Dimensions

PlumX

Como Citar
Castillo Villapudua, K. (2023). De las paradojas del arte crítico de la denuncia a las revoluciones estéticas en Jacques Rancière. Revista Guillermo De Ockham, 21(2), 415–425. https://doi.org/10.21500/22563202.6315 (Original work published 10 de Maio de 2023)
##articleSummary.license## ##ver##

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Resumo

Este artículo ofrece el análisis de algunos de los conceptos relacionados con la estética desde la perspectiva de Jacques Rancière. La hipótesis que se intenta abordar supone que el arte crítico de la denuncia y el desenmascaramiento reproduce el orden explicador, lo cual a su vez muestra la inoperatividad de la educación estética. Esto debido a, al menos, tres razones: ignora la inversión de la crítica, separa la inteligencia en dos y reproduce el modelo del reparto de lo sensible. Por último, se hace una aproximación a las revoluciones estéticas que propician la emancipación a través de la igualdad de las inteligencias.

Referências

Althusser, L., y Balibar, È. (1969). Para leer el capital. Siglo XXI.
Bassas, J. (2023). Una duda sobre el tiempo de la igualdad. [Correo electrónico].
Bassas, J. (2011). El tiempo de la igualdad. En J. Rancière, El tiempo de la igualdad: diálogos sobre política y estética (pp.9-22). Herder.
Corcoran, S. (2019). Introducción. En J. Rancière, Disenso: ensayos sobre estética y política (pp. 15-46). FCE.
Fujita Hirose, J. (2022, 19 de octubre). The critique of the school in post-’68 French thought: Interview with Jacques Rancière. Verso Books. https://www.versobooks.com/en-gb/blogs/news/5465-the-critique-of-the-school-in-post-68-french-thought-interview-with-jacques-ranciere
Jaudon, R. (2020). Esthétique de la politique ou politique de l’esthétique? Jouer Rancière contre lui-même. Essais: Revue Interdisciplinaire d´Humanités, 16, 15-25. https://doi.org/10.4000/essais.812
Rancière, J. (2003). El maestro ignorante. Laertes.
Rancière, J. (2005). The politics of aesthetics: The distribution of the sensible. Continuum.
Rancière, J. (2009). Sobre la importancia de la teoría crítica para los movimientos sociales actuales. Estudios Visuales: Ensayo, Teoría y Crítica de la Cultura Visual y el Arte Contemporáneo, (7), 81-90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6824455
Rancière, J. (2011). Momentos políticos. Capital Intelectual.
Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Manantial.
Rancière, J. (2019). Disenso: ensayos sobre estética y política. FCE.
Rancière, J. (2023). El tiempo de la igualdad: diálogos sobre política y estética. Herder.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Convocação

##plugins.generic.pfl.publicationFactsTitle##

##plugins.generic.pfl.metric##
##plugins.generic.pfl.thisArticle##
##plugins.generic.pfl.otherArticles##
##plugins.generic.pfl.peerReviewers## 
##plugins.generic.pfl.numPeerReviewers##
##plugins.generic.pfl.averagePeerReviewers##

##plugins.generic.pfl.reviewerProfiles##  Indisp.

##plugins.generic.pfl.authorStatements##

##plugins.generic.pfl.authorStatements##
##plugins.generic.pfl.thisArticle##
##plugins.generic.pfl.otherArticles##
##plugins.generic.pfl.dataAvailability## 
##plugins.generic.pfl.dataAvailability.unsupported##
##plugins.generic.pfl.averagePercentYes##
##plugins.generic.pfl.funders## 
Indisp.
##plugins.generic.pfl.numHaveFunders##
##plugins.generic.pfl.competingInterests## 
Indisp.
##plugins.generic.pfl.averagePercentYes##
##plugins.generic.pfl.metric##
##plugins.generic.pfl.forThisJournal##
##plugins.generic.pfl.otherJournals##
##plugins.generic.pfl.articlesAccepted## 
##plugins.generic.pfl.numArticlesAccepted##
##plugins.generic.pfl.numArticlesAcceptedShort##
##plugins.generic.pfl.daysToPublication## 
##plugins.generic.pfl.numDaysToPublication##
145
##plugins.generic.pfl.editorAndBoard##
##plugins.generic.pfl.profiles##
##plugins.generic.pfl.academicSociety## 
University of San Buenaventura - Cali
##plugins.generic.pfl.publisher## 
Universidad de San Buenaventura Cali