Ingenierías USBMed
Dimensions

PlumX

How to Cite
Ariza L., C., & Amaya H., D. (2011). Laboratorio remoto para la enseñanza de la programación de un robot industrial. Ingenierías USBmed, 2(1), 33–39. https://doi.org/10.21500/20275846.248
License terms

This journal provides immediately free access to its contents under the principle that make available the research results for free to the public, helps for a greater global exchange of knowledge.

Therefore, the journal invokes the Creative Commons 4.0

License attributions: Recognition – Non-commertial - Share equal. Commercial use and distribution of original or derivative works are not permitted and must be done with a equal license as the one that regulate the original work.

Abstract

El presente artículo describe la evolución del desarrollo y funcionamiento de un laboratorio remoto para la enseñanza de la automatización. Por medio de una aplicación Web, un software de acceso remoto que permite una conexión multiusuario independiente y archivos que contienen código con comandos del símbolo del sistema. Con esto se logra administrar el laboratorio evitando conflictos de uso entre los usuarios. Con este desarrollo se busca incrementar el tiempo de productividad y eliminar las restricciones de espacio y tiempo para la utilización de un robot manipulador de tipo industrial.

References

M. Auer, A. Pester, D. Ursutiu & C. Samoila. “Distributed Virtual and Remote Labs in Engineering”. Proceedings of the ICIT’03 International Conference on Industrial Technology, Maribor, Slovenia, Dec. 10-12, 2003.

M. Domínguez, J. Fuertes, P. Reguera, A. Diez, A. Robles & J. Sirgo. “Estrategias docentes colaborativas basadas en la utilización de laboratorios remotos vía Internet”. Proceedings of 14 Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas EUITI de Gijón. Gijón, España, Sep. 27-29, 2006.

C. Ibarra, S. Medina & A. Bernal. “Implementación de un Laboratorio Virtual para el Estudio de dispositivos Electrónicos”. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, No. 2, pp. 62-70, Julio, 2007.

E. Lindsay, D. Liu, S. Murray & D. Lowe. “Remote laboratories in Engineering Education: Trends in Students‟ Perceptions”. Proceedings of the 2007 AaeE Conference, Melbourne, Australia, Dec. 9-13, 2007.

M. Proske & C. Trodhandl. “Anytime, Everywhere -Approaches to Distance Labs in Embedded Systems”. Proceedings of International Conference on Information & Communication Technologies ICTTA 2006, Damascus, Syria, Apr. 24-28, 2006.

L. Rosado & J. Herrero. “Nuevas Aportaciones Didácticas de los Laboratorios Virtuales y Remotos en la Enseñanza de la Física”. Proceedings of The 3rd International Conference on Multimedia and Information and Comunication Technologies in education, Caceres, Spain, June 8-10, 2006.

C. Salzmann & D. Gillet. “Challenges in Remote Laboratory Sustainability”. Proceedings of the International Conference on Engineering Education, ICEE´07, Coimbra, Portugal, Sep. 3-7, 2007.

J. Zhang, A. Ball, M. Clare & W. Extine. “Design of a Real-Time Remote-Access Engineering Laboratory Using Integrated Web Service and Wireless Technology for Distance Learners”. World Transactions on Engineering and Technology Education, Vol. 4, No. 2, pp. 231-234, 2005.

Z. Nedic, J. Machotka & A. Nafalski. “Remote Laboratory NetLab for Effective Interaction with Real Equipment Over the Internet”. Proceedings of IEEE Conference Human Systems Interaction (HSI '08), Kraków, Poland, pp. 846-851, May 25-27, 2008.

N. Aliane, A. Martínez, A. Fraile & J. Ortiz. "LABNET: Laboratorio remoto para control de procesos". Actas de las XI Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática, JENUI 2005, Madrid, España, Jul. 13-15, 2005.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by