá D.C.: 3R Editores.
VESGA, J. J. (2011). Memorias del Seminario Gestión de la Cultura Organizacional. Cali: Editorial Bonaventuriana.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>