Dimensions

PlumX

Como Citar
Dosse, F. (2023). Historia y ficción: una nueva alianza. Revista Guillermo De Ockham, 21(2), 379–384. https://doi.org/10.21500/22563202.6435 (Original work published 23 de Maio de 2023)
##articleSummary.license## ##ver##

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Resumo

Los años estructuralistas de la década de 1960 estuvieron marcados en Francia por el deseo de una escritura intransitiva, de espaldas a la sociedad, en nombre de una escritura blanca, intransitiva, como decía Roland Barthes, aislada de la realidad, del referente. Hoy, sin embargo, asistimos a un "retorno" de la ficción, de la novela al mundo social. Podría pensarse que se trata de una vuelta al siglo XIX, al realismo de un Balzac o un Zola, pero en realidad este nuevo acercamiento a lo social se nutre de las aportaciones de la lingüística, la sociología, el psicoanálisis y la historia. La actualidad está marcada por la opacificación del futuro, del proyecto, y recae en el presentismo. La consecuencia de este presentismo es modificar fundamentalmente nuestra relación con el pasado, que ya no corresponde a uno de los elementos que conducen al futuro, sino que se vuelve melancólico, nostálgico, patrimonial, a falta de un proyecto hacia un futuro.

Referências

Blin, G. (1954). Stendhal et les problèmes du roman. Corti.
De Certeau, M. (1975). L’écriture de l’histoire. Gallimard.
De Certeau, M. (1994). La Prise de parole. Points-Seuil.
Dosse, F. (2011). Pierre Nora. Homo historicus. Perrin.
Dosse, F. (2013). Le présent est davantage que l’instant. Écrire l’histoire, (12), 37-46. https://doi.org/10.4000/elh.333
Dosse, F. (2023). Les vérités du roman. Histoire du temps présent. Cerf.
Ernaux, A. (2011). Ecrire la vie. Gallimard.
Ginzburg, C. (1992). Just one witness. Dans S. Friedländer (dir.), Probing the limits of representation. Nazism and the « final solution » (pp. 82-96). Cambridge.
Ginzburg, C. (2006). Le fil et les traces, vrai faux fictif. Verdier.
Hartog, F. (2003). Régimes d’historicité. Seuil.
Jablonka, I. (2014). L’histoire est une littérature contemporaine. Seuil.
Le Goff, J. (2014). Faut-il vraiment découper l’histoire en tranches ? Seuil.
Quignard, P. (1991). Tous les matins du monde. Gallimard.
Rousso, H. (2012). La dernière catastrophe. L’histoire, le présent, le contemporain. Gallimard.
Viart, D. (2012a). Fins de la littérature : historicité de la littérature contemporaine. Armand Colin / Recherches
Viart, D. (2012b). Les massacres de Cassandre et le présent de la littérature. Arguments et enjeux des discours de la fin. Dans D. Viart & L. Demanze (dirs.), Fins de la littérature : esthétiques et discours de la fin (t. 1, pp. 9-34).
Vidal-Naquet, P. (1987a). Les assassins de la mémoire. La Découverte.
Vidal-Naquet, P. (1987b). Un Eichmann de papier. Dans P. Vidal-Naquet, Les assassins de la mémoire (pp. 11-85). La Découverte.
Wieviorka, A. (2002). L’ère du témoin. Pluriel.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Convocação