View/Download
How to Cite
Areiza Rico, Y. A., & Rendón, W. (2016). Desarrollo de carrocería aerodinámica para monoplaza eléctrico de la escudería ara de la Regional Antioquia en el marco de la formula SENA ECO 2013 - 2014. Ingenierías USBmed, 7(2), 48–53. https://doi.org/10.21500/20275846.2029
More Citation Formats
License terms
▼
This journal provides immediately free access to its contents under the principle that make available the research results for free to the public, helps for a greater global exchange of knowledge.
Therefore, the journal invokes the Creative Commons 4.0
License attributions: Recognition – Non-commertial - Share equal. Commercial use and distribution of original or derivative works are not permitted and must be done with a equal license as the one that regulate the original work.
Abstract
En la industria automotriz de alto rendimiento, todos los días se busca optimizar al máximo cada uno de los sistemas que componen el vehículo, teniendo en cuenta diseño, materiales y/o método de manufactura. Es así como en el presente artículo se presenta el desarrollo de la carrocería para un vehículo monoplaza eléctrico diseñada bajo condiciones aerodinámicas definidas mediante modelación por elementos finitos y fabricada en materiales compuestos bajo la técnica de infusión de resina. Se obtiene una carrocería liviana que provee al vehículo una carga aerodinámica adecuada para lograr su máxima eficiencia y rendimiento en su participación en la competencia formula SENA ECO
References
[1] J. Happian-Smith, An introduction to modern vehicle design. Butterworth – Heinemann, 2002.
[2] (SENA), “Fórmula SENA eco: una iniciativa SENA,” 2012. [Online]. Available: http://comunica.sena.edu.co/formulasena/?t=que-es-formula-sena-eco&i=1. [Accessed: 03-Feb-2015].
[3] (Mercedes Benz Grand Prix Limited), “Mercedes AMG Petronas Launches 2013 Silver arrow in Jerez,” 2013. [Online]. Available: http://www.mercedesamgf1.com/en/news/2013/mercedes-amg-petronas-launches-2013-silver-arrow-in-jerez. [Accessed: 30-Nov-2014].
[4] F. Huszar, “Dragster racing chasis,” US3806149, 1972.
[5] W. F. Milliken and D. Milliken, Race car vehicles dynamics. 1994.
[6] N. Watt, “Aerodynamics: Recent development,” in International Congress and exposition, 1986.
[7] C. Smith, Tune to win: the art and science of race car development and tuning. Aero publishers Inc., 1978.
[8] E. Águeda Casado, J. L. García Jimenez, T. Gómez Morales, and J. M. Navarro, Automoción: Estructuras del vehículo. S.A Ediciones Paraninfo, 2002.
[9] A. Besednjak, Materiales compuestos: procesos de fabricación de embarcaciones. Edicions de la Universitat Politécnica de Catalunya, 2005.
[2] (SENA), “Fórmula SENA eco: una iniciativa SENA,” 2012. [Online]. Available: http://comunica.sena.edu.co/formulasena/?t=que-es-formula-sena-eco&i=1. [Accessed: 03-Feb-2015].
[3] (Mercedes Benz Grand Prix Limited), “Mercedes AMG Petronas Launches 2013 Silver arrow in Jerez,” 2013. [Online]. Available: http://www.mercedesamgf1.com/en/news/2013/mercedes-amg-petronas-launches-2013-silver-arrow-in-jerez. [Accessed: 30-Nov-2014].
[4] F. Huszar, “Dragster racing chasis,” US3806149, 1972.
[5] W. F. Milliken and D. Milliken, Race car vehicles dynamics. 1994.
[6] N. Watt, “Aerodynamics: Recent development,” in International Congress and exposition, 1986.
[7] C. Smith, Tune to win: the art and science of race car development and tuning. Aero publishers Inc., 1978.
[8] E. Águeda Casado, J. L. García Jimenez, T. Gómez Morales, and J. M. Navarro, Automoción: Estructuras del vehículo. S.A Ediciones Paraninfo, 2002.
[9] A. Besednjak, Materiales compuestos: procesos de fabricación de embarcaciones. Edicions de la Universitat Politécnica de Catalunya, 2005.
Downloads
Download data is not yet available.